Se enkelt indlæg
Gammel 12-03-2006, 01:38   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: fleksjob og ligestilling.

Først tager vi lige den her fra Hjorten selv til mig da jeg oplyste ham om det sindsyge i at fleksvisiteret blev ramt af en lov de ikke havde mulighed for selv at arbejde sig ud af :@


Citat:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at hverken jeg som minister eller Beskæf-tigelsesministeriet efter loven kan gå ind i behandlingen af konkrete sager. Jeg kan dog oplyse generelt om kontanthjælpsreglerne, herunder når man er visiteret til fleksjob.

Loftet over kontanthjælp er indført pr. 1. januar 2004 ifølge det politiske for-lig om ”Flere i arbejde”. Med vedtagelsen af reglen er der indført et loft for, hvor meget den enkelte i alt kan modtage i kontanthjælp, starthjælp og særlig støtte (efter aktivlovens § 34) og boligstøtte.

Det er regeringens holdning, at det altid skal kunne betale sig at arbejde. Ind-førelsen af loftet har til formål at sikre det økonomiske incitament til at tage arbejde, idet det samlede rådighedsbeløb for modtagere af kontanthjælp så vidt muligt altid bør være lavere, end rådighedsbeløbet ved almindeligt ar-bejde – også på lavtlønsområdet.

Kontanthjælpsmodtagere, der visiteres til fleksjob, vil være berettiget til kon-tanthjælp, mens de venter på et fleksjob, indtil de har optjent ret til ledig-hedsydelse gennem beskæftigelse i et fleksjob. En kontanthjælpsmodtager, som er visiteret til fleksjob, er omfattet af de almindelige regler om kontant-hjælp.

Dette betyder, at reglerne om loftet for, hvor meget den enkelte i alt kan modtage i kontanthjælp, særlig støtte (efter aktivlovens § 34) og boligstøtte efter at have modtaget kontanthjælp i 6 sammenhængende kalendermåneder, også gælder for personer, der er visiteret til fleksjob, men endnu ikke har fået anvist et fleksjob.


Jeg mener, at det også for personer, der er visiteret til fleksjob, skal kunne betale sig at komme i arbejde.

Personer, der modtager kontanthjælp, har ret til tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Efter loven sørger kommunen for, at personer under 65 år med varige begrænsninger i arbejdsevnen har mulighed for ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob. Kommune skal give til-bud om fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på norma-le vilkår.

Jeg skal derfor henvise Dem til at rette henvendelse til Deres kommune med henblik på at få et fleksjob eller et andet tilbud, der kan forbedre Deres mu-ligheder for at komme i beskæftigelse.


Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen

Bemærk lige udgangsreplikken om at jeg skal henvede mig til min kommune.. det er gjort ... mange mange gange ... og de griner stadigvæk... jeg har ikke fået fleksjob ej heller et andet tilbud, de aner jo ikke hvad de skal tilbyde mig..

Så tager jeg lige den her fra Ole Sohn som på det tidspunkt prøved at hjælpe os...


det er fra Ole Sohn til CHF

Citat:
Spm. nr. S 1432
Til beskæftigelsesministeren (19/12 03) af:
Ole Sohn (SF):


»Vil ministeren oplyse, hvorvidt ministeren finder det hensigtsmæssigt eller rigtigt, at personer, der er visiteret til et fleksjob, men hvor kommunen ikke kan eller smøler med at finde et fleksjob til dem, kan risikere ikke blot at gå i stadigt længere perioder på kontanthjælp, men også at gå så længe, at de nye regler om nedsat kontanthjælp træder i kraft, og vil ministeren endvidere oplyse, hvor mange der i dag modtager henholdsvis almindelig kontanthjælp og nedsat kontanthjælp, selv om de er visiteret til et fleksjob?«

Begrundelse
Nedsættelsen af kontanthjælpen i forliget om »flere i arbejde« begrundede dette med, at øget økonomisk armod skulle give de pågældende kontanthjælpsmodtagere et forstærket incitament til at finde et job. Spørgsmålet er derfor, om det ligger inden for denne logik og argumentation også at nedsætte kontanthjælpen for mennesker, der gennem arbejdsprøvning m.v. har fået papir på, at der ikke er muligheder for et job på det ordinære arbejdsmarked, hvorfor de er visiteret til et fleksjob.


Svar (8/1 04)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Efter § 69 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats sørger kommunen for, at personer under 65 år med varige begrænsninger i arbejdsevnen har mulighed for ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob eller har mulighed for støtte til at fastholde beskæftigelsen i egen virksomhed.
Efter § 70 i samme lov skal kommunen give tilbud om fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår.

Kommunen skal foretage opfølgning efter § 10 i lov om aktiv socialpolitik. Dette medfører, at kommunen løbende skal følge en sag, hvor en person er visiteret til fleksjob. Samtidig skal kommunen være opmærksom på, om der er grundlag for at yde andre former for hjælp.

Kommunen skal foretage opfølgning senest 6 måneder efter, at ydelsen eller tilskuddet er udbetalt første gang. Herefter skal opfølgning ske senest 12 måneder efter, at sagen sidst har været vurderet.

Personer, der er visiteret til fleksjob, vil som hovedregel være berettiget til ledighedsydelse, mens de venter på et fleksjob.

Kontanthjælpsmodtagere, der visiteres til fleksjob vil dog alene være berettiget til kontanthjælp i perioden, indtil der er optjent ret til ledighedsydelse. Som kontanthjælpsmodtager er man omfattet af de almindelige regler om kontanthjælp, herunder reglerne om nedsættelse af hjælpen til gifte efter 6 måneder. Disse personer er endvidere omfattet af det individuelle kontaktforløb og reglerne om tilbud til personer, der modtager kontanthjælp, jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Hvis man ikke er berettiget til ledighedsydelse fra visitationen, opnår man ret hertil, når man har været i fleksjob i 9 måneder inden for de seneste 18 måneder.

Som det fremgår af ovenstående, er det kun en del af de personer, der er visiteret til fleksjob, der modtager kontanthjælp, hvis de ikke er i fleksjob, og der skal ske opfølgning af sagen løbende for bl.a. at vurdere, om personen fortsat opfylder betingelserne for fleksjob, eller om der f.eks. skal tilkendes pension. Da de pågældende personer tillige er omfattet af reglerne om individuelt kontaktforløb, skal der endvidere ske en opfølgning hver 3. måned med henblik på vurdering af eventuelle tilbud, som kan bringe den pågældende tættere på arbejdsmarkedet. Reglerne skal medvirke til at sikre, at personerne ikke forbliver på kontanthjælp.

Det er således korrekt, at personer, der modtager kontanthjælp, og som er visiteret til fleksjob, kan få kontanthjælpen nedsat efter 6 måneder, hvis kommunen endnu ikke har anvist et fleksjob til den pågældende.

Jeg mener dog, at det også for personer, der er visiteret til fleksjob, skal kunne betale sig at komme i fleksjob.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke oplysninger om antallet af kontanthjælpsmodtagere, der er visiteret til fleksjob. Det er således ikke muligt at oplyse, hvor mange, der er på nedsat kontanthjælp og samtidig visiteret til fleksjob
Her har jeg fremhævet noget med rødt, jeg er ikke fulgt op hver trejde månede , dog er det lykkedes mig efter 2½år at få dem til at lave en opfølgning på min sag... det vil sige at de opdatere min ressourceprofil og de sender mig på jobsøgningskursus ... jubi mine dage som ledig er talte :|:|:|

Som du nok kan se af det jeg har skrevet Stella... så ramte du lige mit ømme punkt... at være ledig flekser på kontanthjælp

derud over så irretere det mig at man får det til at lyde som om at man har været på kontanthjælp i forvejen, der er faktisk en del af os der mister vores sygedagpenge helt uforskyldt, og som kommer fra arbejdet af og ikke en længer varende kontanthjælp...

men når vi så snakker om det punk, så gad jeg vide hvor mange af de kontanthjælpsmodtager der har været ledige igennem længer tid (feks match 3 og 4) der i virkeligheden er mennesker der er syge, men som ikke har formået at slå igennem over for systemet...:@:@
  Besvar med citat