Se enkelt indlæg
Gammel 22-04-2018, 16:37   #38
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis din mand allerede har været igennem processen kender I sikkert det hele bedre end os andre, da det hele er meget afhængig af hvordan kommunen opfører sig over for sine syge borgere.

Med hensyn til operation er den lidt tvetydig, jeg har i flere år nu læst om at der er en midlertidig ordning som gør at man kan sige nej til behandlinger uden at miste sygedagpenge og vel derfor også andre ydelser, ordningen har været forlænget, desværre kan jeg ikke lige finde link på det.

Men spørgsmålet er hvad der sker i praksis når/hvis du takker nej til en operation som Reumatologisk afdeling anbefaler.

Hvis man skal visiteres til fleksjob eller førtidspension, så er det jo vigtigt at tilstanden er erklæret stationær, for det er jo et krav ved begge dele.
Hvis man siger nej tak til en behandling som hospitalet anbefaler og som teoretisk kan forbedre funktionsevnen, så kan tilstanden ikke betragtes som stationær og dermed vil de formodentligt heller ikke gå videre med visitation til fleks.

Med hensyn til arbejdsprøvning, så må jeg indrømme at jeg næppe tror at du slipper.
Rigtigt mange kommuner nægter at bruge funktionsevneundersøgelser i eget hjem, selv til mennesker med dødelige sygdomme.

Kommunen skal bruge arbejdsprøvningen til at finde ud af hvor mange timer du kan arbejde.
Borgere som kan arbejde mellem 18 og 25 timer er i en gråzone hvor nogen kommuner vil erklære alle over 18 timer for selvforsørgende og andre kommuner siger 25 timer, men alle der ligger over 25 timer og som ikke har nedsat effektivitet forventes at være selvforsørgende.

Set med mine briller synes jeg at det for nuværende ikke nytter noget at sætte dig i arbejdsprøvning hvis du stadig er i behandling, for hvis behandlingen ændrer på dit funktionsniveau kan arbejdsprøvningen jo startes forfra. Men kommuner tænker jo ofte anderledes end alle os andre almindelige mennesker.

Jeg vil mene at det bliver svært at lave en plan for jobafklaringsforløbet på nuværende tidspunkt når man endnu ikke kender svaret for scanningen og derfor heller ikke ved om Reumatologisk afdeling anbefaler operationen eller ej.
Altså medmindre planen kommer til at gå ud på at du først skal blive færdigbehandlet på Reumatologisk afdeling og genoptrænet hvorefter de vil iværksætte en arbejdsprøvning.

Hvis det var min sag ville jeg ikke være den første som nævner muligheden for operation, jeg ville bare nævne den kommende scanning og at lægerne bagefter vil se på mulighederne for behandling.
Hvis de så har nogle papirer hvor der står om operationen eller en lægekonsulent nævner muligheden så må du tage den derfra, men i videst mulig omfang holde lav profil omkring muligheden for operation.

Hvis idéen først er sået i kommunen kan den måske være lidt svær at slippe af med igen også selv om Reumatologisk afdeling netop ikke tilråder operationen pga resultatet af scanningen.

Tilføjelse:
Kom i tanker om at grunden til at den nye sagsbehandler giver så kort varsel måske kan være fordi I har lidt småtravlt.
Der står jo i Cabiweb at du nu sammen med den nye sagsbehandler skal udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende og at du skal for rehabiliteringsteamet inden for 4 uger fra afgørelsen om standsning af sygedagpenge.

Sidst redigeret af Nørd; 22-04-2018 kl. 16:44.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat