Se enkelt indlæg
Gammel 13-08-2017, 20:20   #2
pj8000
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2017
Indlæg: 17
Styrke: 7
pj8000 er ny på vejen
I forbindelse med min sag, har jeg nydt virkelig godt af alle relevante tråde herinde, bl.a. som rigtig god støtte til fortolkningen af forskellige regler.

Én ting savner jeg dog lidt, og her har den samlede juridiske litteratur ikke været til den helt store hjælp:

Garantiforskrifter!

Kunne det være en idé at lave en samlet simpel oversigt over alle garantiforskrifter i de sociale love og selvfølgelig en forklaring af, hvad garantiforskrifter er og hvilken retsvirkning de kan/bør have? Jeg kan faktuelt tælle mig frem til i hvert fald 10 brudte garantiforskrifter i min sag, men det er åbenbart ikke noget der får et Jobcenter til at ryste på hånden.

I min sag er der fx ikke indhentet den lovpligtige lægeattest (LÆ285) og der er heller ikke lavet en Jobplan med beskæftigelsesindsats og beskæftigelsesmål (altsammen garantiforskrifter). Her har den faglige koordinator ved Jobcenter Aarhus oplyst mig (på en båndet samtale) at man i Aarhus går ind på 1. opfølgningssamtale og foretager en "vurdering" af hvilke garantiforskrifter man finder relevante, og ikke mindst, hvilke man altså allerede fra 1. møde med borgeren blot forkaster.

Jeg har i min egen sag forsøgt at henvise til retspraksis (typisk principafgørelser), hver gang jeg har fundet en brudt garantiforskrift. Kunne man forestille sig en samlet oversigt herinde der løbende blev revideret (ligesom i øvrigt Jobplanen skal i ens sag; hvor mange sygemeldte er klar over, at en sagsbehandler har pligt til løbende at revidere en Jobplan, idet revideringen selvstændigt udgør en garantiforskrift?), hvor §§ der har karakter af garantiforskrifter blev listet op, med en henvisning til, hvilken retspraksis det følger af?

Jeg skal gerne komme med mit bidrag til alle opfølgningsreglerne i Sygedagpengeloven, da der nærmest ikke er overholdt en eneste i min sag, og jeg er også der, hvor jeg har lyst til at blive politisk aktiv, hvis Ankestyrelsen er enig i, at det er helt i orden at bryde et 2-cifret antal garantiforskrifter (uden der i øvrigt gives nogen konkret forklaring på, hvorfor de er ubetydelige i min sag). Så må de sgu kalde dem noget andet end garantiforskrifter


Så, er der nogen der kunne være med på at starte en guide op om garantiforskrifter i sociallovgivningen? Jeg har allerede meget pædagogisk forsøgt skrifteligt at forklare min helt nystartede sagsbehandler, hvad garantiforskrifter er og hvordan de virker (og hver gang hun har brudt én) i afsnit 3 og følgende afsnit i ovenstående partshøringssvar, og selv om jeg ikke rigtig kunne trænge igennem hos hende, så håber jeg alligevel, at jeg har fat i den lange ende når Ankestyrelsen/byretten/landsretten/højesteret/menneskerettighedsdomstolen etc. fælder endelig dom i min sag.

Jeg tænker ny tråd hvis det er, men ved ikke helt hvordan en decideret guide herinde startes op. Jeg har kigget med et ½ års tid nu, men dette er kun mit andet skriftelige indlæg

Sidst redigeret af pj8000; 13-08-2017 kl. 22:05. Årsag: Tyrkfejl
pj8000 er ikke logget ind   Besvar med citat