K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-04-2010, 15:54   #1
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
Regler om forlængelse af sygedagpenge -> kontanthjælp

Hej

Jeg er storesøster, og hjælper min lillebror med at forstå alle de regler med sygedagpenge og stopning deraf og kontanthjælp.

Han har været sygemeldt siden februar 2009, og de har i denne her uge valgt at stoppe udbetalingen, da de vurdere at de ikke kan nå af "afprøve" ham inden de ekstra 26 uger er gået. Han skulle have været i arbejdsprøvning, og var igang med psykologvurdering. Hans sygemelding er depression, som han er ved at få beabejdet lige nu. Lægen har lavet en ærklæring, samt har psykologen refereret at der er tydlige tegn på en form aff depression, og levn fra fortiden. Kommunen afgørelse lyder på tidspress ifm de 26 uger, samt han de ikke vurdere ham som fuldtidssygemeldt. Han er blevet sygemeldt pga stress i elektrikerbranchen.

Nu har de anbefalet ham at søge kontanthjælp og tilskud til psykolog, samt samt at ham forsat skal i arbejdsprøvning og måske revalidering, men ikke noget som er blevet besluttet.

Jeg kann ud fra en masse indlæg herinde forstå at noget er galt her, da det lyder på Jer, som om at man skal være afklaret med det videre forløb inden sygedagpengene ophøre, og man ikke bare sådan kan smide folk videre.

Nogen der kan komme med et hurtigt svar, da vi vil klage over afgørelsen.

Med venlig hilsen
en hjælpsom storesøster.
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 17:53   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
velkommen hertil

tja, det lyder da umiddelbart som om der er noget der ikke helt er som det skal være, enig.

Allerførst, har han fået skriftligt varsel om ophør af sygedagpenge?

-Dernæst, har han en Resourceprofil?

Vil give dig linket herinde fra ang sygedagpengestop: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop


Prøv at læse lidt om dette og vend retur hvis du/i har flere spørgsmål -men bliv hér i denne tråd, så er det lettere for os alle at følge med
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 20:05   #3
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
Tak for hurtig svar

Han har fået nogle papir i slutningen af marts, at de vil tilbageholde hans sygedagpenge, til de har vurderet hans sygdoms omfang, og her har både psykolog og læge sagt at han er ustabil og ikke kan arbejde under normale omstændigheder, men lige gyldig hjalp det.

Hvad er det præcist en Resourceprofil er?

tak, er også lige præcist det link jeg har studeret inden jeg oprettede tråden.

på forhånd tak
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 21:32   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jamen, så må du altså tilgive mig hvis linket jeg gav dig ikke kunne bruges til noget -meeen det tror jeg

Jeg ville absolut klage over påtænkte stop af sygedagpenge da han vil må siges at komme ind under mindst én af § ikk´
Han er endnu fortsat under udredning og afklaring, i lægelig regi, som jeg forstår det ikk´?

Klagen skal i anke INDEN 4 UGER så hvis han har modtaget brevet om dette stop skal i skynde jer!
Er han iøvrigt blevet partshørt omkring dette, sådan helt officielt?

Hm, undrer mig dog lidt over udtrykket: fuldtidssygemeldt, hmmm....?

En Resourceprofil er at lovpligtigt arbredskab for sagsbehandleren men også for borgeren.

Ti hi, nu gir jeg dig lige et nyt link herinde fra ang Arbevnebegrebet:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

-i øvrigt, der ligger rigtig mange gode links herinde, øverst oppe i bjælken, bare lige hvis ikke du har set dem

Denne RP indeholder 12 elementer som skal beskrive hvordan man hurtigst muligt kommer nærmere en afklaring.

Prøv at høre ham ad, om man i det hele taget har påbegyndt en sådan og vend gerne retur.

Hæng på, der kommer sikkert flere gode forslag herindefra
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2010, 23:18   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Dernæst skal han/I tage hans sag med til fagforeningen, og få hjælp til klage.

men spørg bare videre her, for det er ikke alle fagforeninger der er lige gode, men de er ofte gode at have med i klagesager.
de skal iøvrigt også inddrages før sygedagpengestop retsikkerhedsloven §7a.
Vh Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2010, 09:04   #6
Pårørende32
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Pårørende32 er ny på vejen
I er guld værd

Super, hvor er skønt med noget hjælp fra jer herinde.

Jeg kikker lige på det hele og forsøger at sætte min bror ind i det hele....

Han skulle gerne få afgørelses papirene i denne uge, og så gælder det vel fra han har dem i hånden de 4 uger?

Klage det gør vi uden tvivl, og kontakten med hans fagforening foretog i vi går.....og de vil gerne hjælp forlød det til

Det med FULDTIDSSYGEMELDT, var noget kommunen havde sagt. Men ved en depression er man det jo også, men kan jo godt gå på sine ben.

Hej fra Storesøster Jannie
Pårørende32 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2010, 21:54   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Har din bror fået udarbejdet en ressourceprofil?
Har han set den og fået lov at komme med kommentarer til den?
Har din bror fået set sagsakter, såsom lægeoplysninger?
Har han fået et brev om partshøring inden afgørelse?

Partshøring er en vigtig ting. Hvis din bror IKKE er blevet partshørt før afslag, det vil sige, i partshøringen skulle din bror gerne have haft muligheden for at komme med dokumenter, der skal bevise, at han kunne forlænges efter en af punkterne i § 27.

Hvis din bror ikke er blevet partshørt efter forvaltningsloven § 19, så klag over det, for så er afgørelsen nemlig ugyldig!

Modtager din bror afgørelsen på skrift (forlang det, hvis de er for sløve i det), så klag over manglende partshøring, og at de har stoppet ydelsen før partshøring og før, din bror har modtaget den endelige afgørelse. (eller har han modtaget afgørelsen mundtligt før de antal uger, han har ret til sygedagpenge?)

Søg gerne aktindsigt i sagen, så din bror kan se, hvad der er skrevet i forløbet i hans sag.

Godt det at få fagforeningen med i det her. Husk lige at nævne det for dem ang. partshøring.

Sidst redigeret af curls; 08-05-2010 kl. 21:57.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2010, 10:52   #8
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Kommunen har fire uger til at revurderer deres afgørelse.
Derefter ændre de enten deres afgørelse, eller sender sagen til Beskæftigelsesankenævnet (som jeg forøvrigt ringede til i fredags, for at høre, hvordan det gik med en sag, som jeg sendte over i juni 2009!!! Og de var ikke nået til den endnu, så kan i selv regne ventetiden ud!)
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2010, 19:46   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Kommunen har fire uger til at revurderer deres afgørelse.
Derefter ændre de enten deres afgørelse, eller sender sagen til Beskæftigelsesankenævnet (som jeg forøvrigt ringede til i fredags, for at høre, hvordan det gik med en sag, som jeg sendte over i juni 2009!!! Og de var ikke nået til den endnu, så kan i selv regne ventetiden ud!)
Hvilken sagsbehandler, at følge op på en klage sag i BA, som du, Andersine, sikkert selv har været sbér på, det er sku da empati og medmenneskelig interesse der vil noget.

Super at vi har nogen som dig Andersine, flere af dem.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2010, 22:00   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hæ hæ strengt taget, så kunne det jo også bare være fordi, vi gerne vil have den hurtigst muligt tilbage, fordi det ellers kan blive pænt dyrt og besværligt for kommunen

Men den ene jeg har derovre, som jeg selv var sagsbehandler på, kunne jeg nu godt unde at få medhold, selvom jeg rent fagligt ville synes det var forkert.

Ift. behandlingstiden, så er det faktisk et kæmpe problem for både borger og kommune, at der er så lang ventetid!
Tag f.eks. en borger der klager over stop af sygedagpenge ved varighed.
Den sendes så til BA og et år senere, så får borgeren medhold, og skal forlænges.
Hvis det så er vurderet, at det er på 27.1.2 forlængelsen burde være sket, så er den forlængelse jo faktisk udløbet 3 måneder før! (da sagen genoptages fra sluttidspunket).
Selvfølgelig får borgeren pengene, og det er jo altid rart, men det det ofte handler om, er jo afklaring, og det kan man så faktisk ikke engang nå!
Og for kommunen er det også træls, fordi de bare uden videre skal give 39 ugers sygedagpenge, det kunne jo være, at et halvt år var tilstrækkeligt, ift. afklaring.
Og alle afgørelser skal træffes som hvis det havde været på tidspunktet.
(Har været ude for at skulle spørge en borger, om h*n ville have taget imod en arbejdsprøvning, hvis vedkommende var blevet spurgt 10 mdr tidligere!)
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpenge forlængelse?? Prinsessejulie Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 22-09-2012 17:29
Forlængelse af sygedagpenge oceania1020 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-01-2012 17:12
Forlængelse af sygedagpenge Betina1953 Alt det andet 28 28-10-2010 17:20
Forlængelse af sygedagpenge velcro Dit og Dat 9 10-07-2008 00:41
Forlængelse af sygedagpenge? PBC Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 21-11-2006 16:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension