Se enkelt indlæg
Gammel 23-08-2010, 21:24   #1
Magge
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 18
Styrke: 14
Magge er ny på vejen
Post Kontanthjælp versus børneopsparing-afslag

Hej alle!
Jeg er ny bruger, bor i Odense og har brug for nogle gode råd.
Sagen omhandler min datter som er 18 år, har lidt af depression, hvilket har ført til mange omvæltninger/nedture.
Jeg vil prøve at beskrive forløbet. Lidt forhistorie.
Hun fik en diagnose på depression i dec. 2006 og er stadig i medicinsk behandling.
Sygdommen bevirkede bl.a. at hendes døgnrytme blev meget ustabil, hvilket medførte at hun havde svært ved at passe skolen.
Mange møder, mange forskellige tilbud. Hun har bestået 9 klasse og vil gerne være pædagog, (er heldigvis velbegavet). Startede på produktionsskole (Elsesminde) på linjen Grøn pædagog aug. 2009, hvor hun fik "lang snor", blev "smidt"/meldt ud dec.2009 grundet fravær/ustabilitet. Hastemøde: Vælg ml kontanthjælp-højskole, valget blev 1/2 år på højskole (Brenderup)
Stabiliteten var blevet bedre og derfor faldt valget på Elsesminde endnu engang. Men ak og ve, endnu engang gik det ikke.Derfor var der kun kontanthjælpen tilbage, da hun ikke er stabil nok til at starte uddannelse endnu.
Var på jobcenter, mandag d.9/8,hvor det blev aftalt at hun skulle i individuel start, ydelsescenteret, torsdag d.12/8 og info om individuel start fredag d.13/8.
Så langt så godt, torsdag d.19/8 kommer så det "skæbnesvangre" brev fra ydelsescentret, afslag på kontanthjælp.
Begrundelse: Du har en formue på x antal kr. som du først skal bruge.
Her har de trukket 10.000 fra (formuegrænsen) samt 7.000 til etablering af bolig.
Ja, pigebarnet har penge udover formuegrænsen, det var/er en
børneopsparing, men står som en alm. opsparing. Forklaring kommer her: Bankrådgiver siger at jeg har fået brev ang. hvor længe børneopsparingen skal løbe, men enten er det blevet væk i posten ell. Jeg har overset det. Summa summarum er pengene ikke "fastlåst", den eneste udvej jeg kunne se, var at føre det beløb, der oversteg de 10.000 over på en anden konto, (som står i mit navn, hvilket jeg i sagens natur har gjort.) Denne handling blev foretaget ca. 1 måned før vi var i ydelsescentret og derfor kunne sagsbehandleren se at der iflg. kontooversigten var hævet penge. Afslag selvom sagsbehandler blev gjort opmærksom på førnævnte. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at klage, da de penge virkelig er tiltænkt hende når hun flytter hjemmefra, 7.000 kan man ikke få meget bolig for.
Endvidere har hun ikke lov til at bruge tilbuddet: Individuel start når hun ikke er kontanthjælpsmodtager.
Det er meget frustrerende, da hun højst sandsynligt går helt ned, hvis hun bare skal tulle rundt herhjemme, målet er at hun gerne skulle blive rustet til at starte uddannelse til januar.
Så spørgsmålene er:
Hjælper det at klage?
Hvad skal med i klagen?
Pyha det var en lang smøre, håber I har forståelse for det.

Hilsen en frustreret mor

Sidst redigeret af Magge; 23-08-2010 kl. 21:41.
Magge er ikke logget ind   Besvar med citat