Se enkelt indlæg
Gammel 20-03-2011, 23:53   #26
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Som jeg ser det, så er det lægerne, der tit kvajer sig.
Det er så spørgsmålet ...


Citat:
I den enes sag havde en læge (så vidt jeg husker) skrevet noget om, at lykkepiller da godt kunne prøves, men at det nok ikke ville ændre meget, eller noget i den stil.
Det interessante er 1) om lægen foreskriver en adækvat behandling for det patienten fejler inden for rammerne af de godkendelsesprocedure, der findes for den slags eller 2) der er tale om en eksperimentiel behandling.

Det er nemlig ikke uvæsentlig i sådanne sager!


Dvs. jeg kan kun opforder til, at man som borger forstår betydningsforskellen, når en (special-)læge siger til en borger (/patient) eller skriver i journalen (eller i en lægeerklæring) noget i retning af: "vi kan prøve" den éne eller anden behandling eller: "jeg anbefaler ifm. sygdom XYZ (med klassifikationskode) denne standart behandlingen til denne borger/patient".


Citat:
D.v.s., at det er lægen, der nævner det som en behandlingsmulighed.
Hvis lægen ikke havde skrevet det, så havde behandlingsmuligheden ikke været der.
Jo, men når det er noget "vi" kan "prøve", så er det pr. definition i kontekst en: eksperimentel behandling, som borgeren / patienten påtager sig beslutningsansvaret for at deltage i .., fx såfremt noget går galt.

Prøv at undersøge forholdene i forhold til fx: patientforsikringen ;-)


Dvs. hele "kunststykket" i disse sager går ud på, at afdække, 1) hvorvidt en borger / patient kan pålægges, at give sit (måske endda ikke fuldt informeret) samtykke til at deltage i en eksperimentel behandling af måske tillige tvivlsom effekt eller 2) der er tale om en anbefalet og godkendt standard behandling med god behandlingseffekt af en præciseret tilstand (hvor lægen ifm behandlingsforløbet påtager sig det fulde ansvar).

Det er her ikke min opfattelse, at en borger / patient kan tilpligtes at medvirke til og modtage en eksperimentel behandling - heller ikke under tvang eller trusler ... det man almindeligvis klassificere som: overgreb, i kontekst i et asymetrisk magtforhold.


Citat:
Er lægerne konfliktsky overfor kommunerne?
De har måske blot "uld i munden" ... måske fordi det giver "brød på bordet" ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat