Se enkelt indlæg
Gammel 25-10-2015, 21:41   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BMF Se meddelelser
Hej Akvamarin
Mange tak for dit hurtige svar

Jeg kan ikke helt gennemskue de der regler, for at være ærlig.

Jeg blev sygemeldt d. 28. august 2015 og når jeg så tæller 9 måneder tilbage er vi ved d. 28. november 2014 og når jeg så tæller 22 uger frem lander jeg på 1. maj 2015(Store Bededag).
Jeg blev fuldt raskmeldt d. 30. april 2015 efter 6 uger på deltid og startede fuldtid med skånehensyn(mulighedserklæring) og § 56 d. 4. maj 2015.

Dvs. 21 uger og 6 dage med sygedagpenge/refusion til arbejdsgiver.

Ud fra aktindsigten fra jobcentret/min journal ser det ikke ud som om at man i denne omgang har overvejet forlængelse af sygedagpengene.

Umiddelbart ser det ud som om at jeg ville have været bedre stillet, om man så må sige, hvis jeg ikke havde forsøgt at komme tilbage på arbejde, men i stedet fortsat havde været sygemeldt/deltidssygemeldt… Det er jo vanvittigt….

Og hvad er fornyet sygdom? Er det ny sygdom eller ny sygdomsperiode?

Mange hilsner og tak
Det er sindssygt kringlet. I din nye sygeperiode tæller de første 30 dage ikke med i de 22 uger (se https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=167836 afsnit 5.2). Helligdage tæller heller ikke med da man ikke får sygedagpenge på helligdage
Så det er noget et regnestykke.

Og så er der det med din delvise raskmelding. Som jeg læser vejledningen kan dage du har arbejdet hele dage fratrækkes i perioden, men ikke dage hvor du har været på arbejde en del af arbejdsdagen.
Citat:
Når sygedagpengeperioden skal opgøres, medregnes fraværsdage eller -uger. Hvis en sygemeldt, der normalt arbejder 5 dage om ugen, f.eks. har været fraværende i 3 dage, medregnes således kun 3/5 uge ved beregningen af sygedagpengeperioden. Lørdage og søndage, hvor den pågældende skulle have arbejdet, tæller også med.

Har en person genoptaget arbejdet, fx på halv tid, tæller disse fraværsdage som hele fraværsdage i relation til perioden med sygedagpenge. Sygedagpengeperioden forlænges således ikke forholdsmæssigt, fordi der er udbetalt nedsatte sygedagpenge.
Så det lyder somom man helst skal være raskmeldt hele dage istedet for halve dage.

Måske du kender en der er god til at tælle? Hvad med din fagforeningen. De burde kunne hjælpe dig. De er vant til at tælle sygedage. Jeg vil også gerne give det et forsøg. I så fald skal jeg kende datoen for din første sygemelding, altså den i 2014. Dato for start på delvis raskmelding og hvordan du var raskmeldt. Og hvilken dato de siger dine sygedagpenge stopper.

Det med fornyet sygdom skal jeg læse i sammenhæng for at kunne svare på. Hvor har du læst det?

---------------------

Men ellers er det vigtigste nok om du kan få forlænget dine sygedagpenge. Har du en ide til om du passer ind i en af sygedagpengelovens § 27?
Igen burde du kunne få hjælp af din fagforening. Har de ikke en socialrådgiver?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat