Se enkelt indlæg
Gammel 24-11-2013, 17:38   #106
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
https://www.facebook.com/IKlemmeIDet...63209293788467

"Jeg kontakter jeres afdeling for tilsyn og patientsikkerhed, fordi jeg mener at nedenstående sag vedrører jer. I sundhedsloven §213 står bla at Sundhedsstyrelsen til enhver tid skal holde sig orienteret om den faglige viden på sundhedsområdet (også hos Ankestyrelsen?). Ved mangler skal Sundhedsstyrelsen orientere vedkommende myndighed (her Ankestyrelsen) i fornødent omfang...."


"DEL DEL DEL DEL DEL DEL DEL DEL DEL!!!!

OPERATION I RYGGEN

EN LÆGE, som gør oprør, yes, mere af det!
Denne skulle gerne rundt i hele landet.

Heine Svarrer som er Overlæge på Reumatologisk Afd i Aalborg
Søger patienter som er blevet truet på deres forsørgelses grundlag hvis de nægter operation i ryggen.
Eller er blevet opereret på dette grundlag.
Er du en af disse patienter, så tryk på linket og bliv medlem af denne som Heine har oprettet.

https://www.facebook.com/groups/631484706915540/

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...%2F108-13.aspx

Aalborg 31/10-2013

"Sundhedsstyrelsen.
Jeg kontakter jeres afdeling for tilsyn og patientsikkerhed, fordi jeg mener at nedenstående sag vedrører jer. I sundhedsloven §213 står bla at Sundhedsstyrelsen til enhver tid skal holde sig orienteret om den faglige viden på sundhedsområdet (også hos Ankestyrelsen?). Ved mangler skal Sundhedsstyrelsen orientere vedkommend
e myndighed (her Ankestyrelsen) i fornødent omfang.

Ankestyrelsen har juni 2013 truffet en principafgørelse (afgørelse nr. 108-13), som siger at kommunerne nu kan stoppe sygedagpengene hos patienter med en diskusprolaps i lænden, der siger nej tak til at lade sig operere. Patienten kan stadig sige nej til operation, men dette betyder, at de mister sygedagpengene og således har patienten jo ikke længere et frit valg. Det har i mange år været Ankestyrelsens princip at patienter kunne sige nej tak til behandlinger, der kunne medføre risiko for liv og førlighed, uden at det påvirkede retten til sygedagpenge eller andre sociale ydelser. Dette gode princip har Ankestyrelsen nu ophævet. Ankestyrelsens begrundelse er, at ifølge deres tolkning af dele af den videnskabelige litteratur, er en operation for diskusprolaps i lænden kun behæftet med en meget lille risiko for patienters liv. Min og kirurgers vurdering er at risikoen ved operation er betydelig større og begrundelsen er følgende: 6 patienter dør under eller kort efter operation for lumbal diskusprolaps, for hver 10.000 opererede patienter. (se litteratur ref. nr. 1). Alle disse dødsfald er direkte forårsaget af komplikationer til operationen. Statistisk er det et lavt dødstal, men for de enkelte patienter og deres pårørende er hvert eneste dødsfald en katastrofe.

Dødsfald pga operationen, gør det derfor helt uforståeligt, at Ankestyrelsen kan give kommunerne lov til at presse patienter til at lade sig operere!!!

Ankestyrelsens andet argument er at operation for diskusprolaps kun medfører en meget lille risiko for patientens førlighed. Graden af nedsat førlighed bliver ikke defineret i afgørelsen. Jeg antager i min kommentar, at Ankestyrelsen mener, at forringet førlighed betyder, at patienten oplever forværrede smerter og andre symptomer ca. 1 år efter operationen. Dette er svært at opgøre præcist, da mange opgørelser bruger forskellige metoder til at opgøre operationsresultaterne. Ved gennemlæsning af en del nyere relevant litteratur og diskussion med rygkirurger, kan jeg konkludere at mindst 10% af alle patienter, der opereres for diskusprolaps i lænden, oplever en bestående forværring af smerterne 1 år efter operationen (=forringet førlighed).

Denne dokumenterede risiko for forringet førlighed er vel ikke uden betydning??

Ankestyrelsen har brugt 2 lægekonsulenter som garant for den lægevidenskabelige kvalitet. Lægekonsulenternes navne og lægelige speciale er blevet oplyst til mig af Ankestyrelsen, ifølge loven om aktsindsigt. Jeg kan se disse lægers curriculum, ved at gå ind på Google under deres navne. Desværre har disse læger ingen egen erfaring med rygoperationer og disses komplikationer og risiko.


Det er derfor kritisabelt, at Ankestyrelsen bruger disse lægekonsulenter i en afgørelse som kan få afgørende betydning for mange patienters liv og førlighed.

Ankestyrelsen burde i stedet have spurgt Dansk Neurokirurgisk Selskab og Dansk Rygkirurgisk Selskab, inden de afgjorde spørgsmålet. Jeg er selv reumatologisk overlæge og har gennem årene mødt mange patienter, der har fået det betydeligt værre efter en operation for diskusprolaps i lænden, end de havde før operationen. Nyere videnskabelige data og almindelig kirurgisk erfaring, modsiger derfor Ankestyrelsens afgørelse. Afgørelsen bør derfor snarest annulleres.

Jeg har skrevet til Ankestyrelsen med ovenstående kritik. De har kun svaret ved at gentage sine argumenter fra deres egen afgørelse. De har ikke kommenteret mine ovennævnte dokumenterede specifikke kritikpunkter.

Jeg har også kontaktet Dansk Rygkirurgisk selskab, som er enig med mig og har lovet at rette henvendelse til Ankestyrelsen.

Jeg har også kontaktet Dansk Neurokirurgisk Selskab, som er i gang med en diskussion i bestyrelsen.

Hvis Sundhedsstyrelsen ikke mener denne sag hører under jeres ansvarsområde, så ønsker jeg at vide, hvem der har ansvaret for, at denne for patienten skadelige og risikable afgørelse bliver annulleret? Ankestyrelsen har åbenbart ikke selv tænkt sig at annullere den, trods at der allerede har været en del lægefaglig kritik i pressen (bla. Dagens Medicin 4/10-13 og Jyllandsposten 11/10-13, men også i mange andre medier).

Jeg står gerne til tjeneste med yderligere oplysninger, incl længere litteraturliste, hvis det ønskes.

Litteratur:

1.Ramirez, LF, Thisted R. Complications and demographic characteristics of 28400 patients undergoing lumbar discectomy in commonunity hospitals. Neurosurgery 1989.

2.Weinstein JN, Lurie JD, et.al. Surgical versus nonoperative treatment for lumbar disc herniation. Four and eight years results, for the Spine Patients Outcomes Research Trials (SPORT). Spine, dec. 2008 and okt. 2013.

Venlig hilsen

Heine Svarrer, Reumatolog, overlæge,
Reumatologisk afd.,
Aalborg sygehus Nord, 9000 Aalborg

https://www.facebook.com/groups/631484706915540/"

Så sker der lidt igen

Sidst redigeret af frida; 24-11-2013 kl. 17:41.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat