Se enkelt indlæg
Gammel 27-06-2009, 11:29   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Hejdien

Nej jeg kendte ikke siden men er glad og takker for linket.

Ud over det med amalgamfyldninger/tungmetalforgift, som ikke er en årsag til Fib men som er en årsag til at man kan skære tænder.

Det menes jo nu at fib opstår, når kroppen har levet gennem længere tid med kroniske smerter. Personligt fik jeg i 1990 en diskusprolaps i lænden, af meget svær karakter, jeg blev opereret i ryggen i 1992, men blev på grund af ekstrem dannelse af arvæv ved med at have store smerter i ryggen i flere år efter, med gangbesvær m.m. (jeg skal stadig nu sytten år efter min operation passe meget på min ryg), derfor fik jeg tilkendt FP, efterhånden som de daglige store smerter i ryggen med årene begyndte at svinde, kom der nye og andre smerter, overalt i kroppen, de kunne sætte sig i knoglerne, i leddene, i musklerne, og som sagt skar jeg tænder som en vanvittig om natten, hvad jeg stadig gør (det er muligt at finde lidt om det på dansk, hvis man søger på "Fibromyalgi tænder" på google, men man finder mere og bedre beskrivelser om fænomenet hvis man søger på "Fibromyalgia bruxism" men som sagt på engelsk). Det er interessant læsning som jeg dog glæder mig over da jeg i øjeblikket kæmper med Aabenraa kommune om dækning af tandlæge regning, da jeg nu i en alder af 49, står overfor at miste mere eller mindre alle mine tænder. Og fordi at sundhedsministeren den 18.12.2007 svarede på en henvendelse fra Folketingets Sundhedsudvalg som havde udbedt sig et svar på en henvendelse fra De Samvirkende Invalideorganisationer vedrørende patientgrupper særligt behov for tandpleje som følge af sygdom. Der nævnes i svaret Fibromyalgi, der på grund af nedsat spytsekretion, har et øget behov for ekstra tandpleje på på grund af den lavere spytsekretion har en større tendens til meget aggresiv paradontose. Der nævnes dog intet om det at Fib patienter har en stærkt forhøjet tendens til det at skære tænder, i forhold til befolkningen i almindelig hed.
Andetsteds har jeg læst at tandproteser er en dårlig ide hvis man har nedsat spytsekretion, og at den bedste løsning er implantater, men noget sådant betragtes jo stadig som en luksus og noget kosmetisk, hvorfor der kun i meget sjælde tilfælde gives tilskud til det.
Men en ting er vigtig at vide, hvis kommunen bevilliger et tilskud til dækning af tandlægeudgifter, så er man ikke bundet af det der givet tilskud til, for eks. hvis der er givet tilskud til en bro, må man godt sige, jeg vil hellere have et implantat, men man skal så selvfølgelig selv betale for forskellen i prisen.

Det er en lettelse for mig at jeg er kommet så langt i min accept af min diagnose, og det kan varmt anbefales, at man arbejder på denne accept.
Diagnosen er også en lettelse, da fibromyalgi, hvor slem den end måtte være ikke er en livsforkortende sygdom, det vil jeg kan forvente at leve ligeså længe som jeg ville gøre hvis jeg ikke havde sygdommen.

Det var også en stor lettelse at læse de engelske/amerikanske artikler som på fantastisk vis beskrev hvordan jeg har, og at jeg nu endelig har fået svar på det spørgsmål, jeg har stillet mig, min familie, og læger i årevis, nemlig, "Hvad er der i vejen med mig?" Jeg troede jeg var ved at blive skør, jeg troede også længe at hvis jeg bare tog mig sammen, så var det noget jeg kunne komme væk fra, jeg troede også at det bare var noget jeg bildte mig ind, at jeg var ved at blive psykisk syg. At det var den depression som jeg også lider der var årsagen. Ja, alt muligt er gået gennem mit hoved, men nu har jeg fået en klarhed, som jeg har savnet i mange år. Nu ved jeg hvorfor jeg vågner mere træt, end når jeg går i seng.

Iøvrigt får jeg snart en holosync CD som jeg dagligt kan lægge på sofaen med og som hjælper utroligt til at slappe af.



Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat