Se enkelt indlæg
Gammel 18-08-2017, 09:42   #98
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Mener at have fundet dokument, hvor den nævnte sætning stammer fra.

Jeg bruger som sagt ikke Fjæsen meget, og slet ikke til den slags oplysninger, som jo kræver kontekst og reel kildehenvisning, hvilket Fjæsen ikke så ofte angiver.

Citat:
Ankestyrelsens afgørelser har betydning for kommunernes styringsrum. Parterne er enige om at afdække anke styrelsens praksis, herunder betydning
for kommunernes muligheder for at arbejde rehabiliterende
side 13 i Publ. omkr. øk.aftale mel. regering og KL 2018 ("Aftale om kommunernes økonomi 2018")

På side 12 finder man konteksten:

Citat:
Styring på socialområdet
Regeringen og KL er enige om, at bedre sammenhænge og regelforenkling
er kan medvirke til at styrke fagligheden og frigøre ressourcer. Parterne har
i fællesskab identificeret en række værktøjer og anbefalinger, der skal understøtte kommunernes styring af voksenområdet. Samtidig vil regeringen revidere vejledningen i servicelovens voksenbestemmelser for at
synliggøre kommunernes handlemuligheder på området samt gøre den mere praktisk anvendelig for kommunerne.

Parterne er samtidig enige om, at der fortsat er udfordringer, der begrænser kommunernes styringsrum på en uhensigtsmæssig måde. På den baggrund igangsættes et fælles flerårigt analyseprogram med en række indsatsområder.
Formålet er udvikling af redskaber, der kan understøtte flow og progression for den enkelte borger, kombineret med bedre styringsmuligheder for kommunerne.
https://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id...e_for_2018.PDF

Mine fremhævninger! side 12

Bemrk. hvordan man lige har puttet ordet "borger" ind til sidst, hvilket jeg tolker som:

det handler alene om udvikling af redskaber/værktøjer (måske det nævnet analyseprogram alene), som allerede er identificeret, som vil styrke fagligheden og frigøre ressourcer til STYRING af voksenområdet (socialområdet).

MEN den sætning, der rejser mine øjenbryn mest er:

Citat:
Samtidig vil regeringen revidere vejledningen i servicelovens voksenbestemmelser for at synliggøre kommunernes handlemuligheder på området samt gøre den mere praktisk anvendelig for kommunerne.
Der kan jo lægge meget bag disse 2 afsnit, men at det handler om økonomi og styring er der ingen tvivl om, hvilket man også kan læse af det afsnit som er lige før styring på det sociale område:

Citat:
Socialområdet

Kommunerne har i de senere år arbejdet med en omstilling, hvor rehabilitering og forebyggelse er det bærende princip for de sociale indsatser. Borgerens vilje til at mestre eget liv er så vidt muligt grundstenen i samarbejdet med borgeren og netværket omkring borgeren. Virkningen er positiv såvel socialpolitisk som økonomisk. Flere kommuner oplever dog i stigende grad styringsudfordringer på området.

Regeringen og KL er enige om, at de økonomiske rammer nødvendiggør, at kommunerne fortsat har fokus på at styre udgifterne. Regeringen og KL er endvidere enige om, at bedre sammenhænge og regelforenklinger kan medvirke til at styrke fagligheden og frigøre ressourcer.
Min fremhævning. Samme kilde.

Dvs. flere flasker med samme indhold pga. økonomisk nødvendighed. Og de kommuner, der har "styringsudfordringer" skal have værkstøjer til at komme dette til livs, så borgerne har vilje til at mestre eget liv og modtager langt mindre af offentlige ydelser.

Yderligere kan man læse flg. i afsnittet efter side 13:

Citat:
Bedre sammenhæng på tværs
Citat:
I forlængelse af regeringens arbejdsprogram for en sammenhængsreform er regeringen og KL enige om at følge og understøtte denne udvikling, herunder gennem initiativer, der belyser snitflader, samspil og overlap mellem eksempelvis social-og beskæftigelsesområdet. Til det formål
nedsætter regeringen og KL en fælles arbejdsgruppe.
Men helt væsentlig og måske meget sigende om deres løsningsværktøj (læse mere kontrol og endnu et register:

Citat:
Derudover er der behov for bedre tværgående dataunderstøttelse for at sikre bedre sammenhæng på tværs af forskellige forvaltninger for den enkelte borger. Regeringen vil i efteråret 2017 søge Folketingets opbakning til at etablere hjemmelsgrundlaget for én samlet plan og for at dele data mellem forvaltninger til sagsbehandling.
Min fremhævning. Samme kilde som ovenfor.

Dvs. det er yderst væsentlig at vi holder øre/øjne åbne, når dette forslag annonceret til behandling i Folketinget.

Og til slut:

Citat:
Sociale mål

Regeringen og KL er enige om at samarbejde om opfølgning på regeringens sociale mål, der skal understøtte et kommunalt fokus på løsninger, der virker.
Dvs. regeringens sociale må skal følges op i kommunerne. Hvilket jo siger sig selv, men jo skriger til himlen, at man ikke har fundet det centralt at nævne målene her.

På side 20 kan man da også læse flg.:

Citat:
Kontrol med udbetaling af sociale ydelser
Regeringen og KL er enige om at fortsætte udviklingen af kontrolindsats
en med sociale ydelser.Derfor igangsættes piloter for effektmåling trin 1
-2 i 5 - 10 kommuner og Udbetaling Danmark med det formål at opsamle viden
på tværs , udvikle indikatorer og måle effekt en.
Side 20 samme link.

Jeg graver videre senere ang. regeringen, KL og Ankestyrlesen på det sociale område.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat