K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2010, 11:09   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Fibromyalgi symptomer ?

Hejsa,

Jeg starter lige en ny tråd for at blive klog på min egne fornemmelser omkring fibromyalgi som jeg bla. skal undersøges for i maj måned.

Jeg har lidt svært ved at definere om de smerter jeg har er stress relateret eller relateret til fibromyalgi, det kan også bare være at det er et og samme.

Mine diagnoser er som flg: generaliseret angst, træk af ADHD og personlighedsforstyrrelser, udbrændtheds depression og stress relateret angst. Min psykiater og psykolog er kommet frem til at jeg er en Type A stresser, som det hedder i svensk psykologi, jeg bliver simpelt hen påvirket af den mindste belastning.

Mine lidelser mærker jeg hovedsagligt i form af smerter. Det er som regel spændinger i hele overkroppen, som om man går med et korset, der er lavet af ståltråde og disse spændes op når man "belastes". Jeg skal bare sidde et kvarter ved computeren eller tømme opvaske maskinen så er de der. Hvis jeg så fortsætter med det jeg gør og ikke lige tager en pause eller ligger på sofaen, så fortsætter smerterne i form af fornemmelse af "flået hed" på skuldrene. Som om at du får flået huden af og kun har ben og kød på overkroppen. I talje regionen føles det som om jeg har snit sår og er blevet skåret hist og her. Til sidst er jeg nødt til at give op og forlade "arbejdet" for så begynder jeg også måske at mærke angst fornemmelser og så er det over på sofaen og hele.

Jeg er desværre en "mester" i at overskride mine egne grænser og da de efter et par nedture er blevet meget snævre sker det ofte. Nu arbejder jeg stærkt med at respektere dem og det er dejligt. Jeg er dog meget vilje stærk og har i lang tid og flere år tilbage overskredet mine egne grænser, dengang fik jeg en masse blære betændelser og tilsidst gik de over i kroniske smerter. Hvis jeg kommer rigtigt langt ud får jeg også blære betændelses fornemmelser.

De sidste 4 mdr. er jeg dog blevet rigtig god til at ligge på sofaen og slappe af og bare være, det kan være efter ½ time ved computeren og så lige over og ligge 1 - 2 timer så kroppen falder på plads igen. Derefter kan jeg dog mærke at jeg er ekstra sårbar og ikke skal tage for meget fat. Hen på eftermiddagen hvor mine børn måske også har været forbi hjælper det lidt på det.

Jeg går til en del træning i aften timerne et par dage om ugen og det elsker jeg, jeg kan dog godt mærke at min krop i starten holder igen. Men det er dejligt at træne og det giver virkelig et pift i min hverdag.

Jeg syntes at min medicin (anti depressiv) har taget en del af mine smerter. Dernæst hjælper, det også at jeg ikke har mine børn boende, det pressede mig gevaldigt og jeg stressede over hvad de skulle og ville og tænkte og hvor lang tid de skulle det og det. Min søn kommer nu næsten hverdag forbi og styrer det hele selv, men vil bare se mig kan jeg mærke, deter dejligt. Min datter kommer ind i mellem og ringer ellers en del, men vi har det bedst når vi tager på en nærliggende rideskole og er sammen der.

Når jeg fx. er på rideskolen i flere timer, så har jeg også de der flået fornemmelser, jeg bliver tør i munden, svimmel og har nogen gang lyst til løbe skrigende bort. Jeg er dog blevet bedre til at trække mig tilbage og bare være ved den hest jeg passer, hun giver mig ro og styrke i at jeg godt kan, for jeg vil gerne være der og være sammen med et par af den jeg snakker med, men de kan jo ikke helt forstå mit stress, så det bliver mellem hesten og mig

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke symptomer i andre med fibro eller fibro træk har det. Jeg kunne godt tænke mig at få det "skilt" lidt ad fra stress symptomerne, selvom det også hænger stærkt sammen.

Da jeg blev henvist til en rheumatolog spurgte min læge om jeg kunne løfte armene over hovedet, det kan jeg sagtens. Jeg løfter en del vægt til træning og har flere bøffer end de fleste så jeg ved ikke lige hvor jeg skal finde fibroen. Det er fint nok ,at jeg evt også har fibro eller træk heraf, jeg føler bare at det ville være dejligt at finde noget logik i hvad der var hvad. Måske har I andre nogle erfaringer i den forbindelse?

Hvad er det rheumatologen gør ved fibro undersøgelsen, det kunne jeg da også godt tænke mig at vide, hvis nogle har en hurtig forklaring herom?. Ellers må jeg jo på fibro web.


Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 03-02-2010 kl. 11:14.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
 


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fibromyalgi??? Nucca Alt det andet 30 27-09-2011 09:16
Ny med Fibromyalgi frupastorinde Alt det andet 9 23-03-2011 11:53
NADA -Øreakupunktur mod misbrug, abstinenser og psykiatriske symptomer L.S. Et godt link! 0 19-02-2011 23:40
Fibromyalgi og ASK !!!! Sonia Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 04-06-2010 20:59
Fibromyalgi og TMJ Ragdoll Den nyttige viden vi alle har 0 02-08-2009 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension