Se enkelt indlæg
Gammel 21-11-2010, 14:05   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af skov trold Se meddelelser
Jeg er ny visiteret fra den 1/12-2010. Og allerede nu ved jeg at jeg den dag skal starte i aktivering på et center, hvor der både er lede flex'er og alm ledige på kontanthjælp.

Jeg har fået udleveret folder om flex. Her står der at man efter 6 mdr har ret til at komme til anden aktør.

Men der står ikke noget om aktivering.

Nogen der har noget lovtekst om man skal aktiveres og hvordan de skal holde ens skånebehov.

Ifølge jobkunsulenten skal jeg være der 20 timer om ugen fordelt på 5 dage. Mit ene behov er onsdag fri, samt nedsat tid. min arbejdsprøvning viser jeg kan holde til 4*4 timer om ugen.

Men jobkonsulenten er ikke til hugge og stikke i. hun kan ikke love at jeg kan holde onsdag fri. men jeg kan jo lyve om det og sige at jeg søger job om onsdagen.

Det vil jeg ikke. Dem på aktivereings stedet må være til at snakke fornuftigt med, men det kunne være rart at have § i baghånden.

leder forresten efter en praktikplads i stedet, da det for mig ville være meget bedre at være til nytte et sted, også selv om det er gratis arbejdskraft.

Det aller første man skal gøre når man møder sådan en jobkonsulent er at sætte sig ned og skrive et brev(mail) til vedkommen...

Og der skal man simpelthen skrive om det virkelig kan være rigtig og om man har forstået vedkommen rigtigt ...


Citat:
Her skriver du så , jeg er arbejdsprøvet og jeg har skånehensyn der siger 4*4 timer om ugen, dog oplyser du at jeg skal være der 5*4 timer om ugen, det vil sige mine skånehensyn kan ikke varetages ...

Forbeholdt dette siger du at jeg jo kan sige at jeg søger arbejde og derfor skal have fri denne ene dag midt på ugen , kan det virkelig være rigtigt at jeg skal lyve for at få overholdt mine skånehensyn ?
Og vil det ikke udlægges som en ressource at jeg kan søge job eller kan du garantere mig for at der kommer til at stå i mine papir at jeg i virkeligheden bruger den dag til at restituere mig ?

Dernæst vil jeg gøre opmærksom på at jeg intet har kunne finde om den nye lov du henviser til , og at jeg gerne lige vil oplyses om hvad § og i hvilke lov dette fremgår.

Jeg vil formode at jeg i forbindelse med aktivering som du snakkede om får en jobplan hvori det fremgår hvad formålet er med aktiveringen (ud over kommunal refusion) og hvordan det bringer mig tætter på et job, samt en ankevejledning ..

Ligeledes vil jeg gerne vide mere om mulighed for at blive henvist til en privataktør efter 6 mdrs ledighed (fremgår heller ikke af udleveret matriale ) lige som jeg gerne vil høre mere om 6 ugers selvvalgt uddanelse..

Jeg ser frem til svar på mine spørgsmål og gør opmærksom på at denne skrivelse bedes lægges ind i mine sagsakter og at jeg gerne vil have svarene på skrift så der ikke senere opstår tvivl , ligeledes gør jeg selvfølgelig opmærksom på at jeg er villig til at deltage med hvad nu kommunen måtte komme frem med, hvis og så frem det kan bedre mine muligheder for job men at jeg gerne ser at div § og love pointeres og skrives ned til mig, så jeg selv kan følge med ..

Noget i den stil ville jeg skrive, på den måde kan du få mere information om hvad det er de tænker på hvordan de tænker og mange gange vil du også opleve at de trækker i land efter en skrivelse hvor de ser at borgeren kender sine rettigheder...

Jeg ville sende den i kopi til min sagsbehandler , du nægter ikke at deltage i noget du vil bare have meningen med deltagelse klargjort

Mange en jobkonsulent har i disse dage set lyset og fundet den nye lov , men når man beder om den så kommer den frem hvori man har mulighed for at sende flekser ud i arbejdspraktik i 13 uger , men det skal være begrundet, så prøv at sende det til din jobkonsulent og se hvad der kommer tilbage ..

Det er den nemmeste måde at gøre det på , jeg har ikke fundet nogen ny lov jeg har hørt om den masser af gange men der er ikke nogen der har kunne pege på den og ifølge arbejdsmarkedsstyrelsen er der ikke kommet nogen ny lov siden 06 kommunerne er bare begyndt at bruge den lov der var mere kreativt ...

Men så længe folk bare holder mund lystre og ikke kræver deres ret ja så længe går den, jeg nåede også at få at vide at der var en ny lov og jeg skulle også ud, det varede lige til jeg bad om lov § og jobplan samt formål så droppede de det...

Selvfølgelig skal man deltage hvis man selv kan se et formål med det eller hvis man har brug for at være ude, og mange ønsker selv at være i aktivering arbejdspraktik eller hvad de nu vælger at kalde det, men det gør ikke at man ikke skal kræve at der er orden i tingene ...


alt hvad jeg har set indtil nu bygger på denne lov og mon ikke det også er den du får tilbage ...


§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud om virksomhedspraktik.



§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der udgør op til

1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,

2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2,

3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og

4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-5 og 7.


Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.

Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som har fået en jobplan efter § 28, stk. 2, kan varigheden fastsættes ud fra en konkret, individuel vurdering af det i jobplanen fastsatte behov for optræning.


Flekser på ledighedsydelse er en § 2 stk 7
  Besvar med citat