Se enkelt indlæg
Gammel 11-04-2011, 18:30   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nucca Se meddelelser
Jeg har også selv en læge, der ikke tror på sygdommen, og jeg er ved at slåsse for evt. at blive udredt for denne, da jeg har en hel række symptomer, som ikke umiddelbart kan begrundes i min grundsygdom.
Generelt er lægevidenskab ikke et spørgsmål om: tro.

Citat:
Jeg er blevet træt af kampen, så når jeg skal op til hende på fredag, så får hun at vide, (hvis hun ikke endelig selv kan se, at det er nødvendigt, at jeg kommer videre i systemet), at man ikke kan sige noget med ikke at tro på sygdommen.
Mht diagnose er det et spørgsmål om hvorvidt patienten opfylder de diagnostiske kriterier for en given tilstand.

I det omfang der ikke findes en entydig biomakør (dvs. her: noget der kan måles og vejes i en biologisk kontekst), men diagnostisering af tilstanden læner sig op af et selvrappoteret subjektivt symptombillede, kan der altid opstå en faglig diskussion om klassifikationen af den pgl. tilstand.

Men uden at fibromyalgi som tilstand decideret er inden for mit interesseområde, vil jeg antage, at der netop for fibromyalgis vedkommende kan findes en række objektive fund der underbygge tilstandens kernesymptomer og dermed diagnosen ...

Og på det mere forskningsmæssige plan, er mit gæt, at man kan finde nogle objektive forandringer hos patienter med fibromyalgi i forhold til raske kontroller, fx på det neuroimmunologiske niveau eller i forhold til tendens at udvikle visse sygdomme (fx den såkaldte: suPAR effekt).


Citat:
Den er registreret i ICD10, hvilket er den håndbog alle diagnoser stilles ud fra- hvis hun ikke tror på den, tror hun så måske heller ikke på lungebetændelse, brystkræft og epilepsi - alle er sygdomme, som er registreret i ICD10 og er derfor en reel diagnose, så kan man slet ikke diskutere, om man tror på den eller ej. - men jeg ved godt, at nogle læger har det sådan, men jeg kan ikke forstå det på baggrund af ovenstående
ICD-10 (og vores nationale: SKS, der i afsnit D implementerer ICD-10) er det man betegner: et operativt klassifikationssystem.

Placeringen i ICD-10 sker med afsæt i koncensus, dvs. en række kompetancer på området er blevet hørt og enige om, hvor bestemte tilstande med specifikke afgrænsninger fx Fibromyalgi skal placeres.

Det betyder ikke at fx Fibromyalgi i kommende udgaver af ICD ikke kan omplaceres, hvis fx viden om tilstandens årsag mv. har ændret sig.

Man kan således ikke bruge henvisning til placering i ICD som dokumentation for, at en given tilstand, som man ikke rigtig kender den bagomliggende årsag, den til har et bestemt somatisk afsæt. Kun at det pt. forholder sig sådan, at der aktuelt er konsensus om, at det er det mest sandsynlige.

En dansk kapacitet på området fibromyalgi er: Forskningschef og professor ved Parker Instituttet, Reumatologisk Klinik, Frederiksberg Hospital, Bente Danneskiold-Samsøe http://danneskiold-samsoe.dk/

Men det er du sikkert klar over ... ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat