Se enkelt indlæg
Gammel 24-07-2020, 17:25   #616
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tønderpigen med åbenhjertigt brev til statsministeren

https://ekstrabladet.dk/nyheder/poli...9DBWGTU6JBtkjY

Hun ved om nogen, hvad det vil sige ikke at blive fjernet fra sin dysfunktionelle familie i tide. Hun kender konsekvenserne, når naboer,sagsbehandlere og lærere ikke reagerer på bekymringer.

Zandra Berthelsen er pigen fra Tøndersagen, der i 2005 rystede hele landet. Hun tager nu bladet fra munden, fordi hun mener, at vores statsminister er galt på den, når hun taler om 'tidligere og flere tvangsadoptioner' og om brugen af 'tvangsfjernelser som forebyggelse'.

- Kort sagt så tror jeg ikke, at den lov vil betyde noget - eller ville have haft betydning dengang - som helst for familier som min. Det er de forkerte børn - og familier - der bliver ramt af det her, siger Zandra Berthelsen til Ekstra Bladet.

- Og så er det meget vigtigt at få sagt, at tvangsfjernelser ikke kun er godt. Jeg fik det kun værre af at være anbragt så mange steder, fortæller den i dag 25-årige kvinde.

Anbragte har brug for familie

På trods af opvæksten som 'systembarn', der måske kunne være blevet reddet fra sin barndom som sin fars og andre mænds sexslave, hvis kommunen havde reageret på de bekymringer og underretninger, de havde fået, mener Zandra Berthelsen altså ikke, at Mette Frederiksens løfter om 'tidligere indgriben' nødvendigvis er den rigtige vej at gå.

- I min sag blev der sendt 32 underretninger, og det reagerede kommunen (Tønder, red.) ikke på. Jeg tror simpelthen ikke, at tingene bliver bedre af at tvangsfjerne flere børn. Med udgangspunkt i min egen sag mener jeg, at man skulle have taget sig af hele familien.


https://ekstrabladet.dk/112/article4625413.ece

En af de største skandaler i Danmark om seksuelt misbrug af børn udviklede sig uhindret i otte år.

Offentligt ansatte og almindelige borgere indsendte mindst 14 underretninger med mistanke om omsorgssvigt, og offentlige instanser holdt op mod 30 møder. Uden resultat.

Papirerne viser, at de første signaler om alvorlig mistrivsel hos hende og lillesøsteren dukkede op, da de begyndte i børnehaveklasse og skole i det daværende Løgumkloster Kommune.

Før det var der indberetninger om et kaotisk hjem med en mor, der prostituerede sig.

Men der gik tre år, inden kommunen første gang konfronterede familien med mistanker om omsorgssvigt. Yderligere tre år gik, før Løgumkloster Kommune fik lavet en undersøgelse af forældrene.

Alligevel ville daværende socialminister Eva Kjer Hansen (V) fire måneder efter sagens afsløring i 2005 ikke uddele kritik af Løgumkloster Kommune, fordi "der ikke er tilstrækkeligt belæg for at påtale deres faglige håndtering af sagen".

Kun Tønder Kommune, som familien flyttede til i 2004, fik ministerkritik, og en chef blev fyret.

phhmw.

Når misbrugte svigtede børn senere i livet stævner deres kommune for svigt, er KL Kommunernes Landsforening, en privat interesseforening hurtige til at råde kommunerne:

KL’s juridiske kontorchef understreger i en mailkorrespondence, at det er vigtigt, at ingen fra kommunen i pressen anerkender, at kommunen har fejlet. For som han skriver :

»NB - vi skal også huske, at vi har en retssag, som vi skal vinde. Vi skal på ingen måde formulere en accept af, at der er sket et svigt.....( ) ... en accept af præmissen ’svigt’ vil blive afspillet under retssagen og forkorte modpartens procedure væsentligt«


https://politiken.dk/indland/art5615...erstatningssag

phhmw

Zandra Tønderpigen er een af hovedårsagerne til at denne tråd stadig lever med at vi bør have stasautoriserede socialrådgivere, med personligt ansvar over for lovgivningen således at de økonomisk ansvarlige chefer ikke kan affejer anmeldelser af bordet.

Selv det nuværende system vil ikke stoppe disse sager, hvor ansvaret er som et vådt stykke sæbe uden ejermand.


Hilsen Peter Tak, til Zandra
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat