Se enkelt indlæg
Gammel 19-08-2009, 14:53   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nu er det jo slået fast at flekser på kontanthjælp skal følge aktivloven.

Dengang jeg var flekser på kontanthjælp skulle jeg på noget kursus og noget opkvalificering jeg sagde da at ja det var jo så fint nok , men da jeg jo var på kontanthjælp så måtte jeg være berettiget til noget godtgørelse i forhold til transport .. næææ var svaret på det for du er jo flekser .. oki .. hvis man er flekser kan man ikke få det samme som en kontanthjælpsmodtager men har heller ikke de samme rettigheder som en flekser .. underligt ..

Nå men nu har vi jo så fået slået fast at en flekser på kontanthjælp skal følge aktivloven ergo er de underlagt de samme regler , pligter og rettigheder som kontanthjælpsmodtager så Helle4 hvis ikke du får kørselsgodtgørelse så skal du da søge om det med det samme hvis ikke du allerede får det ..

se her


Citat:
Spørgsmål nr. S 2760:

”Mener ministeren, at det er rimeligt, at flere kommuner kun udbetaler 1000 kroner brutto (590 kroner efter skat) til dækning af transport for kontanthjælpsmodtagere, som er i arbejdsprøvning, selv om transportomkostningerne er større?”



Endeligt svar:

Efter § 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats må jobcenteret maksimalt udbetale 1000 kr. til kontanthjælpsmodtagere til hel eller delvis godtgørelse ved at deltage i tilbud om virksomhedspraktik eller vejledning og opkvalificering.

Når jobcenteret skal give tilbud til kontanthjælpsmodtagere, er det derfor vigtigt, at de er opmærksomme på, at tilbuddet så vidt muligt ligger inden for en rimelig afstand fra den enkeltes bopæl, så transport*udgifterne ikke bliver større end nødvendigt.

Der er således helt i overensstemmelse med reglerne, at kommunerne ikke udbetaler mere end 1.000 kr. til dækning af transport til kontanthjælpsmodtagere, der deltager i arbejdsprøvning.

Venlig hilsen
Inger Støjberg
Kilde http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...0818/index.htm

Også lige loven https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=31061

også lige teksten fra loven ...



§ 82. Under tilbud om vejledning og opkvalificering modtager personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, aktiveringsydelse efter § 52 a, stk. 2 og 3, og § 55, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. dog stk. 3.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 2-5 og 7, modtager under tilbuddet den ydelse, som pågældende er berettiget til i henhold til lov om aktiv socialpolitik eller lov om sygedagpenge eller, for personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, efter anden lovgivning.

Stk. 3. Hvis en person, der er omfattet af § 2, nr. 1, deltager i tilbud om vejledning og opkvalificering uden en jobplan, jf. § 54, stk. 3, bevarer personen den ydelse, som pågældende er berettiget til i henhold til § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

§ 83. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, 4 og 5, kan der ved deltagelse i tilbud om vejledning og opkvalificering ydes befordringsgodtgørelse efter §§ 143-147.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, kan der ved deltagelse i tilbud om vejledning og opkvalificering ydes godtgørelse efter § 148.
  Besvar med citat