Se enkelt indlæg
Gammel 28-05-2013, 08:58   #1
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Måske andre kan få glæde af det jeg lærte i går...

Hej Alle på K10

Jeg er startet på smerteklinik og var i går til noget informationsmøde/kursus.

Jeg lærte nogle ting, som jeg håber kan hjælpe mig i fremtiden.

Jeg har piskesmæld og deraf kroniske smerter samt kronisk hjernerystelse.
Mange mennekser, har desværre stadigvæk i dagens Danmark, den opfattelse at; Ja, ja det er fint. Tag dig sammen og kom videre

- Jeg lærte udover det jeg vidste i forvejen om, at det er hjernen der konstant sender advarselssignaler ud i kroppen, således at kroppen konstant er stresset og i alarmberedskab, så lærte jeg, at netop pga. dette så er der opstået en sygdom i (central)nervesystemet.
Så jeg vil fremover hvis og når jeg bliver spurgt om hvad jeg fejler - for jeg ser jo frisk nok ud, så vil jeg sige; Jeg har en sygdom i nervesystemet

Jeg tror faktisk at det får nogle til at acceptere mit "sygdomsbillede" og se på mig med andre øjne, end hvis jeg nøjes med at fortælle at jeg har piskesmæld.

(Nu var jeg jo meget obs på det der vedrørte lige netop mig, men jeg mener faktisk også at dette gør sig gældende for fibromyalgi og andre sygdomme relateret til nervesmerter).

Jeg lærte også at smertestillende medicin, f.eks. oxycontin og oxynorm, som jeg bl.a. tager, virker bedst ved at det udløses stille og roligt i kroppen, som netop oxycontinen gør, da det er depot. Når jeg så har ekstra smerter, tager jeg ekstra i form af oxynorm.

Det er bare sådan at gør man det jævnligt og på "samme tidspunkt i dagene" - f.eks. synes jeg ofte at jeg midt på dagen får øgede smerter, så tager jeg en oxynorm. Hvis jeg gør det lad os sige kl. 14 så hjælper det (her og nu) og det skal det jo også da det er meningen.

Men hvis jeg i en periode, her kan jeg ikke huske hvor lang tid det er, men lad os sige i en uge, gør det hver dag omkring kl. 14, så kan virkningen udeblive og i værste fald faktisk forværre smerten og så napper jeg jo lige een til...(jeg må tage max 3 ekstra pr. døgn) og så kan man komme ind i en ond cirkel.

Det gav fuldstændig mening i min verden. Jeg har nemlig i de slemme smerte perioder været oppe og tage ekstra og på f.eks, 3.- 4. dagen udeblev virkningen. - Jeg har så taget "oplevelsen" som hmm... jeg må nok hellere bare foretage mig ingenting og vente på at smerterne stabiliseres igen - "for pillerne virker jo ikke alligevel"

Og den 3. ting jeg ikke hørte for første gang, men synes er vigtig:

Det er ikke nogen svaghed at tage sin medicin (smertestillende er også medicin) - så lad være med at være tapper.
Smerter avler smerter, så alle kneb gælder til at dæmpe smerter!
- Tænk hvis f.eks. en diabetiker synes det var en svaghed at tage sin medicin og derved lod være med det?

Jeg fik også et stykke papir, hvor der står mange gode ting, som jeg godt vidste, men som er gode lige at få genopfrisket og ikke mindst, vist til manden min, så han også fik det genopfrisket.

Og en særlig god opfrisker til os begge er denne: Næsten alle med kroniske smerter har en dårlig hukommelse. Den svigtende koncentration er noget af årsagen. Men der er også en mere teknisk forklaring.

Smerter er ikke en neutral sansning. Det er ikke som at se en rød plet et sted i ens synsfelt, som man bare kan se udenom. Smerter er en oplevelse, som er sanselig og følsesladet. Hvis der ikke var følelser med, så ville det ikke være smerter, så ville vi kalde det en fornemmelse. - følelsen af ubehaget og desperationen, som gør smerte til smerte.

At smerte er en sansning betyder, at den kommer ind et bestemt sted i hjernen, hvor den påvirker vores følelsesregister. Faktisk er sansningen til stede i følelsesregistet og aktivere vores stressrespons allerede før impulsen dukker op i vores bevidsthed, og vi opdager, at det gør ondt.

Følelsescentret ligger klods op ad indgangen til langtidshukommelsen. Hvad der lageres her er bland andet styret af vores følelser af lyst og ulyst. Og når følelsescentret er optaget af smerte og ulyst, så bliver der ikke lageret så meget.

De oplysninger, som køre rundt i korttidshukommelsen, bliver ikke gemt i langtidshukommelsen og dermed ikke husket. Fordi døren til langtidshukommelsen billedligtalt er spærret.

Det er ikke sådan , at man glemmer noget - det bliver simpelthen ikke lagret. Og når folk så siger; "kommer du på onsdag til mødet" og man svarer, "ja, det gør jeg". Så kan det være pist væk efter et par minutter. Når onsdag kommer, så kan du ikke engang huske, at du har fået beskeden.

Det er et meget stort problem hos folk med langvarige smerter, for de er jo vant til, at oplysningerne bliver lagret i langtidshukommelsen. Pludselig kan de ikke huske noget, og det er ikke noget de taler om. Mange bliver bange for, at de er ved at få en hjerneskade, eller at de er påvirkede af medicinen. Men som regel er det på grund af smerterne.

Et andet sted står der bl.a.: Tunge løft, dårlig vejr og stress kan gøre en kronisk smerte værre.
Undgå tunge løft: Ekstra vægt er en smerteudløser hos mange mennesker. Få nogen til at hjælpe dig, hvis du har noget tungt, du bærer rundt på ..

Jeg læser den sidste sætning som: Hvis du vejer for meget, kan det være med til at udløse flere smerter. Få derfor hjælp til at tabe dig.

Jeg synes det er en pæn/lidt humoristisk måde at skrive det på... om det har hold i noget ved jeg ikke, det er bare sådan jeg læser det

Alt i alt er jeg glad for at jeg mødte op til dette. Jeg havde en veninde med, der nægter at lade sin krop bestemme/styre hvad hun kan. Hun er forholdsvis "ny i forløbet" og lider af lede-gigt og har netop fået konstateret 2 stk diskus-polaps. Hun fik rigtig meget nyttig viden med sig.

Håber andre end jeg måske kan få lidt nytte af det jeg har lært og nedskrevet her



(kilde: samvirke. Med tilvirkning af smertelægerne på Hospitalet Valdemar)
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥

Sidst redigeret af mawebbro; 28-05-2013 kl. 09:04.
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat