Se enkelt indlæg
Gammel 08-07-2008, 16:02   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har lidt af bla OCD i nu 35 år - det startede da jeg gik i børnehave, hvoraf jeg har været på kontanthjælp i 20 år.

Man er ikke pr automatik berettiget til førtidspension selvom man har OCD. Før end der i det hele taget kan tages stilling til førtidspension, så skal alle muligheder være udtømt. Dvs man skal have været igennem psykologbehandlinger, ofte af flere års varighed, man skal have været på fobiskole, og man skal have afprøvet alt den medicin der kan lette OCD evt i kombination med individuelle psykolog samtaler - og hele møllen tager laaang tid! OCD ligger i den lette ende af scalaen, og selvom det kan være invaliderende, så kommer man ikke pensionen nærmere, men bliver ofte parkeret på Fleks eller kontanthjælp.
Når dét så er sagt, så er det den letteste sindslidelse at kurere, de aller fleste bliver velfungerende og 'normale' (om man så må sige) i løbet af et par år. Og det er jo en god ting!!

Man skal have en personlighedsforstyrrelse for at kunne få førtidspension når man er så ung. Diagnosen kan være ADHD, Asperger syndrom, Autisme, Borderline, Skizofreni, div psykoser med hallucinationer, Voldsomme depressioner med selvmords forsøg, være retarderet osv osv.....
OCD er ikke med pga den er let at helbrede, og de fleste kommer ovenpå igen....

Nu ved jeg ikke hvor i verden du bor, men på Rigsholspitalet er de KANON DYGTIGE til at fjerne OCD - stort set ALLE bliver helbredt, men ventetiden er lang.

...og lige en ting mere! Det er utrolig vigtigt i får en psykiater hun med det samme føler sig tryg ved, og som forstår alvoren af situationen. Hvis psykiateren er kanon, så kan han muligvis få nogle synspunkter/vurderinger igennem, så din datter ikke bliver trukket unødigt rundt. Og han kan MULIGVIS få sygemeldt hende på ubestemt tid - til der er godt gang i behandlingen. HVIS så der, mod forventning, ikke sker bedringer og/eller fremskidt, så kan kommunen måske selv indse at ftp kunne være en mulighed. Det er ikke helt utænkeligt at pensionen i så fald bliver hvilende - så den skal op og vendes hver fjerde år. Det er pga din datters sikkerhed, så hun kan komme videre hvis hun bliver rask, eller kan blive på pensionen hvis der ikke er bedringer.

Men vær kritiske mht valg af psykiater!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat