Se enkelt indlæg
Gammel 13-11-2019, 12:19   #179
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er min fulde overbevisning, at de lidelser, som nogen kalder "funktionelle" handler om mangel på vitaminer og mineraler.

P-piller fortrænger zink, som bl.a. er vigtig for immunsystemet. Mangel på zink er også skyld i stress.

Rygning fortrænger c-vitamin og selen, som begge er vigtige for immunsystemet, centralnervesystemet og kredsløbet.

Sukker fortrænger c-vitamin.

Både c-vitamin og selen er vigtige for stofskiftet.

Fytin (som findes i fuldkorn der ikke er bagt med surdej eller langtidshævning) fortrænger bl.a. jern, kalk, zink og selen. Derudover hæmmer fytin fordøjelsesenzymer (herunder sandsynligvis mavesyre, som kræves for at optage selen).

Især er selen og c-vitamin vigtige for centralnervesystemet, så egentlig er det vel logisk, at mangel på disse vil medføre store helbredsproblemer.

Alle steder fra bliver vi tudet ørerne fulde om, at vi skal spise fuldkorn, men ikke et eneste ord om, at det skal være bagt med surdej.

Desværre lærer lægerne ikke ret meget, om noget overhovedet, om vitaminer og mineraler.

Hvis jeg ikke havde læst om Per Fink og funktionelle lidelser herinde for mange år siden, så havde jeg såmænd nok selv fået min. én af disse diagnoser smidt i nakken. Men jeg har helt bevidst kun snakket med mine læger om de ting jeg mente de kunne hjælpe med. Fra starten var det for ikke, at risikere, at forplumre min fp-sag, siden blev det for at undgå term-modellen.

Så jeg er meget taknemmelig for dine (phhmw) oplysninger om term.

Nu hvor jeg er midt i 50'erne, og godt igang med at rette op på skaderne, kan jeg konstatere, at en barndom med alt for meget sukker skadede mit stofskifte, med alt hvad det medfører, flere år med "sunde" hjemmebagte fuldkornsboller klarede resten af "jobbet", så jeg i mange år gik rundt og havde det mere eller mindre ad h****** til.
Men efterhånden som jeg får rettet op forsvinder gener og symptomer som dug for solen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat