Se enkelt indlæg
Gammel 12-02-2010, 08:35   #6
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Hejsa.

Jeg har også HMS. For mig har det bevirket, at jeg har haft meget besvær med min ryg, og jeg kan ikke være vægtbærende særlig lang tid, før der kommer smerter og fastlåsninger. De andre led gør naturligvis også ondt alt efter aktivitetsniveau.

Jeg ved at andre har primære gener omkring knæ, skuldre m.v. så jeg ved ikke, hvor dine primære problemer er.

Mht. hjælpemidler, så måtte jeg pga. den store strejke for et par år siden afvente 10 måneder, efter at problemet opstod for mig, før jeg kunne få en person fra kommunen til samtale med henblik på at finde ud af mit behov, fik i mellemtiden at vide, at mange af hjælpemidlerne kunne jeg købe selv.

En ting der er uundværelig for mig i hjemmet er et såkaldt serveringsbord/bakkebord med hjul under. Jeg skal på denne måde ikke selv løfte fx. kaffekanden og kopper, og har samtidig noget til at støtte mig til. Vores hjem er i forvejen handicapvenligt uden dørtrin m.v. således at det bliver lettere at bevæge sig rundt.

Da min gangdistance er kort, selvom jeg har noget at støtte mig til, valgte vi at anskaffe en kørestol fra Harald Nyborg (pga. kommunens strejke og laaaaannnge sagsbehandlingstid herefter). Den bruger vi til ture ud af huset, hvor jeg enten kan bruge den som rollator med ting på sædet, eller som kørestol, hvor jeg så bliver kørt af familien over de lidt større afstande, hvor jeg ikke kan klare distancen. (har en distance på ca 100 meter).

Ellers kan fx. en indkøbsvogn snildt fungere som en rollator. Hvis jeg skal handle tøj eller lign tager vi i et storcenter, hvor der er indkøbsvogne, og hvor alle har indkøbsvogne. Her er det normalt at gå langsomt ved en sådan og kigge butikker - det gør alle andre også. Og her er der også mange små "pitstop" hvor man kan sidde og hvile med en kop kaffe, når det hele låser.

Ud over dette, er jeg blevet udstyret med et elastisk lændebælte, som gør, at jeg kan komme ud af huset. Det er guld værd for mig, og støtter utroligt godt.

Der er meget mere, og jeg ved, at andre med HMS har andre problemer, og at hjælpemidlerne skal afstemmes din krop og dit behov. Dog er det vigtigt, at DU selv argumenterer for hvad der er DIT behov, for når ergoterapeuten fra kommunen kommer, skal du selv fortælle hende, hvad du har brug for, med mindre du er heldig at du får en på besøg, der "sætter sig i dit sted".

Har du forresten været på Gråsten Gigthospital? Her ved de rigtigt meget om HMS, og journalen derfra var min kommune meget glad for, idet de på denne måde fik "bevis" for mit funktionsniveau eller mangel på samme, og derved hurtigere kunne bevilge hjælpemidlerne, da det endelig blev min tur.

Held og lykke
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat