Se enkelt indlæg
Gammel 18-02-2010, 10:27   #2
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
RU af columna thoracolumbalis viser en let S-formet skoliose. Corpora har normal størrelse og form. Torakalt ses let accentueret, lavtsiddende kyfose. Små randudtrækninger lumbalt. RD: Let holdningsanomali.
Citat:
  • kyfosering (rundryggethed). Lokalisationen kan være;
    - højtsiddende (brystryggen - ofte symptomfri).
    - lavtsiddende (lænde-/brystryg - risiko for mere langvarige gener).
    Årsagen er ukendt. Ca. 4% får Scheuermann's sygdom, og symptomerne kan være træthed og ømhed i ryggen. Symptomerne er typisk værst omkring 12-14-års alderen.
    Den endelige diagnose stilles med røntgen.
    En Scheuermann behøver ikke give nogen større gener. Ofte bør personer med Scheuermann dog være opmærksomme på forebyggelse af ryggener.
    En kyfose (rundryggethed) skyldes ikke nødvendigvis en Scheuermann.
  • Scoliose: Betyder en sidekrumning af rygsøjlen.
    Mange mennesker har en lille sidekrumning et eller flere steder i rygsøjlen - og dermed små scolioser. Betegnelsen scoliose anvender man dog først, når sidekrumningen det pågældende sted er over 10 grader (vinklen mellem hvirvellegemerne ved scoliosens øverste og nederste del).
    Årsagerne til scolioser kan være;
    - idiopatiske (uden kendt årsag - gælder de fleste tilfælde).
    - forskellig (uens) benlængde.
    - diskusprolaps.
    - medfødte skævheder i hvirvellegemerne.
    - nogle neurologiske/muskulære lidelser.
    Bl.a. kan smerte medføre en skæv holdning, som dermed giver en scoliose. Desuden kan kropsholdningen være disponerende for scolioser.
    Scolioser giver ikke nødvendigvis gener, men kan være udtryk herfor.
    I nogle tilfælde kan scolioser i sig selv kræve behandling. Dette kan være tilfældet hos unge i pubertetsalderen, som har en kraftig fremadskridende scoliose (sker oftest samtidigt med en accellererende lægdevækst).
http://www.rygnet.dk/guide/genordbog/gen_p-t.htm

Citat:
den anden lyder som følger:
RU af columna cervicalis inkl. sideprojektion m. fleksion og ekstension viser lette degenerative forandringer med facetledsartrose på nederste niveauer og også let sænkning af skiven C 5/6 og C 6/7. Ingen patologisk bevægelighed påvist.
RD: Lette degenerative forandringer. Ingen tegn til aktuel eller tidligere skade.
Den anden har jeg endnu ikke fundet et konkret svar, men det jeg har fundet tyder på det er slid.
http://dagenssundhed.dk/ekspertpanel...el/526#results

Citat:
Ingen patologisk bevægelighed påvist.
RD: Lette degenerative forandringer. Ingen tegn til aktuel eller tidligere skade.
Som jeg læser det sidste her, skriver han/hun at der ikke er bevist nedsat bevægelighed og det ikke har relationer til den aktuel eller tidligere skade.

Men jeg vil ikke hænges op på det.!

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat