Se enkelt indlæg
Gammel 07-12-2017, 21:41   #96
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
https://www.information.dk/debat/201...t-laerte-alene

Der er en interessant kommentar til dette indlæg
Citat:
Frederik Young
07. december, 2017 - 03:55

Kære Alle læsere af artiklen,

Jeg er en forholdsvis ung mand med en IT baggrund, som i 2år arbejdede for AMC, Arbejdsmarkeds centret København, hvorunder alle de københavnske job centre, har deres organisatoriske ophæng.

Som ansvarlig for IT systemerne havde jeg adgang til større mængder data, hvorfra jeg udarbejdede statistisk materiale til center chefen, enheds lederne, samt afdelings lederne.

Tallene talte deres tydelige sprog. Under 4 procent af alle ledige i København kom i fast beskæftigelse som konsekvens af et ledigheds forløb trinlagt af en beskæftigelses konsulent. Kun 1 ud af 16 personer som job centrene lykkes at skaffe job via et planlagt forløb var på kontanthjælp, de 15 øvrige var på dagpenge. Man havde simpelthen ingen reelle job skabende tilbud til kontanthjælpsmodtagerne. Istedet skjules den reelle ledigheds volumen via snedige greb såsom selv opfunde kursusforløb på typisk 14 dage eller mere ad gangen (falsk aktivering). Under disse forløb ses borgeren i systemets øjne ikke som ledige idet de er i arbejds forberedende forløb. Dette aktiverings hjul holder på nogle mørke tal, som politikerne enten ignorere eller ikke bliver oplyst omkring. Det betyder naturligvis at vi reelt har flere ledige i kommunen end de tal der oplyses udadtil. Dette er i center chefens og ledergruppens interesse, da de bliver resultat aflønnet og jo færre ledige desto større udbetalinger. Om det også er i politisk interessere er jeg usikker på, men det virkede som om det var aftalt spil helt op til politisk niveau.

Som jeg ser det, er kommentarer fra flg personer;
Peter Sterling
ulla enevoldsen
Og især Philip B. Johnsen, lige i øjet.

Jeg tør ikke rigtig afslører meget mere af frygt for min egen sikkerhed, men selve dyne løfteriet, og de endeløse timers forbrug på ligegyldige udfyldelser af udviklings skemaer, jobs man har søgt osv, handler i bund og grund om at udsulte borgeren til at tage et hvilket som helst job indenfor halvanden times kørsel i hver retning, som loven dikterer det. Kort sagt, kan du ikke klare mosten må du flytte fra kommunen. Og da Københavns kommune er den største kommune, koster ledigheden kommunen dyrt og med politisk press, chefernes press, afdelingsledernes press og smarte taktikker, lykkedes det dem at gøre beskæftigelses konsulenterne hovedløse og ukritiske. Hertil kommer at man som beskæftigelses konsulent kommer på et tre dags kursus, hvor alle systemer skal læres, lovgivning, hjemmel i lovgivningen, nuværende praksis osv også skal læres. Tæt på en umulig opgave for de fleste at rumme og kvaliteten af beskæftigelses konsulenten bliver derefter. Nogle få ildsjæle, erfarne beskæftigelses konsulenter gjorde det fremragende, resten var lige til at hælde ud med badevandet. Man skal ingen konkret baggrund have for at blive beskæftigelses konsulent eller erfarings baggrund indenfor rekruttering eller lignende. Sandheden er at mange beskæftigelses konsulenter kommer fra helt andre branche områder, som selv blev ledige under krisen og søgte jobbet som beskæftigelses konsulent i mangel på bedre mulighed.

Mit råd til alle ledige der har kræfterne til det vil være flg; Sæt dig grundigt ind i lovgivningen på beskæftigelses området, bed altid om dokumentation på jeres samtaler, bed om aktindsigt på meget specifikke sager vedr. dit ledigheds forløb, det kunne være aktivering eller lign. Be’ altid om at blive oplyst om dine klage muligheder også selvom du allerede ved hvor du kan klage, der findes flere instanser, over borgmester, beskæftigelse borgmester, borger rådgiver osv. Be’ om at få betalt for en professionel certificering indenfor et fag område du kan opkvalificere dig i, hvis du kan påvise at du muligvis står med et job efterfølgende skal de bevillige dig omkostningen for opkvalificeringen.

Egentlig vil jeg meget gerne oplyse og vejlede de mange ledige om deres muligheder, rettigheder osv.
Tror jeg må tage på turné landet rundt, for der ikke andre der gør noget ved det.

Hvis vi i dag nedlagde selve jobcenter konstruktionen over det ganske land, opsagde alle de kommunale lejemål som job centre udgør og opsagde alle medarbejdere, ville der for de penge være råd til at give alle ledige en borgerløn på cirka 17.000kr om måneden. Heri er medregnet alle de medarbejdere vi opsiger i processen, men de mørke tal fra København er ikke inkluderet.

’’Må solen altid skinne på jeres smukke ansigter og må vinden altid blæse jer i ryggen’’

Kærlig hilsen
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat