Se enkelt indlæg
Gammel 13-01-2016, 14:54   #178
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hej simslænge siden.

Jo det er rigtigt, jeg har ikke lige fået fulgt op på det, men har lavet en ny henvendelse, om at få kommunerne til at genoptage sagerne af egen drift

Til de politiske partier i Aalborg kommune samt udvalgte medlemmer af Beskæftigelsesudvalget i Aalborg Kommune.

Spørgsmål:
Hvilke initiativer har Beskæftigelsesudvalget og evt Beskæftigelsesforvaltningen iværksat for at undersøge og vejlede samt orientere borgere i Aalborg kommune om at de kan være berettiget til en efterbetaling af sygedagpenge, på baggrund af Højesteretsdommen den 10. september 2015

I den forbindelse gøres opmærksom på, at Aalborg kommune er forpligtet til af egen drift, at finde de sager, hvor der er truffet afgørelse, om stop eller forlængelse af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft. Aalborg kommune er også forpligtet til, at betale de sygedagpenge tilbage til borgerne, som de uretsmæssigt er blevet frataget pga. afgørelser, om sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.
Opmærksomheden henledes i den forbindelse til 3 principafgørelser Ankestyrelsen har lavet i forbindelse med højesteretsdom af 10. september 2015.
Det drejer sig om, om principafgørelser 75-15. 101-15 samt 102-15 Der beskrives hvordan højesteretsdommen skal fortolkes og på hvilken måde kommunerne skal forholde sig til den.


Det fremgår ydermere af principafgørelse 75-15
Ankestyrelsens principafgørelser har som udgangspunkt virkning fra tidspunktet for offentliggørelsen.Undtagelse herfra er, hvis der tidligere har været tale om en forkert fortolkning af loven (en retsvildfarelse) eller ulovlig praksis.
På baggrund af Højesterets dom må den tidligere praksis anses for at være baseret på en retsvildfarelse."
Faktisk så står det hele sort på hvidt, at man ser bort fra forældelsesfristen, såvidt der er tale om en forkert afgørelse eller en forkert vejledning
Kirsten Ketscher, Professor i Socialret har beskrevet den manglende retstilling i en anden, men lignende sammenhæng:
” mener, at arbejdsmarkedsstyrelsen i sin vejledning prøver at smyge sig uden om det ellers enkle og letforståelige retsprincip: Hvis en borger har været udsat for en ugyldig beslutning, så skal vedkommende stilles, som om afgørelsen ikke var taget – og dermed have de penge efterbetalt, som borgeren ulovligt er blevet frataget.”http://www.ugebreveta4.dk/styrelse-s...det_14571.aspx

Ombudsmanden har udtalt følgende i 2003:
Hertil skal jeg bemærke, at det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at manglende eller mangelfuld vejledning efter omstændighederne får den retlige virkning, at den pågældende stilles, som om behørig vejledning var givet. Jeg skal herved udover til de ovenfor anførte afgørelser henvise til min sag Folketingets Ombudsmands Beretning 1986.99 og Østre Landsrets dom gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 1990 s. 263 Ø.
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at manglende eller mangelfuld vejledning efter omstændighederne bør tillægges den retlige virkning, at den pågældende stilles på den måde, som behørig vejledning ville have medført. Jeg henviser herved bl.a. til Folketingets Ombudsmands beretning, 1989, side 21 og side 168 ff, til Jon Andersen, Juristen, 1990, side 311 ff, samt til Jens Vedsted-Hansen i Nyhedsbrev for Social- og Sundhedssektor nr. 2/1991, side 16-19. I artiklerne er der nærmere redegjort for praksis på området.”
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=28648 FOU nr 1989.168 Gældende 03-11-2003
Se mere

Det fremgår ydermere af principafgørelse 75-15
Ankestyrelsens principafgørelser har som udgangspunkt virkning fra tidspunktet for offentliggørelsen.Undtagelse herfra er, hvis der tidligere har været tale om en forkert fortolkning af loven (en retsvildfarelse) eller ulovlig praksis.
På baggrund af Højesterets dom må den tidligere praksis anses for at være baseret på en retsvildfarelse."
Faktisk så står det hele sort på hvidt, at man ser bort fra forældelsesfristen, såvidt der er tale om en forkert afgørelse eller en forkert vejledning
Kirsten Ketscher, Professor i Socialret har beskrevet den manglende retstilling i en anden, men lignende sammenhæng:
” mener, at arbejdsmarkedsstyrelsen i sin vejledning prøver at smyge sig uden om det ellers enkle og letforståelige retsprincip: Hvis en borger har været udsat for en ugyldig beslutning, så skal vedkommende stilles, som om afgørelsen ikke var taget – og dermed have de penge efterbetalt, som borgeren ulovligt er blevet frataget.”http://www.ugebreveta4.dk/styrelse-s...det_14571.aspx

Ombudsmanden har udtalt følgende i 2003:
Hertil skal jeg bemærke, at det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at manglende eller mangelfuld vejledning efter omstændighederne får den retlige virkning, at den pågældende stilles, som om behørig vejledning var givet. Jeg skal herved udover til de ovenfor anførte afgørelser henvise til min sag Folketingets Ombudsmands Beretning 1986.99 og Østre Landsrets dom gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 1990 s. 263 Ø.
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at manglende eller mangelfuld vejledning efter omstændighederne bør tillægges den retlige virkning, at den pågældende stilles på den måde, som behørig vejledning ville have medført. Jeg henviser herved bl.a. til Folketingets Ombudsmands beretning, 1989, side 21 og side 168 ff, til Jon Andersen, Juristen, 1990, side 311 ff, samt til Jens Vedsted-Hansen i Nyhedsbrev for Social- og Sundhedssektor nr. 2/1991, side 16-19. I artiklerne er der nærmere redegjort for praksis på området.”
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=28648 FOU nr 1989.168 Gældende 03-11-2003

Mange har oplevet at have vundet i Ankestyrelsen og at kommunen derefter har forlænget med fx 39 uger, men at de 39 uger var gået eller næsten var gået pga. af ventetiden i Ankestyrelsen.

Men den nye principafgørelse 102-15 slår fast at

"Kommunen kan ikke forlænge udbetalingen af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft. En forlængelse af udbetalingen af sygedagpenge skal derfor regnes fra det tidspunkt, hvor kommunen træffer afgørelse."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=176828


Mener også at du er omfattet af målgruppen

https://www.facebook.com/groups/453135618208889/

meld dig ind
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat