Se enkelt indlæg
Gammel 25-03-2010, 16:20   #12
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Denne går afgang til samtlige byrødder om 5 min:

Hejsa.

Jeg var i dag kaldt til møde i jobcenteret kl. 10.00 og blev der præsenteret for en jobplan, udarbejdet af min sagsbehandler.

Stor var min forbløffelse, da han fortalte mig at jeg i morgen, kl. 8.00 skal møde i projekt Viva, jeg vil lige bemærke at jeg havde bisidder med, 2 hører jo bedre end 1.

Jeg kendte intet til den jobplan, har ikke været med til at skrive den:


Sådan udarbejdes din jobplan
Sammen med en medarbejder på Jobcentret skal du afklare dit beskæftigelsesmål, dvs. den type job du sigter mod.
Du beskriver dine ønsker og planer for medarbejderen på Jobcentret, og på den baggrund diskuterer I hvordan dine muligheder for beskæftigelse kan forbedres.
Samtidig aftaler I hvilke tilbud for dig jobplanen skal indeholde, og I lægger en tidsplan.
Til sidst nedskriver Jobcentret den endelige plan, og I underskriver aftalen.
Indhold i aftalen/jobplanen
Af aftalen i jobplan fremgår i hovedtræk følgende:
Dit beskæftigelsesmål.
Hvilke tilbud du skal gennemføre.
Hvem der har ansvaret for eventuel tilmelding til uddannelse m.v.
Hvor og hvornår du skal påbegynde tilbuddene.
Hvornår du og Jobcentret igen skal tale sammen, og hvem der skal kontakte hvem.

Det er utrolig dårlig sagsbehandling, først og fremmest at den trækkes ned over hovedet af mig med trusler om at underskrives den ikke, så stoppes min kontanthjælp. Jeg fik 5 min. til at træffe en beslutning, der ligegyldig hvad jeg valgte vil påvirke min hverdag i meget uheldig retning.

Forud for dette forløb i dag er der gået 12 år på kontanthjælp, hvor jeg på intet tidspunkt er tilbudt noget relevant hjælp til at komme videre.

Jeg var i dec. 2007 på et afklarings- og vejledningskursus, hvor konklusionen var at målet var en førtidspension eller alternativt flexjob. Så skete der ikke mere.

I nov. 08 blev jeg henvist til erhvervsafklaring, 25 timer om ugen, og ved første møde blev det gjort klart for mig at kunne jeg ikke deltage i at sidde og pakke bøger, så kunne jeg bare gå rundt!!

Jeg gik hjem og sendte en ansøgning om førtidspension §17, dette sammenholdt med de lægeudtalelser, jobcenteret selv har bedt om:

Funktionsniveauet er lavt og vil næppe kunne forbedres på det foreliggende. ( Speciallæge)
Alt i alt vil jeg mene, at det er urealistisk at forsøge at gennemtvinge en flexjobordning eller andre initiativer mhp. at få MG i arbejde.

Jeg fik afslag på førtidspension, i afslaget mangler der så en vigtig detalje: angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre. Desuden er der fejl i tidsangivelsen, jeg søgte ikke førtidspension d. 1-7-09, men den 4-11-08. Der står også at jeg har været forsøgt arbejdsprøvet og det fremgår at jeg mødte stabilt og deltog aktivt, men jeg har aldrig været arbejdsprøvet. 3 fejl i et afslag er altså meget.

I afslaget står der:

Samlet set kan det ikke udelukkes at du ved iværksættelse af relevante behandlingstiltag og beskæftigelsesrettede foranstaltninger kunne etableres på arbejdsmarkedet evt. I FLEXJOB.

Hvordan hænger det nu sammen med at jeg får trukket 25 timers aktivering ned over hovedet? Hvordan er min sagsbehandler kommet frem til lige netop 25 timer??

Jeg har min. 1 times transport fra Sengeløse til Skolevej, det giver så 25 timer om ugen, nu taler vi næste fuldtidsjob.

Var jeg i stand til at være væk hjemmefra i 35 timer om ugen, så havde jeg været i job for lang tid siden.

Jeg døjer med:

Raynauds fænomen
kroniske lænde/rygsmerter
tennis- og golfalbuer på begge sider
begyndende slidgigt i begge hænder
kronisk uro i benene
svære forstyrrelser af nattesøvnen
depression.

Jeg går med rollator, jeg kan ikke sidde/ stå/ ligge i lang tid uden voldsomme smerter og 35 timer ude vil i den grad påvirke min hverdag så meget at jeg ingen ide har om, hvordan det vil gå.

Men først og fremmest en klage over at min sagsbehandler og jobcenter trækker en jobplan, jeg IKKE har været med til at lave, ned over hovedet på mig og en klage over den meget korte tidsfrist vedr. fremmøde. Jeg skal med en bus FØR min søn på 12 skal møde i skole, han er ikke vant til selv at sørge for at komme afsted, og det burde han nok trænes i et par dage.

At jeg mandag skal til gynækolog for at få tjekket celleforandringer tærer også på min psyke, men disse to ting var sagen uvedkommende, møder jeg ikke op i morgen kl. 8, så er truslen at min kontanthjælp stoppes på stedet.

Det er ikke første gang, den sagsbehandler har truet mig, ville jeg ikke følge et rygestopkursus, så ville han også fratage mig den kontanthjælp, men jeg har endnu ikke fundet den §, der giver ham hjemmel til det?

Jeg kan naturligvis ikke klage til jer i byrådet, men jeg synes alligevel at I skal vide, hvordan borgerne i Taastrup behandles af jobcenter Høje-Taastrup.

Jeg er næppe den eneste, der oplever dette.

Venlig hilsen Maj-Britt
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat