Se enkelt indlæg
Gammel 03-08-2017, 23:12   #612
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Forespørgelse til Ankestyrelsens Tilsyn

Til Ankestyrelsen, Tilsynet

VEDR.: Spørgsmål om ændring af regler om henvendelse til Ankestyrelsens Tilsyn, efter udgivelse af Principafgørelse 49-16

Ankestyrelsen har fået overført Tilsynet med kommunerne og regionerne bla om de overholder lovgivningen, fra Statsforvaltningens Tilsyn.

https://ast.dk/tilsynet/om-tilsynet/...er-og-regioner

Det tidligere Tilsyn i Statsforvaltningen havde oplyst på deres hjemmeside, at Tilsynet ikke er en egentlig klage instans, men alle kan henvende sig til Tilsynet, uden at være part i en sag. Tilsynet har sanktionsret, men er aldrig blevet brugt i sociale sager. Ref tidligere aktindsigt. Tilsynet bestemmer selv om de vil indlede en Tilsynssag. Tilsynets afgørelser kan der ikke klages over.

https://ast.dk/tilsynet/om-tilsynet

Ankestyrelsens Tilsyn oplyser følgende:

Hvornår rejser tilsynet en sag?
"Der kan være forskellige grunde til, at tilsynet rejser en sag. Det er tit henvendelser fra borgere, der får tilsynet til at overveje, om der er anledning til at rejse en sag.

Tilsynet kan også tage sager op af egen drift. Det kan ske ud fra omtale i blandt andet medierne.

Tilsynet beslutter selv, om der er anledning til at rejse en sag. Det afgørende er, om det har væsentlig betydning, at Ankestyrelsen som statens tilsyn med kommuner og regioner tager sagen op til behandling.

Det betyder, at tilsynet kan vælge at lade være med at gå ind i en sag
."

Jeg har tidligere gjort brug af mit ret til at henvende mig til Statsforvaltningens Tilsyn, adskillige gange, ca 33 gange, uden dog at der er indledt en egentlig Tilssyns-sag, trods at jeg har modtaget adskillige afgørelser og udtalelser der gav mig medhold i mine påstande, om ulovlige forhold og manglende overholdelse af Retssikkerhedslovens § 3 stk.2, omhandlende de 98 kommunalbestyrelsers pligt til at vedtage og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister til afgørelse, inden for alle områder, hvor der finder en kommunal afgørelse sted. Selv meget korte frister skal vedtages og offentliggøres.

Ofte har det kun været nødvendigt for Tilsynet at henvende sig til den indklagede kommune, så bliver problemet løst ved at kommunen offentliggøre de politisk vedtaget sagsbehandlingsfrister.

Erfaringen viser, gennem de sidste 12 år, at kommunerne — politikere eller embedsmænd — er særdeles kreative for at borgerne ikke får kendskab til disse vigtige frister til afgørelsen normalt skal falde. Som viser en kommunes serviceniveau og skal give den svage borger uopfordret retssikkerhed. Borgeren skal på forhånd, før afsendelse af ansøgning om en given hjælp, kende til sin specifikke frist til afgørelsen normalt skal falde.

Man glemmer at offentliggøre frister, hvis kommunen skifter platform, man fjerne fristerne påny, man skriver tekster, hvor borgeren forledes til at tro lovgivningen er overholdt etc. Dokumentation forefindes for denne form for bevidst kreativitet.

Sidste eksempel, som ikke skal betragtes som en klage da problemet er løst med nævnte kommune:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=356254&postcount=611

Folketinget skærpede Retssikkerhedslovens § 3 stk.2, på min foranledning, i 2009 hvor et enkelt ord “kommune” blev udskiftet med “kommunalbestyrelse” således at kommunens medarbejdere ikke kunne misfortolke loven, ved at forledes til at tro det var den enkelte socialrådgiver, sagsbehandler eller jobkonsulent der havde retten til at fastsætte afgørelsetidspunktet, men at de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister er fastsat af politikerne i kommunalbestyrelsen. Disse frister til afgørelse kan undtagelsesvis udskydes imod borgeren skriftligt får en ny frist til afgørelse.

Disse politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister kan der ikke klages over og kan være forskellige fra kommune til kommune.

Ankestyrelsen har netop udgivet Principafgørelse 49-16

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=183818

Ankestyrelsens principafgørelse 49-16 om offentliggjort sagsbehandlingstid - frist - afgørelsesbegrebet - Ankestyrelsens kompetence

CITAT” Ankestyrelsen kan behandle en klage over manglende overholdelse af offentliggjorte sagsbehandlingsfrister, men først når der er truffet afgørelse i den konkrete sag. Der kan klages over den manglende overholdelse af sagsbehandlingsfristen, selv om der ikke klages over afgørelsen i den konkrete sag. Klagen skal indgives inden for klagefristen for denne afgørelse.

Ankestyrelsen behandler klager over konkrete afgørelser. Det er Statsforvaltningen, der fører det almindelige tilsyn med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
CITAT slut



Spørgsmål til Ankestyrelsens Tilsyn:

Grundet teksten i Principafgørelse 49-16 kan jeg få den opfattelse, at jeg ikke fremover kan henvende mig til Ankestyrelsens Tilsyn, uden at være part i en sag, når jeg bliver opmærksom på en kommune ikke overholder Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 inden for alle områder eller manglende offentliggørelse samt vildledende tekster samt har forsøgt alle muligheder for at få en kommune til at overholde Retssikkerhedslovens § 3 stk.2, som Folketinget trods alt vedtog tilbage til juli 1998.

Kan jeg som borger fremover, fortsætte med at henvende mig til Tilsynet, uden at være part i en sag og bede Tilsynet se om en kommune overholder Retssikkerhedslovens § 3 stk.2. S.U.

Med venlig hilsen

Peter

CC.: Offentliggørelse her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664 hvor også et eventuelt svar vil blive offentliggjort
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat