Emner: Råd
Se enkelt indlæg
Gammel 13-05-2018, 10:25   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af svenderikihem Se meddelelser
Forresten kan en stationær psykisk diagnose forværres?Det ved jeg jo af egen erfaring, at den kan. Men hvem vurderer dette, så det har betydning på skrift?
Jeg frygter ved evt. arbejdsprøvning at blive så presset, at jeg knækker ned. Skal jeg så bare gå hjem, skrive forløbet ned? Eller skal jeg på forhånd drøfte min tilstand med sagsbehandler?
Jeg er blevet visiteret en gang til fleks, men sygdommen er nok arvelig.
Kan en læge stoppe jobafklaring, hvis personen har svær depression?
Stationær betyder at du ikke kan genvinde den tabte funktionsevne, det betyder ikke at tilstanden ikke kan forværres.
Hvis man havde forventet en forværring burde der dog være brugt ordet progressiv.
Jeg vil mene at det er en læge som skal vurdere om sygdommen er stationær/progressiv og om den er forværret og i tilfælde af psykisk sygdom vil jeg tro at du skal til en psykiater for at få en sådan udtalelse, går du til behandling så kan du tale med din læge/psykiater.

Det vil være en rigtig god ide at lave dagbog over forløbet for at beskrive hvordan du har det og hvordan arbejdsprøvningen påvirker dit helbred, så har du dokumentation for forløbet også selv om de professionelle skulle svigte i deres opfølgning.

Som andre skriver så skal du bare møde op hver dag om muligt og hvis du ikke kan mere så melder du dig bare syg og går hjem igen.

Ja, din læge kan sygemelde dig hvis der sker en forværring af din tilstand, det skal dog kun bruges som en sidste løsning, for hvis den standses af lægen så bliver du med sikkerhed sat i en ny arbejdsprøvning når du får det bedre og så skal du starte forfra.
Så hvis du kan overskue at komme igennem arbejdsprøvningen, uden at det går alt for meget ud over helbredet, så er det bedst at få det overstået uden at lægen afbryder den.

Det er ikke til at sige om det er en god ide at drøfte sådan noget med sagsbehandleren, det kommer nok an på hvordan vedkommende er.
De kommunale medarbejdere er efter min erfaring generelt ikke glade når borgere på forskud udtrykker deres bekymring da de betragter det som vrangvillighed, de kan bedst lide at borgeren går ind i forløbet med jahat på hovedet.
Så nogen gange er det bedst at gå ind i forløbet med en positiv facade og lade som om man vil dette lige så meget som dem.
Når man så bliver nødt til at sige fra efterhånden som man ikke kan klare det så er det jo ikke fordi man er vrangvillig men fordi det viser sig at man ikke kan.
Jeg ved godt at det lyder latterligt, for vi der er syge ved oftest godt hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre, vi har lang tids erfaring med sygdommen, men kommunens medarbejdere accepterer bare ikke den erfaring, de vil se os kollapse med egne øjne eller i det mindste i deres forløb.
Hvis man lader dette ske med forsigtighed og med lægen/psykiateren "i hånden" så mener jeg at man får den hurtigste tur gennem vridemaskinen.

Tilføjelse:
I den anden tråd som Vovse henviser til påtænker trådstarter at bede om at få lov til at starte med et lavt timeantal og det er en god ide hvis det er muligt, det samme kan du forsøge.

Sidst redigeret af Nørd; 13-05-2018 kl. 10:32.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat