Se enkelt indlæg
Gammel 27-04-2007, 19:32   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Principafgørelse - fleksjob

Hejdien.

Der er noget "uldent" i beskrivelsen.

Det virker, som om kommunen ved indhentelse af statusattest har "raskmeldt" borgeren. Måske for at undgå pension, eller fordi det har været svært at finde et fleksjob.
Det kalder kommunen så "manglende arbejdsvilje" og "straffer" med trussel om aktivering på kontanthjælp.

Citat:
Kommunen indhentede derfor en statusattest fra egen læge og vurderede sagen på et teammøde.
Kommunen meddelte herefter, at der var truffet afgørelse om, at han ikke opfyldte betingelserne for at være godkendt til et fleksjob, hvorfor han blev frakendt denne godkendelse. Han ville i stedet som kontanthjælpsmodtager blive henvist til aktivering.
Nævnet ophævede kommunens afgørelse.

Nævnet bemærkede, at en vurdering af berettigelsen til et fleksjob i henhold til § 70 i loven om en aktiv beskæftigelsesindsats beroede på en vurdering af borgerens arbejdsevne, herunder ud fra de oplysninger, der fremgik af en opdateret ressourceprofil.

Kommunen havde derfor ikke lovgrundlag for at frakende ham retten til fleksjob ud fra en vurdering af arbejdsviljen, hvorfor nævnet på dette grundlag fandt afgørelsen ugyldig.
Jeg forstår afgørelsen som følger:

Kommunen HAVDE allerede konstateret VARIG og NEDSAT arbejdsevne, og derfor skulle kommunen ENTEN tilbyde fleksjob ELLER tilkende pension.

Der var IKKE tale om manglende rådighed. Så kan de vel heller ikke tage kontanthjælpen fra borgeren.

Eller HVIS kommunen skal frakende fleksjobbet, skal kommunen DOKUMENTERE i en opdateret ressourceprofil, at borgeren IKKE har en VARIG og BEGRÆNSET arbejdsevne. (Det må da være svært, når de allerede har godkendt fleksbevillingen.)

MEN Ankestyrelsen skriver jo netop, at borgeren OPFYLDER betingelserne for fleksjob, evt. pension.

Diskussionen mellem borger og kommune må så gå på, HVAD et relevant fleksjob er.

Og OM det er manglende rådighed, hvis ressourceprofilen er opdateret, når man har afslået et tilbud.
Og hvis det er tilfældet, kan man så miste sin ledighedsydelse?

Altså IGEN din kæphest, Hejdien.
At ressourceprofilen SKAL være opdateret for at træffe afgørelser.

Har jeg misforstået det?

Jeg har fundet en ældre principafgørelse, hvor der henvises til ressourceprofilen:

Citat:
Lov: lov om aktiv social politik - lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005. § 74a-c


Bekendtgørelse, cirkulære etc.: Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse af 19. juni 2003 om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne

Resumé: Kommunen kunne ikke træffe afgørelse om stop af ledighedsydelsen uden udarbejdelse af ressourceprofil. Afgørelsen blev derfor ophævet.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at der havde været tale om et meget langt forløb med sparsom deltagelse fra borgerens side. Senest var et psykologforløb afbrudt uden at årsagen hertil var klart oplyst. Kommunens afgørelse, der implicit også tog stilling til, at der ikke var indtrådt en helbredsmæssig eller psykisk forværring, var derfor ugyldig.

En afgørelse om rådighed for fleksjob indeholdt dels en vurdering af, om en kvinde reelt var indstillet på at påtage sig et fleksjob, dels en vurdering af, om hun var i besiddelse af arbejdsevne i et sådant omfang, at hun ville kunne påtage sig et fleksjob.
http://cms.ast.dk/afgoerelser/princi...E5dighed&valg=

Det læser jeg sådan her:
Vil hun arbejde?
Kan hun arbejde?

Kommunen skal altså dokumentere, hvorfor den lige pludselig mener, hun ikke står til rådighed - kvindens VILJE til arbejde, men også OM hun kan.

Bevisbyrden er vendt på hovedet for at fratage ledighedsydelse.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat