Se enkelt indlæg
Gammel 11-08-2017, 19:39   #1
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Skat, fængsling og førtidspension

Hej alle.

Hvad bør jeg gøre i denne situation (som jeg selv finder lettere uoverskuelig)

1. 19 juni 2017 kom jeg i fængsel (2 år gammel sag) 49 dage.

2. 13 juli meddeles jeg førtidspension (kræft, har ikke som sådan noget med fængslet at gøre)

3. Ved løsladelse udbetales en "paragraf 25A" som angiveligt var 5900-noget kr, men på min konto var det ca 3600 (antager de har taget fuld skat så?

1. Juli udbetaltes ingen kontanthjælp (selvom jeg mener jeg stadig har/havde ret til den del der er 1-19 juni, altså hvor jeg IKKE var fængslet.

7. august udbetaltes beløbet nævnt i nr 3.

2. august udbetale forhøjelse af boligsikring (forskellen mellem "gammel og ny" boligsikring da jeg overgår fra kontanthjælp til førtidspension).

Derudover er der de 7 uger i fængslet udbetalt "kostpenge", ca 800 kr pr uge afhængig af hvor meget man har gidet arbejde for 10 kr i timen, men de røres ikke af SKAT og er i øvrigt også forbrugt til netop kost og lign dagligdags ting.

Dertil har kommunen betalt husleje 1 Juli, og 1. August.

Altså ingen fast indtægt siden 31 maj, og den næste kommer 31 august i form af førtidspensionen.

Mine spørgsmål er nu:

A:Jeg har en skattegæld pga et barn og anden (meget dyrere gæld). Der er indgået afdragsordning med SKAT som holdes, men de tager jo også al overskydende SKAT. Jeg vil derfor gerne have min årsopgørelse til at ramme 0, så der hverken er overskydende SKAT eller restskat. Så jeg kan betale på den dyre gæld, istedet for til SKAT. Hvorledes gør jeg det? I de sidste mange år har er typisk været 3-4000 kr de har beholdt.

B: Nu stiger min indkomst betragteligt brutto (ja og også netto). Skal jeg ændre noget i den forbindelse eller ved SKAT allerede alt hvad de skal vide?

C: Skal der overhovedet trækkes noget SKAT af den paragraf 25A, burde jeg ikke have fradrag op til de 5900 kr, i og med at jeg inden fast indkomst havde for hverken juni eller juli? I så fald hvordan ændrer jeg det så jeg får forskellen mellem 5900 og 3600 som de udbetalte, udbetalt. Jeg er jo ikke interesseret i at det blot bliver til overskydende SKAT næste år, jeg vil meget hellere betale dyrere gæld med dem nu.

D: Andet jeg bør være opmærksom på i forbindelse med skift fra kontanthjælp til førtidspension (kan jeg fx køre billigere i tog ligesom de gamle og studerende, medicintilskud, og hvad man ellers kan forestille sig?

E: Præcist omkring 1-19 juni mener jeg jo at være fuldt berettiget til kontanthjælp som hidtil, idet jeg ikke var fængslet i den periode. Det har jeg naturligvis klaget over, og afventer svar (svartid 6 uger, så det må være snart). Hvad er mit næste skridt såfremt jeg ikke for medhold? Advokat og retssag? I så fald starter man så med de gratis råddgivninger eller hvordan (har ingen erfaring med den slags retssager).

F: Har overgangen fra kontanthjælp til førtidspension nogen som helst betydning for min datter (13 år). Moren er arbejdsløs og den nye kæreste ligeså hvis det har noget at sige, og også på kontanthjælp. Tænker på om det har betydning for tilskud til SFO, Efterskole, eller hvad der nu kan blive relevant?

Takker for inputs !

PSS!

Det gør det ikke nemmere at kommunen hverken har fremsendt "kvitteringer" eller "udregninger". på dels betalingerne af husleje, eller hvordan de er kommet frem til beløbet nævnt i punkt 3.

Når man spørger til lovhjemmel om at nægte kontanthjælp for hele juni, når fængslingen har været fra 19.- og fremefter, får man en paragraf som slet ikke omhandler sådan en situation. Telefonisk siger de at det er "situationen på udbetalings-tidspunktet der er afgørende". Altså at jeg var fængslet på datoen jeg ellers ville få dem udbetalt = ingen kontanthjælp.

Det giver bare ikke så meget mening.

For det vil jo så sige, at hvis jeg istedet var gået fra et alm fuldtidsjob den 30. i en måned (og fik løn den 31.) så kunne jeg have stillet den 30. og bedt om kontanthjælp oven i den sidste løncheck? - Er jo "ledig og ikke-fængslet" på udbetalings-datoen?

Der er i al fald noget der ikke passer sammen. Nogen der er klogere end mig?
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat