Se enkelt indlæg
Gammel 25-07-2017, 22:46   #38
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Spastisk lammet, svært handicappet, hvor mange minutters fysioterapi modtages mon?

Følgende spørgsmål på FaceBook, fra en ung spastisk lammet ung kvinde, har givet mig ny indsigt, som jeg ønsker, vi skal have kendskab til. Jeg vælger at kopiere hele tråden og holder øje med resultatet, for den unge kvinde.

https://www.facebook.com/groups/7953638673/

hej. jeg har et spørgsmål som jeg håber at nogle kan hjælpe mig med at finde ud af.
Jeg går til fys i Allerød to gange om ugen. Men jeg får ´20 minutter par gang. Hvis jeg er heldig. Jeg er svært cp. er det normalt for os?



Charlotte Esbensgaard jeg får det samme

Charlotte Esbensgaard 2 gange fys pr uge

Nia Toftager Hvis det vederlagsfrit ja, da det egentlig er et stort modul der er delt op til to, da det ikke vil hjælpe os spastikere, hvis vi kun får en gang ugentlig, du kan dog også få varmvandstræning en gang ugentlig ud over de to *20 min om ugen.
Jeg går mandag til udstrækning, onsdag i varmvandstræning og torsdag til udstrækning. Det dækker det vederlagsfrit, så tillader jeg mig at have råd til at betale ca 1 ekstra gang om måneden hvor jeg for 1 time med bodyflow og udstrækning.

Dorte Lorenzen Min datter får to gange 40 minutter pr uger 😀👍🏾 på 20 minutter når man jo intet med så stort et handicap!

Sille Subcleff Larsen det er bare meget underligt at man kun får 20 mi to gang om ugen. når man bliver dårlige og dårlige med årene.

Charlotte Esbensgaard ja enig

Dorte Lorenzen Har du talt med din fys og din læge om det ?

Dorte Lorenzen Kan din læge ikke lave en henvisning på 40 min gange 2

Trine Winther Møller Min datter får to gange 1 time om ugen i eget hjem.

Nia Toftager 20 min virker også meget lidt, jeg får 30 min Per gang, men hvorfor får du i Allerød, det da et lidt væk fra Lyngby, hvad med her hvor jeg går, deres fasiliteter er lidt outdated , men okay, og de er mega rare, min hedder Tim og er 24 og en anden hedder Sasha, hende jeg går hos har ikke ydrenummer, derfor vil jeg ikke henvise, noget vederlagsfrit til hende, hun er min gamle fys og eminent dygtig, men der deles uheldigvis ikke ydrenumre ud i øjeblikket, så da hun oprettet sin egen fys. Så var det desværre uden, men jeg er hos hende 1 gange om måneden og hun er okbillig, 300,- Per gang.

Sille Subcleff Larsen det er ikke fordi han er dårligt min. han er den bedste jeg har set.

Sille Subcleff Larsen jeg har talt med min fys og han siger det er det min bevilling er på. nu vil jeg tale min læge og høre hvad den er på.

Dorte Lorenzen Ja fortæl ham Hvad du har behov for og hvorfor du føler du har behov for mere end hidtil. Så håber jeg at han vil lave en ordentlig bevilling til dig

Nia Toftager Ja gør det, du skal kunne fungere uden for mange spændinger i kroppen

Thomas Beckmann Grosen På øfeldt centeret kan man få 2 timers intersiv træning

Sille Subcleff Larsen ja. men alle kan ikke finde ud af min krop. og man får ikke den sammen udspænding som man gør hos en fys.

Sille Subcleff Larsen men skal starte igen.

Thomas Beckmann Grosen godt at høre :-)


Julie Morell Jensen Jeg får nu 2 gange pr uge i 30 min. Ellers kun 1 gang om ugen. Jeg skylle have en speciel erklæring fra min læge da min normale vederlagsfri kun dækkede 20 gange pr år og det kunne kun lade sig gøre fordi min kirurg lavede en udtalelse om at det var nødvendigt men stadig ikke helt nok, desværre. Så når tiden er til der skal jeg igennem en større operation også

Sille Subcleff Larsen jeg trænger virkelig til en læge der ved til spastiker og ikke bare sætter mig på midtistin. fordi det gør de.

Julie Morell Jensen Kan så godt følge dig! Min egen praktiserende er lidt svær at danse med sommetider men der sker som regel noget når ortopæden og fys fortæller hvad mit behov reelt er

Sille Subcleff Larsen fedt. i dag gik det op for min hvor dårligt jeg er blevet. og det tog halvandet år bare at få ham til at forstå hvor slemt det er.

Merete Jepsen Jeg får ikke fys så ved ikke om det er nomalt

Gitte Pedersen Siden sidste sparerunde på fys er 2 x 20 m helt normalt for folk med cp - det er en dobbelt tid pr uge og det er max man kan få på en vederlagsfri fys - vil man ha mere må man selv betale - det er svaret jeg har fået fra mange fysser - da min lavede det om checke jeg andre i området. sådan har det været i området jeg bor siden 2014. Vil vi ha mere må politikerne i tale da det er dem der bevilger pengene 😉

Astrid Miezan Jakobsen Jeg får to gange pr uge i 30 min

Hvor jeg har rådet den unge kvinde med følgende:

Sille Subcleff Larsen og alle andre "svært handicappede" skal dels kende til lovgivningen, hvad der sker bag kulisserne og hvilke muligheder der findes. Iht Sundhedsstyrelsens retningslinjer for vederlagsfri individuel behandling og eventuelt Servicelovens § 102, hvis IKKE man har den juridiske betegnelse "svært handicappet.”

Jeg ser, på din FaceBook at du må have den juridiske betegnelse “svært handicappet” og hvor diagnosen CP ikke er en progressiv lidelse,

Diagrammet følges slavisk sammenholdt med diagnoselisten på side 2. http://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/...2C6C95050.ashx

Du nævner ikke hvor og af hvem du modtager din behandling udover, at du kun modtager ca 20 minutter ad gange. Der skal man hverken være fysioterapeut eller kemiingeniør for at påstå, at det kommer du ikke lang med som CPèr med svære udfald

Er det individuel i praksissektoren eller kommunal? Jeg går ud fra. At det ikke er på holdtræning men individuel behandling?

En henvisning er personlig og du bestemmer, hvor og af hvem du skal behandles af. Hvis ikke det er efter hospitalsophold og derved en GOP, Genoptræningsplan. Her bestemmer man ikke selv, hvor man skal modtage behandlingen.

Vederlagsfri fysioterapi er under pres fra forskellige sider af. Reglerne er ikke lavet om, https://scleroseforeningen.dk/nyhed/...ri-fysioterapi men mange patienter bliver frataget deres individuelle behandlinger, fordi fysioterapien har sprængt deres økonomiske rammer, ved at have taget for mange vederlagsfri patienter ind, som ikke har opfyldt betingelserne. Derfor har fysioterapien forpligtiget sig til at få mange vederlagsfri patienter over på holdtræning, for ikke selv at gå ned i løn.

KL, Kommunernes Landsforening og kommunerne ønsker at overtage lægernes henvisningspligt.

https://www.k10.dk/showthread.php?t=30308 hvilket også Spastikerforeningen har mening om.

Mit råd til dig:

Tal med den henvisende læge og spørg ind til om det er en kort eller lang behandling du er henvist til.

Tal med din behandlende fysioterapeut og din utilfredshed med den korte behandlingstid, du modtager, som CPèr i kørestol

Hvilke muligheder findes der for modtage længere tids behandling?

https://fysio.dk/globalassets/docume...april-2017.pdf

“Normal behandling ………………………. 0111
Kort behandling………………………………. 0112

Vær bevidst om, fra en tilfældig klinik: "Vær opmærksom på, at din behandlingstid også er inkl. af- og påklædning samt journalskrivning.

Jeg har ikke kunne finde under fysioterapien om, hvor lang en behandlingstimer er i tid. Jeg har fundet dette fra en tilfældig kommune:

Randers kommune:

I nedenstående er der lavet en beskrivelse af, hvordan ydelserne defineres mere præcist:

ÿ Individuel ñ normalbehandling (ca. time)
ÿ Individuel ñ særligt tidskrÊvende tillÊg
ÿ Individuel ñ kort behandling (op til 20 min) Det som du modtager som “svært handicappet” CPèr i kørestol
ÿ Holdtræning ñ rene vederlagsfri hold og blandede hold ÿ Bassintræning og rene vederlagsfri hold og blandede hold ÿ K ̄rsel ñ eget hjem


Du er “svært handicappet” kørestolsbruger og muligvis bevilget BPA, så vi skal forvente at du får noget ud af behandlingen. Det opnås vel ikke på 20 minutter.

Vær opmærksom på fysioterapeutens ansvar http://www.ft.dk/samling/20101/almde...424/983492.pdf

1. Du skal ved den 1. aftale med fysioterapeuten bede om, at der laves en skriftlig behandlingsplan for dig, og at fysioterapeuten sammen med dig også tager stilling til – og begrunder – hvilken form for behandling du skal have for at få det optimale ud af behandlingen. F.eks. holdtræning eller individuel behandling eller måske både/og.
2. Du skal have en kopi af behandlingsplanen, når den er skrevet.

http://www.sst.dk/~/media/4EEBFE6F9A...CDFABEFA9.ashx

Håber du får noget ud af mine oplysninger.

Med venlig hilsen

Peter

Venligst ingen debat, men gerne fakta.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat