Emner: ptsd.
Se enkelt indlæg
Gammel 14-10-2008, 15:34   #2
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Hej Thelma,

Du skriver ikke specielt hvad du gerne vil vide om PTSD. Ud fra din beskrivelse er du "helt normal" - ikke, at det ligefrem er en trøst, men det minder meget om min tilstand. Der kommer hukommelsesproblemer, koncentrationsbesvær, konstant alarmberedskab, støjoverfølsomhed, selv en mus over gulvet får én til at hoppe 3 meter op i luften, for slet ikke at tale om, når telefonen ringer.
Og så er der søvnproblemerne! som gør, at man næsten ikke kan hænge sammen om dagen; alting tager tre gange så lang tid. Og så kommer risikoen for at få en depression oveni. Du kan høre jeg føler med dig
Det er en vanskelig diagnose at have, for det afhænger også af, hvor lang tid du har gået med det. Hvis det er forholdsvis nyt, er der gode chancer for helbredelse med terapi og evt medicin (anti-depressive). Hvis behandlingen bliver iværksat tidligt er chancen større; så er der kun et fåtal, der kommer til at lide kronisk. Jo længere tid, der går, jo større er risikoen for at det bliver en vedvarende tilstand. Så det er vigtigt, at du får hjælp så hurtigt som muligt. (Selv gik jeg i årevis, før jeg kom i behandling, fordi jeg ikke vidste bedre og tænkte, at det gik vel over, så mit er nu kronisk
Det er meget hårdt at holde sammen på sig selv samtidig med et arbejde, så det bedste kan være en sygemelding, evt. på deltid, så du kommer ud (isolering er en af følgevirkningerne til PTSD), og så mærk efter hos dig selv, om du kan klare et arbejde; fleksjob er en udmærket mulighed, hvis din tilstand ikke bedres.
Hvis du søger fleksjob skal du vide, at Ankestyrelsen har givet en PTSD medhold i, at han ikke skulle i arbejdsprøvning, så det er altså muligt, at søge fleksjobvisitation og undgå arbejdsprøvning, fordi det stress, der er forbundet med arbejdsprøvning kan forværre tilstanden.
Jeg er ikke klar over, om man kan bevilges fleksjob p. gr. af en tilstand, som måske kan bedres; men det ville jo bare betyde, at man gik på ordinære vilkår, hvis man blev helbredt, skulle jeg mene. Men det må vil hellere spørge de kloge hoveder herinde om - (0) (kalder kloge hoveder!)
Skriv igen, hvis du har specifikke spørgsmål - eller du bare trænger til at læsse af
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat