Se enkelt indlæg
Gammel 21-04-2018, 20:25   #35
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jo, det er meget kort frist.

Desuden synes jeg at det virker mærkeligt at de indstiller til jobafklaringsforløb for bagefter at skulle tage stilling til om du stadig er uarbejdsdygtig, det burde de jo allerede have taget stilling til på nuværende tidspunkt.
Når de stopper sygedagpengene skal de tage stilling til hvad der herefter skal ske, det er det de skal skrive i afgørelsen og i afgørelsen mener de at du skal have jobafklaring, hvilket burde betyde at de allerede har vurderet at du er fortsat uarbejdsdygtig.

Jeg formoder at det er et møde med din nye sagsbehandler?

Du bør forsøge at få ændret datoen så din bisidder kan deltage, jeg har desværre ikke link men jeg mener at have læst at man har ret til at medbringe en bisidder og hvis bisidderen ikke kan pågældende dag er det god forvaltningsskik at ændre datoen hvis bisidder ikke kan deltage.

Jeg synes at du bør kontakte fagforeningen på mandag og bede dem om de vil kontakte kommunen og anmode om en anden dag hvor de kan deltage, altså et møde med længere frist.

Alternativt skal du selv kontakte dem og skrive noget i stil med at da din bisidder fra fagforeningen ikke kan deltage den pågældende dato vil du gerne anmode om at mødet ændres så du får et længere varsel så din bisidder fra fagforeningen kan deltage.

Hvis ikke det kan ændres må du fluks finde en anden som kan være med om det så er din mor eller bror eller ven og husk at optage uanset hvem der deltager, det ville jeg i hvert fald gøre.

Men hvis datoen ikke ændres og du i sidste sekund må ændre bisidder bør du klage til jobcenterchefen over behandlingen.

Forskellen på jobafklaringsforløb og ressourceforløb er ikke det du skriver.

Man kan vel sige at jobafklaringsforløb er en forlængelse af sygedagpengene på et lavere ydelsesgrundlag, det blev efter sigende lavet fordi mange faldt ud af forsørgelse når sygedagpengene ophørte, jobafklaringsforløb har ikke nogen udløbsfrist da du kan få flere jobafklaringsforløb efter hinanden og derfor ikke løber tør for ydelse som ved sygedagpenge.
Dog er det jo samtidig en spare øvelse da ydelsen falder for de fleste som overgår fra sygedagpenge til jobafklaring.
At kommuner så har fundet ud af at der er bedre økonomi i (for dem selv naturligvis) at smide folk af sygedagpenge uden at indstille til jobafklaring er så en anden sag som ikke har noget med lovgivningen at gøre men med forvaltningen (altså undtagen at loven er en elastiklov som giver mulighed for fortolkning)

Man kan vel sige at jobafklaringsforløb er sygedagpenge på en lavere ydelse.
Hvis du ikke er færdig diagnosticeret eller hvis der stadig er behandlingsmuligheder for din sygdom så kan du få et jobafklaringsforløb der går ud på at der skal komme styr på de sager.

Hvis du ikke har været i arbejdsprøvning eller fået funktionsbeskrivelse (hvis du er meget syg) så kan/skal man i jobafklaringsforløbet afklare din arbejdsevne.

Men ud over det virker det som om at jobafklaring og ressourceforløb er mere eller mindre det samme.

Ressourceforløb er noget man giver en person som risikerer at være i målgruppen for førtidspension, forløbet skal bruges til at udvikle arbejdsevnen.
Forløbet bruges dog af nogle kommuner til afklare arbejdsevnen i det uendelige (læs syltekrukke).

Man kan kun få jobafklaringsforløb direkte fra sygedagpenge, så hvis en person først er landet på kontanthjælp kan personen ikke komme på jobafklaring, her bliver ressourceforløbet nogen gange brugt på samme måde som i jobafklaringsforløb (for de heldige som skifter kontanthjælpen ud med jobafklaringsforløb).

Hvis den nye sygdom som opstår undervejs er en forværring af din nuværende sygdom eller endnu en kronisk sygdom så vil jeg formode at jobafklaringsforløbet i nogle tilfælde bør stoppes hvorefter du skal for rehabiliteringsteamet igen.
Du skulle jo gerne kunne følge den plan som skal laves her i starten af forløbet og hvis du bliver for syg til at kunne overholde planen bør du vel for rehabiliteringsteamet så de kan tage stilling til hvad der nu skal ske, jeg er dog ikke sikker på om det nødvendigvis sker i praksis.

Hvis du bliver så syg at du ikke kan gennemføre arbejdsprøvningen men ikke syg nok til afbrydelse af jobafklaringsforløbet så skal du højst sandsynligt igennem et nyt arbejdsprøvningsforløb.

Husk at skrive dagbog under din arbejdsprøvning.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat