Se enkelt indlæg
Gammel 09-03-2017, 02:25   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Podenco

Den lægeattest din veninde tænker på er nok LÆ165: Forslag til socialmedicinsk sagsbehandling. Hvis du beder din læge om en sådan til kommunen er det væsentlig, at læge ikke udtaler sig om hvorvidt du bør have en førtidspension, da dette ikke er lægens vurdering. Dvs. lægen denne slags attest forslå yderligere undersøgelser og begrunde det med sin lægefaglige vurdering ud fra dit sygdomsforløb med diverse symptomer beskrevet nøje. Evt. også en udtalelse i form af en bekrymring af forværring af sygdom, hvis specifikke hensyn ikke tages, for slet ikke at tale om selvmordstanker (hvis der er sådanne)

Allerførst kunne det tyde på, at din SB har vendt din sag med teamet el. leder for team (hvilket er normal praksis), og derpå netop har måtte komme tilbage til dig med anden holdning til din sag. Bare en tanke.

Du skriver selv:

Citat:
Det er lidt som om min SB prøver at fralægge sig ansvaret her.
Din SB kan ikke alene indstille dig uden opbakning fra team el. teamleder. Det er derfor væsentligt, at du indgår i en dialog omkr. at det er ved hendes hjælp din sag skal være oplyst i tilstrækkelig omfang til at der kan træffes en afgørelse el. indstilles til FB. (Retssikkerhedsloven § 10), som også kan bruges til løftestang, hvis kommune/SB ikke opfylder dette krav, som ligger i denne paragraf.

Det psykiske:
Du skriver om et ret langt forløb med depressive symptomer, og omtaler diagnosen dystymi, som defineres ved kronisk sænket stemningsleje typisk af flere års varighed.

Her tænker jeg: hvor gammel er denne diagnose? Har sygdommen udviklet sig til at være mere invaliderende?

Du skriver:
Citat:
Den endelige lægeerklæring ( erklæret stationær )
Udtalelse fra psykiater ( 4 timers samtale)
Uvis om det er den psykiske tilstand, der er erklæret stationær?

Samtidig bør du vide, at en "stationær" tilstand ikke i sig selv er nok i forhold til en førtidspensionssag. Der bør værre formuleringer, som f.eks.:

arbejdsevne lig nul, ingen behandlingsmuliger ect.

Går du fast hos en psykiater? Og hvad mene denne evt. om din psykiske tilstand? Er der mulighed for bedring el. er behandlingsmulighederne udtømt? Og ligedan hvordan din sygdom påvirker din arbejdsevne pt., men ikke mindst i forhold til en førtidspensionssag: er der mulighed el. ej for at udvikle din arbejdsevne?

Hvis lægeerklæringen fra psykiater er af ældre dato, vil det være fornuftigt, at få en af nyere dato ikke mindst, hvis din psykiske status har forandret sig væsentligt. Også set i forhold til de mange forsøg med at finde et adækvat medicin for diagnosen dystymi.

Hvad angår dine fysiske sygdomme:

Citat:
For 2 år siden fik jeg kol, og i september sidste år diagnosen fibromyalgi.

Desuden har jeg af min neurolog fået at vide at jeg også er ved at få en bindevævs sygdom.
KOL kan være indvaliderende i mindre el. større grad, hvorfor dette også bør følges nøje, og helst på et hospital, hvor de har ekspertice i dette. Mange prak. læger laver halvdårlige lungefunktionsundersøgelser, som ikke giver nøjagtig detajlgrad af sygdommen.

Ligeledes fibromyalgi, hvor det er meget væsentligt, at lægeerklæringer på dette kommer fra en spec.læge, som anerkender denne sygdom, så du ikke ryger i kategorien "funktionelle lidelser".

Forstår ikke helt: "er ved at udvikle en bindevævssygdom". I forhold til dette er det også her væsentligt, at du får en konkret afklaring. Dvs. bliver ordentlig udredt om, hvorvidt du har en bindevævssygdom.

Jeg skriver disse ting, da det er væsentlig, at du har øje for at en FPsag kræver, at kommunen fuldt oplyser din sag (Retssikkerhedsloven § 10), herunder også lægeerklæringer.

Ang. din praktik i 2014: bør du skriftligt bede din SB iflg. Retssikkerhedlovens § 10 indhente denne udtalelse. Samme § kan også bruges i forhold til, hvis der nogen steder i din journal står noget omkr. manglende afklaring omkr. det lægefaglige.

Du skriver bl.a.:

Citat:
Min SB´s svar:

Jeg fortalte også til mødet at klinisk funktion kunne nægte at tage sagen pga evt. manglende oplysninger.
Du bør derfor få en afklaring med din SB (skriftligt!) om, hvilke oplysninger der mangler, herunder spec. lægeerklæringer, således at du ikke kommer i en praktik, og derpå at der mangler lægefaglig erklæringer. Så kan den kendte "trædemølle" starte i systemmet.

Når du skal til møder med SB kan du evt. tage én med? Din veninde f.eks. og forud have talt om, hvad der er vigtigt, at få afklaret, og have papir med omkr. dette.

Følg Strandspigens/Webmasters råd omkr. papirerne/dokumentation, lav en mappe og hold orden i din sag. Og husk du vil sikkert være den, der trods sygdom bedst har overblikket.

Da var hvad jeg kunne bidrage med ud over de øvrige.

Mange hilsner

Gunvor

PS: håber ovenstående er forståeligt. Er lidt påvirket af medicin.

PSPS: undgå at sætte hele indlæg ind som citat, da det bliver svært at læse din sag, hvis man skal springe sider tilbage.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat