Se enkelt indlæg
Gammel 28-06-2010, 21:20   #149
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Dragør og Tårnby kommune.....

Følgende er at læse i Amagerbladet og Dragør-Nyt:

Kære Socialrådgivere, sagsbehandlere og sagsformidlere!

Retssikkerhed i Dragør og Tårnby kommune.

I skal have en stor sommerkrammer, ja for den sags skyld hele Danmarks kommunalt ansatte kan også få en.
Især fordi I desværre nu er kommet i top-5 hvad angår farlighed i jobbet, grundet bla psykiske belastninger. Mange er efter jer, kan vi vist godt konstatere. Nogle siger at det er på grund af krisen og at førtidspension næsten skal afskaffes og med det har I fået den opgave at undersøge om alle nu ikke har bedre af at komme i arbejde, flexjob eller revalideres.

Sideløbende med ovenstående er det desværre også konstateret via flere undersøgelser at ca 34 % af jer ikke har kendskab til Retssikkerhedsloven. Det var godt nok mange, men det er der nok en grund til. Det vil jeg gerne hjælpe med. I al venskablighed.

Jeg vil lige præsentere mig. Hvis jeg skulle starte op i dag ville jeg være i Matchgruppe 3 eller 5 for nogle få måneder siden. I det gamle system før januar 2003 er jeg modtager af den højeste pension, med kørestol, invalidebil, Bostonkorset, Benskinne, urinposer, krykker og Morfin. Har nu fået alle mine kørekort tilbage via Embedslægen og Politiet. Så nu ved I rent professionelt konsekvensen af min situation. Mange i samfundet kalder mig for ældrebyrden eller omkostningskrævende. Ja, KU Konservativ Ungdom har tidligere krævet, at en som jeg,burde fratages min stemmeret.

Dette debatindlæg drejer sig om sociale sagbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2.

Jeg vil i debat med jer da jeg gennem de sidste 6 år har forsøgt at råbe politikerne op. Ja, selv ministre har jeg skrevet sammen med. Eva Kjer Hansen, Karen Jespersen, Karen Ellemann og Benedikte Kiær som nu har sendt mine breve videre til Bertel Haarder. Alle ”de gamle” kommunalbestyrelsesmedlemmer, både i Dragør og Tårnby kender godt til emnet.
Alligevel fortsætter disse lovbrud, over for de svageste. Alle minstrene svarer mig samstemmende at loven er god nok den skal bare overholdes. Tidligere velfærdsminister Karen Jespersen har dog forsøgt med en lovskærpelse, helt uden resultat.

Målet med dette indlæg er også at alle, jer, borgerne i Dragør og Tårnby kommune får kendskab til at Folketinget den 1.juni 1998 vedtog en lov der skulle give de svageste en form for retssikkerhed bla igennem politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister, hvor disse skulle offentliggøres. Netop for at forhindre at det var jer, socialrådgivere, sagsformidlere og sagsbehandlere der kunne bestemme sagsbehandlingsfrister i egne sager. Netop for at undgå sagsbenhandlingstider på 1 – 2 og 3 år for de meste banale ansøgninger. Det skal være kommunalbestyrelsen der bestemmer disse frister, selvfølgelig i samarbejde med forvaltningerne.

Således har det været siden 1998, ref Vejledning nr.21 af 24/02/2004 Kapitel 6 ”Frister for afgørelser”
Skulle I have for stor arbejdsbelastning, må i ordne det med jeres nærmeste leder eller forening. At bryde loven og tørre problemerne af på handicappede er uacceptabelt.

Som bisidder har jeg jo min gang på mange socialkontorer og er godt klar over at Forvaltningschefer og Kommunaldirektøre har interesse i at køre deres kommune som en sund forretning. Men ingen politiske mål står vel ikke over lovgivningen? Jeg har ofte fået hvisket i ørene at I bliver presset i det daglige. Jeg er vidende om at Karen Jespersen den 14.april 2009 skrev til samtlige 98 kommuner at nu havde de 1 år til at bringe orden i tingende, med retsvirkning den 1.april 2010 med den nye skærpelse af Retssikkerhedslovens §3 stk.2 hvor ordet ”kommune” blev udskiftet med ”kommunalbestyrelse” for at undgå bevidste misfortolkninger af loven.

Alligevel ser vi en ulovlig arrogance i Tårnby kommune, hvor embedsmænd åbentbart har tilladelse til at ignorere Retssikkerhedsloven ved at meddele at alle sagsbehandlingtider inden for børnehandicap ikke kan overholdes grundet travlhed. På trods af, at en klage ved Statsforvaltningen Hovedstaden over Tårnby kommune stadfæstet 2009, at deres generelle sagsbehandlingsfrist på 4 uger er ulovlig.

Både I og jeg ved at hvis I undtagelsesvis ikke kan overholde en borgers sagsbehandlingsfrister, Dragør eller Tårnby, skal borgeren have skriftlig besked om hvorfor og hvornår en given social sag kan afsluttes. Netop for at give den svageste retssikkerhed. For at undgå , negative sociale sager. Derfor må i forvente at Dragør-borgere fremover kræver deres sociale sager afgjort iht Dragør kommunes lovlige sagsbehandlingsfrister. Uanset ”Lov om forpligtende samarbejde” og Tårnby kommunes ulovlige modstand mod retssikkerhedloven. Retssikkerhed, een af grundpillerne i vores samfund, har intet at gøre med hverken krise eller økonomi.

Skulle I fremover være i tvivl så læs lidt i Dansk Socialrådgiverforenings nyudkomne bog ” Sig nej til ulovlig praksis” da jeres forening også har viden om den virkelighed I befinder jer i.
I Dragør har vi mange prominente politikere, mon der kommer en reaktion fra den side af?

I ønskes en herlig sommer. Skulle der herefter være tvivl om hvordan loven skal fortolkes står jeg til rådighed..

Med venlig hilsen
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat