Se enkelt indlæg
Gammel 26-07-2017, 18:34   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af UngJyde Se meddelelser
Jeg har været på kontanthjælp i mange år, men pga. jeg valgte at flytte til england mens jeg studerede fjernstudie, er jeg ramt af loven der gør at jeg kun kan få Integrationsydelse.
Undskyld mit uhøflige spørgsmål men er du dansk statsborger?

Ud fra din forklaring lyder du til at være dansk og hvis dette er korrekt og du kun har været væk i nogle år, så er det formentlig ikke lovligt at du kommer på integrationsydelse bare fordi du har været bosat i England.

http://uim.dk/nyheder/2016/2016-12/n...statsborgere-1
Citat:
EU-retten skal imidlertid fortolkes sådan, at den enkeltes tilknytning til Danmark skal indgå i afgørelsen. Det vil således bero på en konkret vurdering af tilknytningen til Danmark, om en dansk statsborger i denne situation skal modtage integrationsydelse eller er berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp.

Derfor er der udsendt et orienteringsbrev til kommuner, jobcentre m.v. om behandlingen af de sager, der skal træffes en ny afgørelse i. Ud over tilknytningskriterierne indeholder brevet oplysning om, at kommunerne snarest muligt bør træffe en ny afgørelse i åbne sager, hvor borgeren løbende modtager integrationsydelse, for så vidt at der er tale om danske statsborgere, der har haft ophold i et andet EU/EØS-land i mere end et år.

I det omfang afsluttede sager om integrationsydelse vedrørende personer i den nævnte persongruppe kan findes i kommunens sagsbehandlingssystem, bør kommunen efter ministeriets opfattelse genoptage disse af egen drift og kontakte de pågældende borgere herom.
http://www.kk.dk/artikel/integrationsydelse
Citat:
Ydelsesservice er i øjeblikket i gang med at gennemgå sager, hvor danske og nordiske statsborgere er kommet på integrationsydelse.

Danske og nordiske statsborgere, som modtager integrationsydelse, vil høre fra os i løbet af første kvartal 2017.
Danske og nordiske statsborgere, som tidligere har modtaget integrationsydelse, men nu modtager en anden ydelse eller er kommet i arbejde, vil høre fra os inden udgangen af august 2017.

Er du dansk eller nordisk statsborger, og har du haft ophold i et EU/EØS-land, men har du ikke optjent arbejdstagerstatus, vil vi efter en konkret vurdering af din tilknytning til Danmark, træffe afgørelse om din ret til kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat