Se enkelt indlæg
Gammel 15-12-2016, 00:23   #33
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det bliver vist langt det her.

Jeg undskylder på forhånd hvis jeg får skrevet noget jeg allerede har skrevet tidligere i tråden.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Vovse:
Jeg skrev tidligere at mine mavegener stammer helt tilbage til da jeg var 12 år, og mit vrid i lænden kom først i 2011, hvor jeg var 24 år! Så jeg tvivler på det har en sammenhæng, men man skal da aldrig sige aldrig.
Nej, når det er kommet i den rækkefølge, og med så mange år imellem er der nok ikke en sammenhæng dér.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Jeg har i perioder, f.eks da jeg trænede i motionscenter, døjet meget med spændinger i nakke og skuldre, og en kiropraktor har forsøgt og behandle den, men det gjorde det bare endnu værre, med ekstremt ulidelig hovedpiner flere gange om ugen, så det stoppede brat! Efter jeg er begyndt og strække musklerne ud i nakken, har det hjulpet rigtig meget, og for 2 mdr siden fandt jeg ud af at jeg bider tænderne hårdt sammen, når jeg skal sove, og det stoppede jeg så med, og siden der er det faktisk blevet rigtigt godt. Ind imellem hvis jeg har lavet lidt fysisk, kan de godt komme igen, men slet ikke i samme grad som før.
Første gang jeg fik spændinger i nakken var jeg 13 år.
I starten tog jeg panodil (eller hvad man nu brugte dengang, husker det ikke), senere tog jeg i mange år Ibumetin 600 mg.

Min læge gav mig blokader, som ikke havde nogen effekt overhovedet. Derpå sendte han mig til en fysiurg, og jeg var meget spændt på hvad "sådan en" kunne. Hun gav mig en blokade i hver skulder, og de havde ingen effekt overhovedet.
Senere fik jeg behandlinger hos fysioterapeut, heller ingen effekt.
Senere gik jeg i perioder hos en akupunktør, og det havde en super god effekt. I dag ved jeg hvorfor det virkede.

Vil det sige, at du selv kan styre, om du bider tænderne sammen om natten?

Inden jeg begyndte at få styr på min fordøjelse følte jeg mig oftest totalt udmattet når jeg vågnede om morgenen, og skulle lige slappe lidt af inden jeg stod op.
Jeg har oplevet at vågne, liggende på ryggen lige så spændt som en flitsbue. Og det er ikke overdrevet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
har heller ingen symptomer fra mine tænder.
Super.
Hvis du oplever det på et eller andet tidspunkt, så vær obs på, at det kan være din fordøjelse der er årsagen.

Jeg har nu delprotese både i over- og undermund, og jeg er ikke i tvivl om, at det er mine fordøjelsesproblemer der har haft skylden.
I perioder hvor det er kikset omkring min fordøjelse kan jeg opleve, at få ondt i de tænder der ikke længere er der.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Mine symptomer fra min mave er følg.: Oppustethed, luft i maven, mavekneb, til tider forstoppelse.
Det lyder som noget jeg kender.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Jeg er blevet opmærksom på at få flere grøntsager og frugt og grønt ind i min kost, og det har hjulpet rigtig meget.
Det lyder rigtig fornuftigt.
Man bør have flest grøntsager og kun lidt frugt.
Grøntsager (ihvertfald de fleste) er basedannende og frugt er syredannende. Du kan evt. google noget omkring syre-/basebalance.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Mine problemer med madvarer er junkfood, hvidt brød og hvide ting generelt, desuden drikkevarer med brus er NO-GO, Fede saucer med fløde duer heller ikke osv. Desuden skal jeg tænke over ikke og tage for store portioner når jeg spiser, det er mest aftensmaden jeg her tænker på, for overspiser jeg, går det os galt
Disse ting passer 100% på for lidt mavesyre.
Hvedemel, kulsyre og mælkeprodukter dæmper mavesyren.
Og hvis man har for lidt mavesyre, så kan man ikke fordøje for store portioner, det er der ikke mavesyre nok til.

Det er ikke sikkert, at du behøver gøre så meget ved det nu, men du bør være obs på, at hvis man mangler mavesyre kan man have problemer med, at optage mineraler fra kosten, og det er ikke sikkert, at det hjælper at få dem som tilskud.
Du bør også være obs på, at mængden af mavesyre kan falde med alderen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Det jeg mener med fornuftig kost, er at man i hverdagene tilføjer flere grøntsager og frugt og grønt, og at aftensmaden skal være varierende, og så har jeg gjort sådan at jeg kun må få slik/godt lækkert måltid 1 gang om ugen, evt. fredag og lørdag.. Det virker bedst for min fordøjelse og gøre sådan..
Det lyder fornuftigt.

Jeg vil anbefale dig, at få nogle bitterstoffer, de stimulerer fordøjelsen. Du kan f.eks. spise rucola-salat, mælkebøtteblade ell.l., eller du kan købe nogle dråber, f.eks. Bitterstern.

https://www.google.dk/search?q=ford%...H4K9swHFna6IAg

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Det er godt nok mærkeligt at de ikke har ville lave den funktionsoptagelse på mig, for jeg har os været til reumatolog, men der blev jeg bare henvist til alm mr scanning og alm røngten af lænd og hofter... Hmm.. man undres..
Ja, man undrer sig.

Men, som jeg vist har skrevet før, så burde arcolyse med spondylolistese (fremadglidning af lændehvirvel) ikke give så mange smerter som du beskriver og som jeg selv oplevede tidligere.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Tror os det er fordi jeg ved hvor meget andre mennesker omkring mig har været igennem med deres rygsmerter, at jeg ikke føler at mine læger har "gjort nok" for mig, at jeg sidder med følelsen af at der mangler og blive undersøgt nogle ting... Men ikke om jeg kan overbevise mine læger om dette!
De kalder det jeg har Kroniske Lændesmerter, og så skal jeg spise nogle smertestillende de dage det er slemt!
Jeg forstår dig godt. Det kan være rart med en forklaring på de symptomer man oplever.
Men samtidig, så kan det også være et problem, at man bliver låst fast i en diagnose, som måske slet ikke er årsag til problemerne.

De undersøgelser du har været igennem har dog udelukket nogle alvorlige ryg-problemer.
Hvis du har en fremadglidning, så er der en stor chance for, at der ikke kan gøres noget ved det, udover smertestillende.
Det er min opfattelse, at der skal være rigtig slemt før man tilbyder operation ved en fremadglidning, sandsynligvis fordi de godt ved, at det ikke er uproblematisk.
For mange år siden nævnte en sb muligheden for operation af min ryg, så jeg begyndte at google det, og på det tidspunkt fandt jeg nogle beretninger, om mennesker der havde fået sådan en operation (dese-operation) med et rigtig dårligt resultat.
Bl.a. var der en beretning på netdoktor (forsvandt desværre da siden blev lavet om) om en mand, der var blevet opereret, og re-opereret 2 gange (altså 3 ryg-operationer i alt), bl.a. p.g.a. løse eller knækkede skruer, han var sengeliggende 23 timer i døgnet, og lægerne turde ikke operere ham igen.
Jeg fik dengang opfattelse af, at dem der har haft "et kort forløb" (altså hvor lidelsen har udviklet sig hurtigt) har bedre chance for et godt resultat af operationen end dem der har haft et langt forløb.

Jeg havde haft et langt forløb, og gjorde op med mig selv, at om så kommunen ville smække kassen i, eller fjerne mine 2 børn, så skulle jeg ikke opereres.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Det lyder også til at du efter mange år med "skavanker" kender din krop rigtig godt, og at du ved hvad du skal gøre og ikke gøre.
Det har taget mig 5 år indtil videre og bare erkende mine begrænsninger i det daglige, det er godt nok en svær og hård process..
Ja, det er en lang og hård proces.

Først tog det mig en del år, at acceptere mine rygsmerter.
Jeg var vant til, at kunne side ved min symaskine det meste af en dag, og det var meget frustrerende for mig, at jeg ikke kunne det længere.
Men henad vejen lærte jeg at leve med det, og fandt ud af, at sy lidt om formiddagen, lidt om eftermiddagen og lidt igen om aftenen.

I mange år troede jeg, at min hovedpine og manglende overblik m.m. var en psykisk reaktion på den kamp jeg havde med kommunen, men jeg fik fp i starten af 2010 og da vi nåede november 2010 havde jeg ikke fået det bedre i mit hoved, så jeg blev enig med mig selv om, at det måtte være et eller andet jeg spiste, som jeg ikke kunne tåle.
Sidan da har jeg flere gange været på sporet af hvad mit problem er, men der er nogle ting jeg ikke helt har kunnet få til at passe, så det er faktisk først nu, 6 år senere, at jeg er helt sikker i min sag.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Jeg har besluttet og prøve kranio sakral terpai, min svigermor insisterede selvom jeg jo havde sagt stop for behandlinger, men har undersøgt på nettet hvad det er for noget, og udfra jeg fandt ud af, er det ikke skadeligt for ens krop, hvis det skulle gå hen og vise sig at det ikke virker...

Men det kunne være fedt hvis jeg var en af dem hvor det var det som skulle til... !
Jeg forstår dig udmærket, og som du selv skriver, så lyder det ikke som noget der kan skade.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Forvirret87 Se meddelelser
Hvordan klarer du egentlig din økonomi mht du er førtidspensionist? Ikke at du behøver gå i detaljer, men tænker bare, at jeg synes det var ved og blive et KÆMPE problem for mig, hvis jeg gik ned på jobafklarings ydelse.. Jeg bor sammen med min kæreste nu, men i princippet ville jeg faktisk ikke have råd til at bo i en lejlighed og have min bil :-O Det er lidt skræmmende at man skal straffes på det økonomiske bare fordi man er syg, og behandlinger ville jeg slet ikke have råd til... forstår ikke det danske syge system!!
Altså, jeg var jo på kh i ca. 13 år, og undervejs fik jeg et par børn, dog uden at bo sammen med deres far, så for mig var det en økonomisk forbedring at få fp.
Jeg bor til leje, og har aldrig haft behov for en bil, og har aldrig været vant til, at have mange penge.
Nu er den ældste flyttet hjemmefra, og den yngste tjener selv lidt penge og betaler selv en del af sit tøj, så min økonomi er bedre end den var engang.


Jeg er ikke længere i tvivl om, at mit problem er for lidt mavesyre.

Mange ting tydede på, at det også kunne handle om magnesiummangel, hvilket jeg ikke kunne forstå da jeg tog tilskud af det, men i år har jeg fundet ud af, at det jeg tog var i en form som er svært at optage, og jeg kunne mærke en klar forbedring da jeg begyndte at tage noget der er let-optageligt.

Når jeg læste om for lidt mavesyre stod der, at det giver problemer med at fordøje kød, men mine problemer opstod når jeg spiste hvedemel.

På et tidspunkt var jeg nået så langt, at jeg kunne tåle, at spise f.eks. et stykke wienerbrød hver eller hver anden uge, og jeg blev ikke dårlig af, at spise sovs der er jævnet med hvedemel.
Men de sidste ca. 3 måneder har det gået ned ad bakke, og derfor begyndte jeg at tro, at der var andre problemer end for lidt mavesyre.
Men for nogle dage siden fandt jeg ud af hvad problemer var.

Siden august har jeg taget tilskud af silica og zink p.g.a. nogle problemer med mine negle, og for et par dage siden læste jeg mig til, at zink dæmper mavesyren.
Så nu er det op på hesten igen, og bl.a. igang med betaine HCL (saltsyre-piller).

Siden 2012, hvor jeg fik behandlinger af en zoneterapeut, har jeg kun haft spændinger i nakken i forb. med fordøjelsesproblemer, og min ryg gør også kun ondt når fordøjelsen driller.

Udover kosttilskud bruger jeg zoneterapi og akupressur, og i dag ved jeg, at når akupunktur var så godt, så var det jo fordi han rettede op på nogle meridianer, bl.a. mavemeridianen.

Prøv f.eks. at finde et punkt på tåen ved siden af storetåen: https://dk.pinterest.com/drjarrellss/st-stomach-44-45/ og mærk om du kan finde et ømt punkt der.

Så jeg vil vove den påstand, at dine rygsmerter hænger sammen med dine fordøjelsesproblemer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat