Se enkelt indlæg
Gammel 11-03-2013, 19:58   #4
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Umiddelbart ser det jo fint ud, den nye pension er højere og hvem kan ikke bruge 1.500 til 2.000 kroner mere om måneden?

Men det kan hvis man er syg, og det er man jo som førtidspensionist, hurtigt blive en dyr fornøjelse at skifte, da det ikke er nok blot at sammenligne selve pensionerne, man skal medtage alle de andre dele der udgør en pension.

Ved gammel ordning gælder det f.eks. Boligydelse, tilskud til medicin og behandling, mv. Hvor pensionisten på gammel ordning, som kompensation for en noget lavere pension, til gengæld her er langt bedre stillet.

Flot og meget nyttigt stykke arbejde!

Dog synes jeg det giver et lidt forkert billede af ftp. på gl. ordning - når der ikke samtidig nævnes hvad ftp. på ny ordning (via Servicelovens §100) kan ydes skattefri hjælp til, af forskellige nødvendige merudgifter.

Eks. på merudgifter kan f.eks. være medicin, fysioterapi, befordring - også til f.eks. familiebesøg -, kurser, rengøring, daglige håndsrækninger, snerydning, vinduespudsning, græsslåning, malerarbejde, vaske gardiner, tilskud til benzin, fritidsaktiviteter, diætkost, indkøb, forsikring af 3-hjulet knallert, kørestol eller en minicrosser, til flytning, leje af flyttevogn, børnepasning. o.m.a.


At få hjælp til håndsrækninger som malerarbejde, græsslåning, flytteudgifter o.m.a. har ftp. på gl. ordning ikke mulighed for.

Til gengæld kan ftp. på gl. ordning få hjælp til f.eks. tandlæge - men hér har nye ftp. f.eks. mulighed for at søge Aktivloven §82.
(Aktivloven eksisterer heller ikke for ftp. på gl. ordning)


Jeg synes også der bør nævnes, at §100 ikke er afhængig af evt. formue eller ægtefælles indkomst. Til gengæld falder ftp. på gl. ordnings tillæg drastisk afhængig af evt. formue eller ægtefælles indkomst

.
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat