Emner: Enkeltydelse
Se enkelt indlæg
Gammel 07-12-2017, 20:20   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"Ved ansøgning om hjælp til sygebehandling kan kommunen give afslag på hjælp, hvis ansøger selv kan betale for behandlingen for eksempel ved tilbagekøb af en kapitalpension eller en anden pensionsordning. Dette gælder, selv om ansøger er tæt på pensionsalderen, og uanset om pensionen er væsentlig større end behandlingsudgiften.

Der gælder således ikke på dette område regler om, at kommunen ser bort fra et beløb på op til 10.000 kr. og formue i form af visse kapitalpensioner m.v., som tilfældet er ved eksempelvis kontanthjælp."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=173318

Principafgørelsen omhandler §82 aktivloven, men det er samme regler vedr §81.
At der som udgangspunkt ikke skal ses bort fra formue.

MEN det sagt, så skal de selvfølgelig altid lave en individuel vurdering, også ang om det giver mening at du skal sælge din bil.
Jeg synes du skal klage over afgørelsen, og i klagen begrunde, hvorfor du ikke kan undvære bilen.

Du skriver forresten af det er nogen år siden bilen er vurderet. Mon ikke den er faldet i værdi siden? Jeg har ikke meget forstand på biler, men så vidt jeg ved, er det en genstand der falder i værdi.

Og hvilken slags behandling har du søgt om? Og til hvilket beløb?

------------

" Formue

6. Hvis ansøgeren har formue i form af kontantbeløb eller andre formuegoder, der kan dække den ansøgte udgift, kan der ikke ydes trangsbestemt hjælp. Hvis formuen består af andre formuegoder, er det en betingelse, at ansøgeren har mulighed for at realisere formuegodet, jf. principafgørelserne A-24-04 og 42-15. "
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-2012-2016/

Oversat: at du har mulighed for at få "vekslet" genstanden til penge. Dvs hvis du f.eks. ejede bilen sammen med en anden, og den anden ikke vil sælge, og ikke vil købe din halvdel, kan formuen ikke veksles til kontanter

Sidst redigeret af MistyMiss; 07-12-2017 kl. 20:22.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat