Se enkelt indlæg
Gammel 19-02-2021, 18:17   #26
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
De højestlønnede: Løn alene skal ikke være eneste lokkemad

phhmw

Bemærk overskriften.

Som man aldrig ville bruge når omtalen på de højstlønne kommer på tale.

Men de lavestlønnede må lønnen ikke være det altafgørende.

Pudsigt.

Kommuner har fyret 8.000 SOSU-ansatte de seneste fire år

https://www.kommunefokus.dk/article/...campaign=daily

Selvom det er vanskeligt at skaffe tilstrækkeligt ansatte til pleje af et stigende antal ældre, har kommunerne indenfor fire år fyret godt 8.000 medarbejdere.

Jeg er rent ud sagt chokeret over, at dette her finder sted i den målestok, som det gør. Det strider mod al sund fornuft, når der er så stor og stadig stigende mangel på social- og sundhedspersonale i takt med, at vi bliver flere ældre borgere i samfundet, siger formand for FOA Mona Striib.

Helt konkret har kommunerne i perioden fra januar 2017 til oktober i fjor rejst 8.116 afskedigelsessager mod kommunalt ansatte FOA-medlemmer i social- og sundhedssektoren, svarende til godt 15% af FOAs medlemmer på området. Af dem er langt størsteparten ansat i ældreplejen ved plejecentre, plejehjem og i hjemmeplejen.

Afskedigelser på grund af sygsom

Særligt slemt er det ifølge FOA, at langt størsteparten af afskedigelserne, nemlig 62 procent, skyldes sygdom.

Nu tilbage til Kommunernes Landsforening chefforhandler Michael Ziegler oven på aftalen om ny overenskomst.

https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler...brev&utm_term=

5 skarpe til KL-chefen om flere sosu-ansatte: Løn alene skal ikke være eneste lokkemad

Flere hænder til ældresektoren er samfundets måske største udfordring. Men kommende medarbejdere skal lokkes med andet, mener kommunernes chefforhandler Michael Ziegler oven på aftalen om ny overenskomst.


I aftalen om en ny overenskomst mellem kommuner og lønmodtagere blev der endnu en gang afsat ekstra penge til primært de sosu-ansatte. I alt 140 millioner kroner, som skal gøre det mere attraktivt at arbejde i en sektor, der skriger på hænder.

Ifølge FOAs seneste prognoser mangler der 42.000 sosu-ansatte om ti år. Og det er kæmpe opgave, bekræftede Kommunernes Landsforenings chefforhandler, Høje-Taastrup borgmesteren Michael Ziegler, da Fagbladet FOA efter præsentationen af den nye overenskomst udfordrede ham på den del af aftalen.

Vi leger du er til konfirmation, hvor du møder et ungt menneske, der gerne vil være sosu-assistent, men alligevel er lidt i tvivl. Du siger, det er en god idé.

Hvordan argumenterer du for det?

"Jeg vil fortælle, at det er et meget givende fag, fordi det er et omsorgsfag, hvor du er tæt på mange mennesker. Du er tæt på ældre mennesker, der har brug for din hjælp. De udviser typisk meget stor glæde og taknemmelighed ved den hjælp, du giver dem. Derudover er ældre mennesker ofte også meget givende at være sammen med, fordi de er meget livskloge. Noget i den stil …"


Du nævner ikke lønnen som lokkemad?

"Nej. Man skal først og fremmest vælge et fag ud fra, hvad man brænder for. Det skal helst ikke være sådan, at man tænker 'det har jeg lyst til, men det dér ser for lousy ud'."

Hvad siger du så, hvis det unge mennesker spørger, om lønnen er god eller dårlig?

"Så vil jeg vel sige et eller andet med, at man tjener fornuftigt. Og det har vi heldigvis gjort noget ved (med den nye aftale, red.), så det er blevet mere fornuftigt, end det har været."

Er det fornuftigt nok?

"Om det er fornuftigt nok? Jamen … man kan anlægge sådan et retfærdighedssyn, når man snakker løn. Nu repræsenterer jeg de såkaldte kolde og kyniske arbejdsgivere, som jo mere kigger på, om lønnen er sådan, at man kan få de medarbejdere, man skal bruge. Arbejdsmarkedet er jo også et marked, og der har vi set, lønnen ikke er høj nok til, at vi kan få de medarbejdere, vi skal bruge. Derfor har vi sagt, vi har brug for at løfte lønnen, så det bliver mere attraktivt at vælge faget. At det så i manges øjne, også mine, gør det mere retfærdigt, er også godt."


Hvor seriøs er udfordringen med at skaffe tilstrækkeligt mange sosu-ansatte i de kommende år?

"Det er den måske største, vi har lige nu. Og vi løser den ikke med løn alene. Gør vi faget attraktivt nok, så man har lyst at vælge det og ikke falder ud under uddannelsen? Sørger vi for, at vejledningen er god nok? Sørger vi for at hjælpe eleverne hen over det, nogle kalder praksischokket? Sørger vi for, at de arbejder fuld til, når de så er i faget? Og sørger vi for også at værdsætte dem, når bliver ældre, så de kan holde nogle flere år?"


https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler...plejepersonale

Trods sosu-mangel: Kommuner massefyrer plejepersonale

Fyresedler uddeles tilsyneladende med let hånd til
social- og sundhedspersonalet i mange kommuner, især på grund af sygdom. Det hænger slet ikke sammen med indsatsen for at rekruttere mere arbejdskraft til området, mener FOA.


Mie Haaning Jensen har arbejdet som social- og sundhedshjælper for Thisted Kommune i 34 år. 17 år i hjemmeplejen og lige så mange år på et bosted for handicappede. Men i efteråret 2020 blev hun fyret på bostedet efter bare tre måneders sygdom med lægeerklæring.

Jeg har ellers været meget lidt syg og aldrig tidligere langtidssygemeldt. Min tidligere leder betegnede mig i en udtalelse som en meget stabil og fleksibel medarbejder,” fortæller Mie Haaning Jensen.


Men efter en konflikt med en ny leder måtte hun sygemelde sig, og det udløste forholdsvis hurtigt en fyreseddel.
”Jeg blev virkelig ked af fyringen. Jeg følte mig ramt på retfærdighedsfølelsen, det var bare ikke orden,” siger 61-årige Mie og tilføjer:

”Det er en træls alder at blive fyret i.”

Uberettiget fyring

Katharina Sofie Storm Kristoffersen, der er juridisk konsulent i FOA, oplyser, at FOA har en del sager, der minder om Mie Haaning Jensen.

”Mies sag er ikke enestående. Vi har set flere eksempler, hvor kommuner opsiger medarbejdere efter en kortere sygdomsperiode, og hvor de ikke nødvendigvis har indhentet tilstrækkelig lægelig dokumentation.”



phhmw

Er Michael Ziegler KL en troværdig partner?

Det må den enkelte selv afgører.


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 19-02-2021 kl. 18:24.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat