22-08-2012, 13:51
|
#1
|
Har ikke tid til andet end K10
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
|
Klager over sagsbehandlingstiden, personalets optræden, mv.
Citat:
Det generelle serviceniveau
12. Der kan ikke klages til de almindelige klageinstanser over kommunens og amtskommunens fastsættelse af det generelle serviceniveau, herunder hvilke tilbud og pladser, der skal være til rådighed i kommunen og amtskommunen og takster for tilbudene, jf. § 60, stk. 2, i retssikkerhedsloven.
Sådanne klager må rettes til henholdsvis kommunalbestyrelsen og amtsrådet.
|
Men læs fremhævede nedenfor:
Citat:
Klager over sagsbehandlingstiden, personalets optræden, mv.
13. En klage, der ikke vedrører tilsidesættelse af regler for sagsbehandling, men alene personalets optræden, sagsbehandlingens tilrettelæggelse, ekspeditionsfejl eller sagsbehandlingstiden, kan ikke behandles af klageinstanserne.
En helt uforholdsmæssig lang sagsbehandlingstid vil dog kunne sidestilles med et afslag med den virkning, at klageinstansen kan behandle sagen.
Endvidere kan klageinstanserne behandle en klage over, at en tidsfrist, der er fastsat i loven, er overskredet. Dette gælder både hvis der alene klages over dette spørgsmål, og hvis der klages over realiteten i sagen.
Dette gælder også den frist, som kommuner og amtskommuner efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, skal fastsætte for, hvor lang tid, der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse om hjælp efter den sociale lovgivning, jf. nærmere kap. 4.1 i Socialministeriets vejledning om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Klageinstansen kan også i forbindelse med behandlingen af en klage over realiteten i en sag tage stilling til en klage over sagsbehandlingstidens længde.
Hvis klagen angår personalets optræden eller andre af de ovenfor nævnte forhold, som ikke kan behandles af de almindelige klageinstanser, skal klagen behandles af den pågældende myndigheds ledelse.
Hvis klagen angår en kommunal forvaltning, skal klagen således behandles af borgmesteren eller kommunalbestyrelsen.
Hvis klagen angår den amtskommunale forvaltning, skal den behandles af amtsborgmesteren eller amtsrådet.
I de sociale nævn skal en sådan klage behandles af statsamtmanden.
I de statslige styrelser behandles en sådan klage af styrelseschefen/direktøren.
Efter at spørgsmålet er behandlet af myndighedens ledelse vil der være mulighed for at indbringe det for den relevante tilsynsmyndighed, se nærmere pkt. 84.
|
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=18893#K8
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
|
|
|