Se enkelt indlæg
Gammel 06-10-2017, 10:27   #1
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Samfundstjeneste og syg

Min niece har været i retten: Hun er tiltalt for overtrædelse af færdselsloven § 117, stk.2, jf. § 54, stk. 2.

Hun har en morgen kørt i bil påvirket af sovemedicin (Zolpidem) taget aftenen inden.

Hun kører op i en anden bil. Heldigvis skar der ikke noget med hverken hende eller føreren af den anden.

Men hun kommer på hospitalet, hvor de måler koncentrationer i blodet af sovemedicinen. 0,00 promille i blodet.

På hospitalet giver hun udtryk for, at hun intet kan huske. Ikke hvordan hun kom ud i bilen, hvor hun kørte, hvad der skete eller noget netop "at køre i søvne" er en bivirkning af Zolpidem).

Det er en psykiater, der har udskrevet medicinen. Så vidt min niece husker, har han ikke fortalt, at det kunne være farligt at køre bil dagen efter.

Min niece er 25 år. Er psykisk sårbar/ syg. Ingen diagnose endnu. Måske borderline. I hvert fald angst og depressioner. Hun er tilknyttet Distrikt Psykiatrisk Center DPC). Hun er under uddannelse, og får SU. Desuden handicaptillæg på grund af sin psykiske tilstand (hun kan ikke arbejde ved siden af uddannelsen).

Hun er selvfølgelig ked af anklagen. Har til på tirsdag til at anke. Har erklæret sig ikke skyldig, men ser ud til at acceptere, at sådan er færdselsloven. Det der går hende på, er dog, at hun skal 20 timer i samfundstjeneste. Det er hun meget bange for, og hun aner ikke hvordan hun skal klare det foruden studiet.

På DPC har hun i går spurgt, om de kan hjælpe hende så hun kan "slippe for" eller få udsat samfundstjenesten. Fik der at vide, at de allerede havde sendt hendes journal til retten, så derfor intet at gøre. Desuden fik hun det svar at hun: "bare kunne lade være at køre når hun var påvirket af alkohol" (hvilket hun jo ikke var).

Desuden får hun taget kørekortet i tre år. Det vil sige, at hun må bruge offentlig transport, hvilket lægger yderligere til og stress til hendes hverdag.

Er det bare sådan det er? Er der nogen der kender til regler om samfundstjeneste? Kan må den udsat eller noget?
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat