Se enkelt indlæg
Gammel 30-05-2022, 18:38   #40
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.753
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
24/7 Anna Munch journalist

https://24syv.dk/episode/born-med-au...-end-born-uden

Beskrivelse

Har du et barn med autisme, så er der 3 gange større risiko for, at det bliver tvangsfjernet fra hjemmet. Det viser tal fra Social- og Indenrigsministeriet. Og den forhøjede risiko skyldes altså ikke, at flere forældre til børn med autisme omsorgssvigter deres børn. Men at kommunerne i årevis undlader at udrede og give den lovpligtige hjælp til børn med autisme, så børnene ender i mistrivsel. Og på den måde ender det, der burde være sager om støtte til et barn med et psykisk handicap, i stedet med at blive til tvangsanbringelsessager.

Værter: Cecilie Lange & Alexander Wils Lorenzen

Anna Munch på Facebook

EDIT: Kommunernes Landsforening vil ikke stille op til interview.
https://podcasts.apple.com/.../b%C3%..../id1593226458...

Anonyme forældre til Reporterne:

"Jeg har en datter med autisme. Vi er tre gange blevet indirekte truet med anbringelse. Siden da har vi ikke henvendt os eller bedt om nogen form for hjælp til hende, selvom vi ifølge loven har krav på det."

"Jeg prøvede i mange år at få den rigtig hjælp til mine de 2 yngste, men fokus fra kommunen var min rolle som mor og ikke børnenes handicap.

Fik trusler om at få taget mine børnepenge eller at fjerne børnene.

Det sidste år blev jeg så syg, at jeg måtte frivilligt anbringe mine 2 yngste, i håb om at de kunne få den hjælp de havde behov for".

"Vi søgte for 5 år siden specialbørnehave til vores datter, efter flere fagfolk påpegede hun udviklede sig anderledes - de henviste til at kommunen skulle foretage udredning.

Vi blev truet med, at hvis vi pressede på med krav, ville de tage vores børn.

Vores barn endte i almen børnehave og udredt i privat regi, fordi kommunen ignorerede alle henvendelser fra læger og sygehus.

Det viser sig, at hun har infantil autisme."

Tre gange så mange børn med autisme bliver - i mange tilfælde uretmæssigt tvangsfjernet - ikke fordi forældrene omsorgssvigter dem - men fordi kommunerne i årevis nægter børnene udredning og den lovpligtige hjælp, der fører til dyb mistrivsel.

Helt gratis for kommunerne, vel at mærke - kommunerne er ikke blevet sanktioneret af Ankestyrelsen de seneste ti år.

Sådan lyder kritikken fra en lang række eksperter her til morgen.
Vi har Thomas Hørby, far til døtre på 14 og 17 år med autisme, der i maj blev tvangsfjernet af Ankestyrelsen - og Kathe Johansen, formand for Landsforeningen for Autisme - i studiet.

Tak til alle jer, der har sendt jeres beretning om uretmæssig tvangsfjernelse af jeres børn med autisme til mig. Flere af beretninger er med anonymt her til morgen.
Ude som podcast kl 09.30 - Lyt til interviewet med Bo Hejlskov Elvén kl. 08.50 live
24SYV.DK
24syv – Danmarks modigste taleradio…


Tvangfjernelser, sådan foregår det...
https://www.k10.dk/showthread.php?t=37930

Hilsen Peter og TAK til Anna Munch
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat