Se enkelt indlæg
Gammel 09-12-2014, 21:47   #202
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg ringer i morgen til Udvalgssekretariatet

Kære Bodrum

... for at få en forklaring, som sikkert findes.

Bla for ikke at forstyrre vores "kontakt"

Men interessant er det, at jeg fra en anden handicaporganisation har modtaget en "opdagelse" som jeg mener kan være korrekt, men som også er modsatrettet.

Jeg har svaret på "opdagelsen" med følgende:

"Kære Peter

Jeg har nu undersøgt sagen lidt grundigere, og her kan jeg se, at der i Vejledning 9455 af 30/6 2014 står, at borgere ikke kan miste sit forsørgelsesgrundlag, hvis han eller hun siger nej til behandling. Det står i punkt 2. Ny sygedagpengemodel:

” Den enkelte borger skal sikres mulighed for at afvise behandling, som pågældende ikke ønsker, uden derved at miste sit forsørgelsesgrundlag”. Yderligere står der, at:

” De elementer, der vedrører den økonomiske sikkerhed, træder i kraft 1. juli 2014. Det gælder for den nye sygedagpengemodel med fremrykket revurderingstidspunkt, overgang til jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, hvis betingelserne for at forlænge udbetalingen af sygedagpenge ikke er opfyldt, samt forsøget med muligheden for at sige nej til lægebehandling. De øvrige elementer i reformen træder i kraft 1. /5. januar 2015”

Så umiddelbart skulle der ikke være noget problem (i hvert fald hvad det angår).

Med venlig hilsen


XXXX XXXX

Mit svar til vedkommende:

Kære XXXXXX.

Tak, for din reaktion. Meget spændende, men….

Faktum er, at Principafgørelse 108-13 er "Gældende"

I Vejledningen under stk 6:

http://www.socialjura.dk/content-sto...6-2014/#c94965

"Det betyder imidlertid ikke, at den sygemeldte kan sige nej til behandling og få udbetalingen af sygedagpenge forlænget i tilfælde, hvor forlængelsesbestemmelserne – evt. på grund af afslaget på behandling – ikke er opfyldt. Hvis der fx ikke kan ske en afklaring af pågældendes arbejdsevne inden for 69 uger efter lovens § 27, stk. 1, nr. 2, kan der ikke forlænges efter denne bestemmelse. Det gælder uanset årsagen til, at afklaringen ikke kan ske, og derfor også, hvis det er, fordi den sygemeldte ikke ønsker lægelig behandling. Tilsvarende kan der ikke forlænges efter lovens § 27, stk. 1, nr. 3, om at den sygemeldte er under lægelig behandling og skønnes at kunne vende tilbage på arbejdsmarkedet inden for 134 uger, hvis den sygemeldte ikke er under lægelig behandling og/eller den sygemeldte ikke skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden 134 uger."

Hvilket Ankestyrelsen pointere i brevet de har sendt til mig:

"Vi bemærker hertil, at principafgørelsen 108-13 fortsat er gældende.

Der henvises til vejledning om sygedagpengeperioden og forlængelse af 30. juni 2014 pkt. 6.1, hvoraf det fremgår at principperne i afgørelsen fortsat er gældende ved vurderingen af muligheden for en forlængelse af udbetaling af sygedagpenge
"

Hvad er en Vejledning?

http://mere.schultz.dk/da-dk/Schultz...ierarkiet.aspx
"Fælles for love og bekendtgørelser er, at de gælder for både myndigheder og borgere.

Cirkulærer, vejledninger og skrivelser gælder kun forvaltningsmyndigheder og er altså ikke bindende for borgere."

http://bmhandicap.dk/da/Lovgivning/H...egreberne.aspx

"Hvad er en vejledning?
Styrelserne kan lave en vejledning om, hvordan man skal gøre tingene. En vejledning er ikke lovkrav - men gode råd og vejledning."

Videre skriver Ankestyrelsen til mig, at der ikke er tilgået noget fra Beskæftigelsesministeriet desangående.

Så hvad du skriver til mig er sikkert korrekt.?

Hvad jeg tilbagemelder til dig er også korrekt.?

Men Beskæftigelseudvalget har netop krævet sideløbende svar fra ministeren, når jeg modtager samme svar.

Vi må se hvad der sker. Når jeg kender svaret vil jeg informere dig.

Bedste hilsner

Peter

Forvirret?

Glem ikke at Principafgørelse 108-13 er offentliggjort som "Gældende" og kan efter min bedste overbevisning ikke sættes i bero ved at udsende en Vejledning.

Vi ser hvad fremtiden bringer, bare vi får stoppet tvang i behandlingen, under de nuværende betingelser med at lumbale operationer er risikofrie og indtagelse af psykofarmaka ikke skal ske under tvang, under normale forhold.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat