K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2008, 17:34   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
....tænker ofte, at arbejdsprøvning er en krænkelse af klientens egen version af sagen. Man siger man kan ikke arbejde, og 'vupti' så skal de straks sende én ud og bevise om det er rigtigt eller forkert - arbejdsprøvning...jamen har folk ikke allerede haft arbejde de enten måtte gå fra pga sygdom, eller måske blevet fyret fra pga for mange sygedage mm - er det ikke et bevis i sig selv. Hvad er pointen i at sende en udbrændt sygeplejerske til arbejdsprøvning, som har knoklet røven i laser gennem de sidste 30 år. Hun har jo lige som bevist at hun kan stå op om morgenen, men skal så bevise at hun ikke kan klare hverdagen. Jamen hurra, endnu et nederlag! For det første tjener folk jo næsten det dobbelte i løn ved et almindeligt arbejde - hvorfor skulle 'nogen' så styrte hen og erklære sig pensionsberettiget og tage et løncut på adskelligige tusinde korner 'blot' for fornøjelsens skyld. At være pensionist er jo en forsørgelse der lige akkurat holder skindet på næsen, i stil med sygedagpenge, selv ville jeg da 1000 gange hellere være rask og arbejde mig frem til det dobbelte i løn og være HELT UDE AF SYSTEMET.
Hvorfor så være så mistroiske over for de syge borgere? Jeg kan simpelthen ikke forstå det! Og det 'underlige' ved hele det der arbejdsprøvning er jo, at de kan reelt ikke bruge det til en skid! Hvis borgen ikke VIL, jamen så kan de jo bare møde op og gå igen, eller lade være med at møde op...eller kun møde en gang i mellem, eller kun være der en times tid, eller komme meget for sent - kombinationerne er jo utallige, men giver ikke nødvendigvis et billede af klientens reelle situation. Med andre ord, det er jo et tidsspilde uden lige og er klienten 'smart nok' så kan billedet jo tegnes efter for godt befindende hvor man sådan set kan stemple sig selv på forhånd til at være egnet, flexegenet eller pensionsegnet - det kommer an på hvor meget man enten VIL/kan eller har lyst til.
Så set gennem mine briller, så er arbejdsprøvning en 'hovsa' løsning fra systemets side som overhovedet ikke har noget med virkeligheden at gøre.
Jeg har læst på andre sites, at rigtig mange betegner arbejdsprøvning som dét at udfylde en tyverirapport til forsikringsselskabet - man sætter lige lidt ekstra CD'ere på for at få sine ting dækket, med andre ord, folk kan spille mere syge end de er, for at få arbejdsprøvningen til at se mere sort ud. De har det ikke godt med det, men ser sig desværre nødt til det for ikke at blive fejlbedømt og sendt ud på et niveau hvor de slet ikke kan være med. Og alt dette snyderi, blort fordi man er mistænkeliggjort fra start og måske ikke har andre muligheder tilbage. Fandeme groft!!

Jeg tror Mumle Mund, at du hele tiden skal have din læge, specielæge oa med - du skal hele tiden have andres ord for, at det DU fortæller også er det DE kan fortælle og at de er rede til at give oplysningerne, sort på hvidt, til din sagsbehandler. Man kan desværre ikke køre solo i den slags sager, man skal have virkelig god opbakning af div læger der støtter op og er enige med dig. Det er Alfa/Omega! Så jo, første stop er hos lægen hvor du kan fortælle om arbejdsprøvning mm, og få hendes/hans besyv med. Nogle læger synes arbejdsprøvning er et hit, andre læger ved på forhånd at patienten ikke ville kunne klare det - det er lidt som at trække et lod i posen og håbe man ikke har trukket en nitte. Læger kan også være lidt harske og det er ikke uhørt at nogen må skifte til en læge der forstår dem bedre. Læger er jo også DYBT uenige om diagnoser, næsten som man taler religion! Nogle læger tror det ene er godt, hvor den anden mener det bestemt ikke er godt...

Håber i hvertfald din læge ikke er lige så fattesvag som din sagsbehandler:-)))
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 17:44   #12
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Lightbulb

Jeg har læst på andre sites, at rigtig mange betegner arbejdsprøvning som dét at udfylde en tyverirapport til forsikringsselskabet - man sætter lige lidt ekstra CD'ere på for at få sine ting dækket, med andre ord, folk kan spille mere syge end de er, for at få arbejdsprøvningen til at se mere sort ud. De har det ikke godt med det, men ser sig desværre nødt til det for ikke at blive fejlbedømt og sendt ud på et niveau hvor de slet ikke kan være med. Og alt dette snyderi, blot fordi man er mistænkeliggjort fra start og måske ikke har andre muligheder tilbage. Fandeme groft!!
citat


Jeg er helt enig i dine betragtninger helene...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 17:58   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
Jeg har læst på andre sites, at rigtig mange betegner arbejdsprøvning som dét at udfylde en tyverirapport til forsikringsselskabet - man sætter lige lidt ekstra CD'ere på for at få sine ting dækket, med andre ord, folk kan spille mere syge end de er, for at få arbejdsprøvningen til at se mere sort ud. De har det ikke godt med det, men ser sig desværre nødt til det for ikke at blive fejlbedømt og sendt ud på et niveau hvor de slet ikke kan være med. Og alt dette snyderi, blot fordi man er mistænkeliggjort fra start og måske ikke har andre muligheder tilbage. Fandeme groft!!
citat


Jeg er helt enig i dine betragtninger helene...
Ja, der er mange måder at få tvunget borgerne i knæ på men når man får sendt dem ud på den små kriminelle løbebane fordi borgerne forsøger redde den sidste rest af deres (tro)værdighed, så har systemet sgu drevet det for vidt!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 18:01   #14
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Jeg er enig...

Jeg føler også jeg skal side og flæbe og overdrive ALT jeg siger... og alligevel fatter de ikke en pind af hvad jeg siger til dem...
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 18:41   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mumle_mund Se meddelelser
Jeg er enig...

Jeg føler også jeg skal side og flæbe og overdrive ALT jeg siger... og alligevel fatter de ikke en pind af hvad jeg siger til dem...
Nej, det er virkelig sørgeligt!

I gamle dage (før 2001) fokuserede man på det den syge borger IKKE kunne, i dag fokuserer man KUN på det borgerne KAN - og som menneske, uanset om man er syg eller ej, så kan man jo altid ét eller andet. Det er næsten umuligt ikke at kunne noget, det er dét de véd og det er dét de bruger imod os!
Desværre er det også én af grundende til at det ér så svært at få tilkendt en førtidspension, man skal VIRKELIG være mere syg end normalt og man skal have hele spektret i ryggen af læger, speciallæger, hospitaler, sygehuse, psykologer, psykiatere - og STADIG, er det ikke engang nogen garanti for at få tilkendt pension, der kan sagtens sidde en ondsulet lægekonsulent og fordreje ethvert dokument til kommunens fordel. Det har man jo set og hørt så ofte, at det ikke længere forbavser, men kun gør trist og modløs over at det stadig sker med jævne mellemrum.

Det er derfor dejligt når man læser herinde, at dén og den har fået tilkendt pension. Det letter bare helt enormt at høre om andre der fik den igennem - på trods af de tiltider dårlige odds, og nærlæser man, så kan man faktisk ofte opleve at kunne genkende sig selv - eller dele af sagerne i ens egen sag. Der løber ofte fællestræk: bla den dårlige sagsbehandling (hæhæ), de tvetydige breve, de skiftende sagsbehandlere, tendensen til at trække sagerne i langdrag, misinformation og/eller direkte fejlinformation - eller helt manglende information. Alt sammen noget der gør den i forvejen panikslagende borger endnu mere fortvivlet, for man aner aldrig hvad næste skridt bliver - kommer der mon en ny lov lige pludselig, får man en ny sagsbehandler der er værre end den sidste, eller holder den utrolig søde og imødekommende sagsbehandler nu pludselig op og overgår til andre sager osv.
Derfor er det skønt når disse uheldige sagsbehandlinger får en lykkelig slutning, og jeg suger dem til mig og læser dem om og om igen fuld af glæde og forhåbning, og lukker for computeren med lidt større optimisme end da jeg tændte den..

Det er virkelig gevinstgivende at læse når det går godt for andre, selvom der ér en tendens til at der går længere og længere tid i mellem
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 19:04   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
he he fandt lige et billede af en typisk sagsbehandler som siger du skal gå den vej

Oki spøg til side og siger lige halshug mig ikke men jeg er ikke enig med jer


Arbejdsprøvning kan være en god ting og den kan bruges omvendt ...

min første arbejdsprøvning var netop for at finde ud af om jeg kunne klare mig inden for et lettere fag (kommer fra et hårdt fysisk fag) det var så også på et reva center ....

Men der var foreskellige værkesteder der var fysio der holdt øje med mig jeg lærte smertehåndtering osv .. det var altså en god arbejdsprøvning ....

Min anden var så langt åndsvagere for jeg blev sendt i arbejdsprøvning inden for det fag som jeg kom fra og som alle forlængst havde erkendt at det blev ikke det jeg kom tilbage til ... (men selvfølgelig så gik der tid med det og de nåede at få mig over på kontanthjælp)

Jeg vil holde på at arbejdsprøvning er et must , det er jo ikke kun for at kommunen skal se hvor syge vi er det er også for at finde ud af om der er andre områder vi kan varetage et fag inden for, jeg mener at man også engang i mellem selv må sørge for at sige fra , feks sendes man i arbejdsprøvning inden for det fag man ved at man gik ned på så må man sige nej...


Jeg var i arbejdsprøvning inden for mit gamle fag i 6 dage så gik jeg ned på det , havde de i stedet for sat mig til lettere kontor arbejde eller noget så ville jeg nok kunne klare det ....

Så det kommer klart også an på hvordan kommunen bruger de arbejdsprøvninger, men noget skal de jo gøre jeg ved at mange af os selvfølgelig helst vil arbejde.. men hvis ikke kommunerne prøvede os hvad kunne vi så forestille os der kom i stedet for ....

man kan jo ikke bare gå op og sige, ja så ønsker jeg en pension....

Efter min bedste overbevisning så er det der skal til en grænse for arbejdsprøvninger , de skal ikke have lov til at sende os ud den ene gang efter den anden , for bare lige at holde liv i vores sager, der burde måske være en øvre grænse på feks 3 gange så kunne det også være at kommunerne tænkte sig lidt bedre om og ikke bare sendte os ud i hvad som helst
  Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 19:11   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du har ret, Hejdien... arbejdsprøvninger kan være en stor fordel.

Kommunerne ødelægger dem bare, når de misbruger dem... som straf og til rådighedskontrol.

Men der er faktisk allerede i lovgivningen skrevet, at kommunen SKAL LYTTE TIL BORGEREN, men det gør kommunen jo ikke altid, og så skal det naturligvis gå galt, som det også gjorde for dig.

Havde kommunen sat sig bedre ind i din sag - og andres - før arbejdsprøvningen, blev du måske endnu hurtigere afklaret... og dermed endnu hurtigere og bedre beskrevet med skånehensyn FØR det egentlige fleksjob.

Så når arbejdsprøvninger går galt, skyldes det, at kommunen IKKE overholder loven, fordi de IKKE lytter til borgeren.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 19:45   #18
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg synes også, arbejdsprøvning er en god ting, når det ikke bliver misbrugt, og når kommunen tager hensyn til og træffer afgørelser efter resultatet!

Mumlemund sikken en omgang du har været igennem! Nej, som med så meget andet, ved sagsbehandlerne ikke meget om endometriose, og der eksisterer desværre stadig mange myter og fordomme omkring den sygdom. Hvor går du til kontrol?

Jeg fik også en somatisk depression, som jeg stadig behandles medicinsk for, og ifølge min læge er en somatisk depression vanskelig at behandle, da det er den fysiske og kroniske lidelse der ligger til grund, og den kan man jo ikke bare lige helbrede!

Håber det bedste for dig!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2008, 21:05   #19
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Helene....jeg har aldrig opfattet en arbejdsprøvning som et tag selv bord, uanset man vælger ikke at gøre en arbejdsprøvning realistisk, og tror man får sin vilje igennem ved at spille mere syg end man reelt er, så ser systemet altså også på, om der er overensstemmelse, sådan nogenlunde, mellem ens diagnose og det man rent faktisk yder og forsøger at yde i en arbejdsprøvning, man kan omvendt også sige, at netop fordi nogle forsøger at snyde, så er det endt med at blive hamrende svært for alle andre...kan man ikke en arbejdsprøvning, så kan man det bare ikke, så må ens læge skrive en sygemelding og af den vej gøre kommunen opmærksom på, at en arbejdsprøvning ikke er den rette metode overfor netop den borger, fordi han/hun ganske simpelthen er for syg, En lægeerklæring skal de tage alvorligt.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2008, 12:21   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Hej Helene....jeg har aldrig opfattet en arbejdsprøvning som et tag selv bord, uanset man vælger ikke at gøre en arbejdsprøvning realistisk, og tror man får sin vilje igennem ved at spille mere syg end man reelt er, så ser systemet altså også på, om der er overensstemmelse, sådan nogenlunde, mellem ens diagnose og det man rent faktisk yder og forsøger at yde i en arbejdsprøvning, man kan omvendt også sige, at netop fordi nogle forsøger at snyde, så er det endt med at blive hamrende svært for alle andre...kan man ikke en arbejdsprøvning, så kan man det bare ikke, så må ens læge skrive en sygemelding og af den vej gøre kommunen opmærksom på, at en arbejdsprøvning ikke er den rette metode overfor netop den borger, fordi han/hun ganske simpelthen er for syg, En lægeerklæring skal de tage alvorligt.

Vh Ingrid.
Jamen jeg er enig langt hen af vejen. Nu er jeg så selv fritaget fra arbejdsprøvning og har aldrig prøvet det, og kan derfor ikke engang gribe i egen barm og fortælle hvordan det forløb for mig. Men jeg hører/læser rundt omkring at MANGE er lidt bekymrede over arbejdsprøvningen fordi de som udgangspunkt ikke mener de kan håndtere den og derfor 'faker lidt' for ligesom at understrege sagens alvor. Jeg kender også til sager hvor borgeren via arbejdsprøvning ''virkelig fandt sig selv' og et niveau de kunne overkomme og fandt for værende realistisk. Arbejdsprøvning kan enten være en hjælpende faktor til at få styr på løse ender, men den kan så sandelig også føles som en straf for meget syge personer, som føler det som endnu et nederlag, når de må erkende at dette magter de så heller ikke, på trods af, at der står i sagen at de har haft nederlag de sidste mange år og simpelthen ikke magter et job.
Så derfor synes jeg at man skal tage arbejdsprøvningen med et gran salt, for det kommer helt og holdent an på borgerens egne holdninger til den....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fratagelse af førtidspension? Jeg er en smule nervøs msv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 30-05-2017 13:05
Trods alt er der måske en smule retfærdighed til. Ayaa Alt det andet 10 15-06-2011 17:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension