Emner: Paragraf 34
Se enkelt indlæg
Gammel 15-08-2018, 13:16   #7
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Normalt, som enlig ikke-forsørger, kan man få §34 til det ens samlede boligudgifter overstiger 3000 kr.
Samlede boligudgifter:
Husleje+vand+varme+el+evt tvungen fællesantenne, minus alm boligstøtte.

Der er så nogen øvre grænser også.
Som udgangspunkt er der en regel om, at indtægt efter skat + §34, ikke kan overstige 90% af tidligere indkomst efter skat.

For ikke-forsørgere har tidligere indtægt dog som udgangspunkt ikke betydning. Tilgengæld siger man så at indtægt efter skat + §34, ikke kan overstige hvad man havde fået efter skat, hvis ens sats før skat havde været 14.993 kr. (højeste forsørgersats).

Så er der nogen ikke-forsørgere hvis sats er højere end det. F.eks. ofte folk på revalideringsydelse.
Hvis man er 30+ år er revalideringsydelsen 18.645 kr før skat.
Men i de tilfælde vil kommunen så ofte i starten bruge reglen med de 90%, så hvis du er gået ned i indtægt ved at komme på revalideringsydelse, kan du måske alligevel være berettiget.

Så størrelsen på din revalidering kan måske gøre, at du ikke er berettiget.

Så er der dog den faktor, at du er gået fra samlevende til enlig. Dvs du har en social begivenhed der hedder "samlivsophør".
Det kan muligvis gøre at kommunen i en kortere periode, vil se bort fra det med tidligere indtægt.

Med andre ord: jeg tror ikke du skal forvente at du får en masse, men du kan muligvis være heldig.

Udover det, så skal kommunen inden bevilling af §34, se om der kan anvises en rimelig billigere bolig. Det kan jo være at de kan anvise en bolig, som du ikke selv havde kunnet få adgang til. Så det kan man evt håbe
Hvis de kan anvise en billigere bolig, beregnes §34 efter den bolig. Uanset om man flytter til den eller ej.
Vær obs på at du SKAL kunne flytte ind i den. At du kan stå nr 20 til boligen er IKKE nok. Du skal kunne sige ja og så flytte ind i den!
Vær også obs på at i nogen kommuner anses en 1-værelses på 30 kvm som rimelig bolig til 1 voksen.

Håber ikke min forklaring forvirrede mere end den forklarede.
Når du får afgørelsen hjælper jeg gerne med at se på, om deres afgørelse ser ud til at følge reglerne.
Dit svar har da intet med paragraf 34 at gøre.
Jeg har en paragraf 34 og kan ikke genkende noget af det du skriver. Mener du mon boligsikring ?
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat