K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2016, 20:45   #1
Kaffekop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Kaffekop er ny på vejen
Co-adresse hos folkepensionist

Hej

Min kærestes søn er kommet i den situation, at han ikke må flytte fra kommunen, da han er under afklaring om han skal i fleksjob eller have pension - knægten er retarderet med en IQ på 70.
Min kæreste flytter den 1 august til en anden kommune og da han åbenbart ikke må flytte med, så har de tænkt sig at han får en CO-adresse hos en af min kærestes veninder.
Veninden er folkepensionist og bor i egen bolig.
Knægten modtager kontanthjælp.

Sker der noget med hans udbetaling af kontanthjælp og hendes udbetaling af folkepension?

Håber at I kan hjælpe mig.

Mvh - Allan
Kaffekop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 20:50   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
CO adresse er det samme som en alm adresse. Ens navn står bare ikke på postkassen.
Man SKAL have adresse der hvor man bor.

CPR loven:
"§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal registrere den, der ingen bopæl har, på vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes karakter. For at opholdsstedet kan anses for fast, skal opholdet have en vis varighed, hvorunder opholdsstedet ikke bevæges, jf. § 9. "

Ang hvorvidt han må flytte: hvem bestemmer at han ikke må flytte?
Hvis han ikke selv kan tage den beslutning, så har han vel en værge der kan?
Ja, det ville være skidt for hans sag, og han risikerer at skulle begynde forfra i den nye kommune. Men der er ingen lov der siger, at han ikke må flytte.
Og det er socialt bedrageri, at have adresse, et sted man ikke bor.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 20:59   #3
Kaffekop
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Kaffekop er ny på vejen
Det var knageme hurtig respons - og tak for indsigten.

Kommunen har sagt at han ikke må flytte. Muligvis med henblik på at han skal starte sagsbehandlingen forfra i en ny kommune, hvilket lyder fornuftigt nok - sådan er det.
Mht. socialt bedrageri, så er det slet ikke den vej, denne sag skal gå, og jeg har muligvis ikke formuleret mig godt nok - beklager.

Som jeg forstår dig, så skal han bare have sin adresse registreret hos veninden, som ved enhver anden indflytning?

Det vigtigste her er, om der sker noget med deres individuelle udbetalinger af henholdsvis kontanthjælp og folkepension.

Tilbage til virkeligheden - Allan
Kaffekop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 21:59   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså der er ikke nogen lov der siger, at han ikke på flytte.
Så det at de siger det, kan højest være et godt råd (alt efter hvor godt/skidt sagen kører).

Jeg mistænker skam heller ikke at der bevidst var planer om socialt bedrageri. Jeg oplyste bare at det var det, for at sige, at det må man ikke

Han skal have sin adresse registreret der hvor han bor. Hvis han bor ved veninden, skal han have adresse der.
Hvis han bor ved din kæreste, skal han have adresse der.

Jeg synes at han (eller hans værge?), skal oplyse kommunen om situationen. Hvis kommunen vil sikre sig at han ikke flytter, må de finde noget bosted eller lignende i kommunen. Ellers må de sørge for, at hans adresse flyttes med ham

Jeg kan se at folkepension kan påvirkes af samlevers indkomst.
På en kontanthjælp, er jeg dog i tvivl om, hvor meget det påvirker pensionen.
Jeg er ikke så meget inde i de regler, men der er en beregner her, der måske kan bruges:
https://www.borger.dk/sider/saadan-b...kepension.aspx

Husk at din kærestes søn rammes af kontanthjælpsloftet. Så hvis veninden får boligstøtte/boligydelse, kan denne måske rammes yderligere, alt efter sønnens kh sats.

(Sønnens kh sats ændres kun, hvis han er forsørger, og går fra enlig til ikke-enlig, og sønnen er under 30 år, uddannelsesparat/jobparat.)

Sidst redigeret af MistyMiss; 21-07-2016 kl. 22:02.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 22:11   #5
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Man må gerne flytte kommune selvom man er under afklaring, den nye kommune overtager sagen.

Hvem har sagt at man ikke kan flytte ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2016, 00:44   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis han skal bo hos veninden uden det påvirker deres økonomi skal de have fuldstændig separate husholdninger. Boligstøtten vil nok blive ram under alle omstændigheder.

Personligt vil jeg fraråde det, da det kan give alt for meget besvær i forhold til venindens økonomi.

Det smarteste vil være at hans mor ikke flytter før hans sag er afgjort. Eller han selv bliver boende i den lejlighed de har. Måske han kan få § 34 boligstøtte?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2016, 09:41   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg vil anbefale, at i skriftligt kontakter kommunen, forklarer dem situationen, og beskriver muligheden for, at han kan bo hos din kærestes veninde, og spørger dem hvordan i bedst tackler denne situation.

Som en anden skriver, så kan de ikke forbyde ham, at flytte til en anden kommune, men hvis man er nået et godt stykke i en social sag er det ikke altid klogt, da man risikerer, at skulle starte forfra.

Så det kan også være et spørgsmål, om man flytter til en kommune, som har ry for en god eller dårlig sagsbehandling.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2016, 09:41   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
vi flyttede kommune og røg tilbage til start
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension