Se enkelt indlæg
Gammel 08-11-2009, 21:57   #11
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Dobbelt statsborgerskab

Jeg er født 1963.

Efter tysk lovgivning var det ikke muligt før 1975 at få statsborgerskabet fra moren så jeg fik det danske statsborgerskab af min danske far.

Efter dansk kovgivning var det ikke muligt før 1979 at få statsborgerskabet fra moren.

Min datter er født i 1995, altså efter 1975 og 1979, og har derfor det danske statsborgerskab fra mig og det tyske statsborgerskab fra sin far.

Da hun blev anmeldt til det tyske folkeregister som dobbeltstatsborger, gjorde de tyske myndigheder den fejl, også at registrere hos mig, at jeg skulle have det dobbelte statsborgerskab, så jeg ved en fejl også fik det tyske statsborgerskab og blev dobbelt statsborger, og jeg har bestemt aldrigt bedt om at være tysker, når jeg nu hele mit liv frit har bekendt mig til dansk sprog, kultur og nationalitet efter København-Bonn-Erklæringerne fra 1955 og har tilhørt det danske mindretal i Sydslesvig.

Og jeg har stadig en opholdstilladelse for Tyskland fra før min datter blev født, men jeg er blevet slettet i det tyske udlændingeregister, da jeg fik det dobbelte statsborgerskab.

Men desværre kan jeg ikke komme af med tyske statsborgerskab, selvom jeg har bedt de tyske myndigheder om det.

Ingen af mine søskende, som også alle er født før 1975/1979 har det dobbelte statsborgerskab.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 08-11-2009 kl. 22:01.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat