Se enkelt indlæg
Gammel 04-04-2014, 19:36   #11
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
.... helt nede i bolledejen har jeg gennem en årrække, været helt tæt på den psykisk syge verdens diagnoser. Der, hvor man kan smage de mindste molekyler. Noget forstår jeg, endnu mere forstår jeg ikke.
Ud fra det du beskriver anerkender vi, at din tilgang til området ikke er ren meainstream.


Citat:
Har du eller andre været i den situation, hvor familien og nærmeste pårørende, har oplevet, at en eller flere læger har fremprovokeret en situation, hvor den psykisk syge bliver voldelig ( i den mildere skala) og efterfølgende bliver civilt stævnet af lægen/lægerne, for vold?
Nej.

En provokation kan være en del af en undersøgelsen, hvor man fx vil afdække den pgl.s selvkontrol.

Den case du beskriver kunne have et afsæt i den vinkel, men hvor situationen her går helt ud af kontrol - men ud over hvad du beskriver fra en observatørlinje, kan der være andre vinkler på situationen, som hverken du eller jeg kender til.


På den politiske scene optræder der hæderlige politikere ... og så er der alle de andre.

Det samme gælder givet inden for alle faggrupper.

Hvis du har læst lidt med i min tråd om "de funktionelle lidelsers prædikanter" http://www.k10.dk/showthread.php?t=25938 vil du muligvis sidde tilbage med fornemmelsen af, at retssikkerheden ikke altid er optimal for patienten.

Som andre mennesker kan læger tage fejl, have store egoer, fortsætte ud af en tvivlsom faglig tangent osv ... og taberen kan vise sig at være patienten.

Så ja ... hvis man ellers interesserer sig for verden omkring sig, kan man næsten ikke undgå at støde på bagsiden af medaljen.


Citat:
Faktuelt har lægen ønsket patienten genindlagt, men har muligvis ikke juridisk belæg for en indlæggelse iht "tvangsindlæggelse jf. psykiatrilovens bestemmelser" men har nu "magten" tilbageført til sig selv og dermed retten til indlæggelse.
Det minder jo en kende om den sag, som jeg henviser til ovenstående.

Her har en bestemt læge (som en del af et team) også ønsket patienten indlagt, men hverken patient eller familien har ønsket det.

Så laver man så et setup, hvor man sender en håndfuld betjente og et par lægefaglige ud og lave rav i den medens sygetransporten belejliget lurepasser lige rundt om hjørnet.

Da man så ikke kan finde hjemmel inden for psykiatrilovens rammer for tvangsindlæggelse, så fabulere men en påstand om "nødret" og triller afsted med patienten, der efterflg. beskikkes en værge (og således mister væsentlige dele af selvbestemmelsesretten).

Handlingen bakkes så vidt jeg var orienteret op af den dengang siddende Sundhedsminister, Sundhedsstyrelsen, Region Midt, Hammel Neurocenter og retssystemet (besnakket af de behandlingsansvarlige og deres supportere).

Mistanken kunne her rette sig i retning af et komplot med en højere sundhedspolitisk agenda.

Familiens og patientens advokat (offentlig kendt m. møderet for højesteret) med fuldmagt fra patienten, blev som noget af værgens første handling afsat.

Advokaten har givet siddet tilbage med en oplevelse af, at der gik helt Stieg Larssons: Dr. Peter Teleborian og Franz Kafkas: Processen i patientens sag.


Citat:
Jeg har været særdeles overrasket over, at en psykiater indgiver en stævning for vold, imod en af sine egne patienter.
Vold (fysisk såvel som psykisk) er ikke ønsket ... heller ikke imod et personale.

Men som du beskriver situationen kan man måske med en vis rimelighed stille spørgsmål ved det, der juridisk betagnes: medvirkensansvar.


Citat:
En patient skal naturligvis tvangs indlægges, hvis det er nødvendigt.

Under de lovkrævede regler, som lægerne har til rådighed.
Og læser du tråden, som jeg henviser til, vil du se, at en indlæggelse imod patientens vilje tilsyneladende også kan kringles på anden vis - fx ved at påberåbe sig: "nødret", hvor nødret ikke nødvendigvis kan komme på tale ...


Citat:
Har du TG eller andre haft kendskab til denne problematik?
Ikke som beskrevet ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat