K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Et godt link!

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Et godt link! Har du et godt link som du mener at andre kan have nytte af kan du lægge det her. Denne kategori er ikke beregnet til debat.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-07-2013, 08:57   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Ombudsmanden om socialt bedrageri: flg. pointer, myndighederne skal være opmærksom på

I marts i år var Ombudsmanden ude med en udtalelse omkr. sager om socialt bedrageri, hvorfor jeg også bringer denne, da der her er konkret henvisning til de juridiske dele i forhold til disse sager.

Citat:
Vigtigheden af, at myndighederne overholder undersøgelsesprincippet (eller officialprincippet):

Princippet betyder, at den enkelte myndighed har pligt til at skaffe et fyldestgørende grundlag, før den kan træffe en afgørelse. Det ligger i kravet, at myndighederne skal være objektive, når de indsamler oplysninger.


Anonyme anmeldelser:

En del sager om socialt bedrageri bliver startet på baggrund af en anonym anmeldelse. En anonym anmeldelse kan være anledning til, at en myndighed iværksætter en undersøgelse af en borger, men den kan ikke i sig selv indgå som et bevis i sagen.


Reglerne i tvangsindgrebslovens § 10:

Efter denne bestemmelse har en borger ikke pligt til at udtale sig om sin sag, hvis der i sagen er konkret mistanke om, at borgeren har begået en strafbar lovovertrædelse. Myndighederne skal udtrykkeligt vejlede borgeren om dette.


Reglerne om partshøring:

Myndighederne har pligt til at høre en borger, inden de træffer afgørelse i vedkommendes sag, hvis der i sagen indgår væsentlige faktiske oplysninger, der taler til ugunst for borgeren, og som borgeren ikke kan antages at være bekendt med. Efter omstændighederne bør en sådan partshøring foregå skriftligt.


Myndighederne har en vejledningsforpligtelse:

Myndighederne har en generel vejledningsforpligtelse overfor borgerne. Dette medfører i samspil med officialprincippet, at myndighederne i en række tilfælde har pligt til at bede om oplysninger om konkrete forhold, der kan ændre myndighedernes opfattelse af, at en borger ikke er reelt enlig.
Myndighedernes generelle vejledningsforpligtelse kan på enkelte områder, som f.eks. børnetilskudslovens område, være suppleret af mere præcise – og skrevne – regler.


Forståelsen af, hvornår en borger er ”reelt enlig” mv.:

De regler, der regulerer størrelsen af de forskellige offentlige ydelser, alt efter om modtageren er ”reelt enlig” mv., har ikke alle samme ordlyd. Myndighederne skal derfor være opmærksomme på, at det ikke nødvendigvis er de samme vurderinger, der skal foretages efter de forskellige regelsæt – f.eks. efter børnetilskudsloven og boligstøtteloven.


Omhyggelighed ved formulering af begrundelser:

Navnlig i sager, der har så indgribende betydning som sager om muligt socialt bedrageri, er det vigtigt, at myndighederne formulerer begrundelserne, så der ikke opstår tvivl om, hvorvidt sagerne er tilstrækkeligt undersøgt, eller om de er afgjort på et fejlagtigt grundlag.


Tilbagebetalingspligtige ydelser skal være modtaget ”mod bedre vidende”:

Når myndighederne skal tage stilling til, om en social ydelse skal kræves tilbagebetalt, er det ikke nok, at myndigheden konstaterer, at ydelsen – objektivt set – er modtaget med urette. Det er også en grundlæggende betingelse for at kunne kræve tilbagebetaling, at ydelserne er modtaget ”mod bedre vidende”.


Udgifter til oplysning af sagen:

Ombudsmanden mener ikke, at myndighederne uden et sikkert grundlag (en sikker hjemmel) kan pålægge en borger at betale for at skaffe oplysninger til brug for en sag, som er rejst på myndighedernes initiativ.
Myndighederne kan således som udgangspunkt ikke kræve, at borgeren betaler et gebyr for at fremskaffe oplysninger.
Link: http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...cialbedrageri/
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 08-07-2013 kl. 09:04. Årsag: dårlig overskrift
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2013, 10:15   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, Gunvor....

Jeg tillader mig at kører den over på denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=25393

Fordi jeg er ved at samle alt materiale desangående.

Som du kan læse, er jeg ved at undersøge præcis hvem der har besluttet at borgerne skal opfordres til at indsende foto-dokumentation, af de medborgere man har mistanke om bedrager det offentlige.

Er det embedsmænd, der mener det er en god ide?

Eller er det politikere der har besluttet at bruge disse midler, som også Stasi brugte.

Borger.dk har svaret mig, uden succes og videresendt spørgsmålet til "Udbetaling Danmark" hvilket jeg er spændt på hvad svaret bliver.

Jeg forventer at spørgsmålet havner på Ombudsmandens skrivebord, da jeg ikke forventer at "Udbetaling Danmark" kan/vil svarer.

Fortsat god sommer til dig.

Bedste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-07-2013, 10:51   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Socialministeriet præciserer nu det at være enlig

http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=67647

"To nye pjecer skal tydeliggøre for borgerne, hvad det vil sige at være enlig eller samlevende som modtager af ydelser til enlige"

http://www.sm.dk/Nyheder/Sider/Vis%2...?NewsItem=1001

ENLIG ELLER SAMLEVENDE?
Vejledning til enlige, der modtager folkepension og førtidspension

http://www.sm.dk/data/Dokumentertiln...nsionister.pdf

ENLIG ELLER SAMLEVENDE?
Vejledning til enlige forsørgere, der modtager børnetilskud
eller økonomisk fripladstilskud


http://www.sm.dk/data/Dokumentertiln...C3%B8rgere.pdf

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 08-07-2013 kl. 10:55.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Socialt bedrageri? kakaoko24 Politik og Samfund 12 01-02-2013 15:38
Hvad skal man være opmærksom på viggo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 23-05-2012 18:46
§ 17 på eksisterende grundlag – hvad skal jeg være opmærksom på? Frøken_J At søge førtidspension 7 02-11-2009 14:27
Socialt bedrageri skal koste statsborgerskab Ninja Politik og Samfund 8 30-08-2009 15:40
Socialt bedrageri Trine Dit og Dat 26 08-10-2008 02:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension