Se enkelt indlæg
Gammel 26-07-2010, 15:51   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Nu ved jeg desværre ikke hvad "kronisk træthedssyndrom" er for en "størrelse" i en lægefaglig kontekst.

Det er i hvert fald ikke en diagnose, jeg kan finde i "diagnosemanualen" via SKS[1], der er en implementering af WHO's ICD[2] - en implementering som Danmark i øvrigt har tilpligtet sig at foretage.


Når det så er sagt og du nævner, at du er henvist til "afd. for funktionelle lidelser"[3], så skal du være OBS på, at "behandlingen" i den kontekst er forskningsbaseret og pt. uden det, vi kunne kalde: evidensbaseret dokumentation for en behandlingseffekt i relation til "kronisk træthedssyndrom" (hvad den betegnelse så end lægefagligt måtte dække over).


Et behandlingsparadigme hvorom der kan siges, at der ikke findes en generel konsensus om, at der foreligger en lægefaglig evidens for en behandlingseffekt, er man som patient og borger i en socialsag ikke pligtig til at samarbejde omkring - i modsat fald ville man kunne tilpligtes at skulle deltage i alskens kvaksalveri osv blot med forvaltningsmyndighedens populistiske og uvidenskabelige forventning til: "at blot det at gøre noget (uanser hvad) sikkert hjælper alle - eller i hvert fald nogle".

Omvendt er det rigtigt (i betydningen: det findes der lægevidenskabelig evidens for), at den såkaldte placeboeffekt i de tilfælde, hvor tilstandens hovedsymptomer er det man betegner: subjektive symptomer, fx "smertetilstande", kan have en ikke helt uvæsentlig behandlingseffekt (på op til ca. 30 %), såfremt patienten lader sig imponere over lægens autoritet og "faglighed" (BTW: jeg ved ikke hvor "fagligt" det er i en lægefaglig kontekst at tilbyde en uvirksom behandling, der allene bygger sin effekt på patientens "tro" ... i såfald kunne patienten måske lige så godt opnå samme behandlingseffekt ved at frekventere en præst og der pleje sin tro ?).

Omvendt er der ikke evidens for, at de neurobiologiske skader som følge af MS (multiple sclerose)[4], forhøjet blodtryk osv lader sig behandle med synlig effekt med afsæt i placeboeffekten - eller sagt med andre ord: her er placeboeffekten ubetydelig eller fraværende.

Dvs. hvis den behandling du visiteres til på "afd. for funktionel lidelser" alene baserer sit behandlingstilbud til dig på et afsæt i en evt. placeboeffekt, så er det jo tvivlsomt om du ikke lige så godt bare kunne opnå samme effekt med et par "kalktabletter" eller en tur hos den lokale "woodo-healer" eller andre behandlinger, der (heller) ikke har et solidt lægefagligt afsæt, men mere er baseret på regulære folkelige myter og overtro.


Du har nogle keywords i din beretning: for lavt stofskifte, vitaminmangel og symptomer som hjertebanken, ondt i hjertet, svedeture, rysten og ondt over det hele.

Det er keywords som jeg nok ville mene, at man blev nød til at forholde sig noget mere undersøgende til - måske også over tid inden man konstaterede, at der var tale om en "funktionel lidelse".

Gennemsnitstiden fra de første symptomer viser sig til der foreligger en endelig diagnose er fx i forbindelse med MS ca. 7 år ... en periode hvor MS-patienter kan lide den tort (der burde være erstatningspådragende for visiteringsenheden) at blive fejlbehandlet i funktionel regi.


BTW: Det er i øvrigt MEGET få sygdomme, der giver sig udslag i at man har: "ondt over det hele", ligesom forlavt stofskifte naturligt giver træthed. Det samme gør bla. D-vitamin-mangel.

I kontekst er der måske derfor nogle plausible forklaringer på dit subjektive symptom: "træthed" ?


BTW: Bliver du behandlet for dit lave stofskifte, fx med Eltroxin eller Euthyrox ?

I så fald kunne nogle symptomer (fx hjertebanken, ondt i hjertet ...) måske være evt. bivirkningssymptomer i en indkøringsfase ?

Tillæg: Jeg kan se at nilla har været ude med en forklaring på "kronisk træthedssyndrom" inden jeg fik møwet mig færdig med at skrive ;-)

"Kronisk belastningssyndrom" er en psykiatrisk lidelse (SKS: DF439 = Belastningsreaktion uden specifikation, samme som ICD: F43.9).

Om det er det samme som det Lottes udredning betegner "kronisk træthedssyndrom" er nok et åbent spørgsmål ?

Nu gætter jeg: Skejby har måske med "kronisk træthedssyndrom" ment noget i retning af DG933 ... men i såfald skulle der have været en viral infektion som udløsende faktor.

Betydningen af at indsætte de relevante SKS/ICD diagnosekoder i lægereklæringer og udredninger er vist indlysende for enhver ?

[1] Sygehusvæsenets KlassifikationsSystem
http://www.medinfo.dk/sks/brows.php afsnit D

[2] WHO: International Classification of Diseases
http://apps.who.int/classifications/...d/icd10online/

[3] Jeg går ud fra at der er tale om:
Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser og Psykosomatik
http://ki.au.dk/forskning/forskningsenheder/forskflp/

[4] http://www.scleroseforeningen.dk/da/...vad-er-MS.aspx
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat