Se enkelt indlæg
Gammel 04-10-2013, 09:20   #10
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 59
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Hej

Så er jeg her igen med endnu et par spørgsmål

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man udregner borgerens egenbetaling af trivselsbil. Jeg har læst bekendtgørelse etc. og er med på, at der ydes rentefrit lån på op til 171.000.

Jeg er også med på, at man skal betale mindst halvdelen af bilen (minus særindretninger) over 6 år, og at egenbetaling stiger, hvis man har en indkomst på over 204.000

Som jeg kan læse mig frem til ser man på foregående indkomstår - dvs. i mit tilfælde 2012. Er det korrekt forstået?
Hvis 'ja', så er det noget møg, da jeg først er kommet på førtidspension i 2013, og min indtægt derfor var væsentligt højere i 2012...
Hvis det er sådan, at der tages afsat i 2012, hvad så til næste år - vil der så tages afsæt i 2013?

Jeg er også i tvivl om, hvordan det med de 171.000 skal forstås - betyder det, at man max kan komme til at betale halvdelen (altså medmindre man har indkomst højere end 204.000) af de 171.000 eller alle 171.000?

Den bil jeg er indstillet til koster ca. 320.000. Den findes i en lidt billigere variant til ca. 270.000, men er så uden automatgear, som er påkrævet til mig.

Da bilen således fordyres tager kommunen så udgangspunkt i den billige variant eller hvad?
Automatgear mm er et kørekortskrav, så jeg bør vel kunne argumentere for, at kommunen så skal stå for merprisen eller hvad?

At prisen i det hele taget bliver så høj, handler om, at bilen skal have en vis størrelse og høj ind-/udstigning samt have plads til hjælpemidler.
Jeg får jo så en merpris, fordi mit handicap er som det er, hvor en anden måske kunne have nøjes med en bil til væsentlig færre penge.
Er det mig selv, der skal afholde den merpris, der er på denne forholdsvis dyre bil i forhold til en mindre meget billigere bil?

Måske der slet ikke er så meget at spekulere på, hvis altså det viser sig, at der tages udgangspunkt i de 171.000 og at den merpris, der er på min bil i forhold til dette jo alene skyldes mit handicap, og således (måske) dækkes af kommunen.

Håber meget, at nogle af jer, har mere styr på det end mig - er lidt bekymret for, hvor dyrt det ender med at blive for mig. Og der er jo en KÆMPE forskel på om jeg skal betale halvdelen af 171.000 eller af 320.000...

Hvis det er den bil du er vurderet til at skulle have så vil du skulle betale halvdelen af de 270.000 også selv om der står 171.000 i vejledningen, ved jeg fordi vi lige har fået handicapbil hvor automatgear også var et krav , og der havde vi også fået at vide at hvis det var påkrævet at bilen for at virke i vores tilfælde kostede feks 300.0000 uden automatgear så var det de 300.000 vi skulle betale halvdelen af og så betalte kommunen op til det den kostede med automatgear ..


I vores tilfælde fandt de så en bil der kostede 165.000 uden automatgear og 171.000 med, men de havde først kig på en anden bil til 290.000 uden automatgear og så ville det bare være det vi skulle betale halvdelen af...

Ved det fordi jeg også snakkede med dem om vejledningen men som de sagde det var en vejledning men nogen gange var man nød til at afvige for det var det vigtigste at bilen opfyldte alle krav til det handicap den nu blev tilkendt til ..

Den bil vi så fandt frem til kostede så heldigvis ikke 300.000

Men de skal altid finde den billigste brugbare bil , og nogen gange kan man så bare ikke finde en der passer til dine handicap inden for den grænse der står i vejledningen og så må man afvige ..

I vores tilfælde var det automatgear , indstignings højde, og mulighed for en fremtidig lift (kørestol , rolator ) der blev kigget på ...

Vi kom så af med 9000 selv men det var pga vi ikke ønskede bilen i orginallak så der måtte vi betale ekstra selv, men det er jo så også fair nok
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat