Se enkelt indlæg
Gammel 03-02-2024, 10:00   #212
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Overvågning, udviklingen i samfundet

Pludselig fik David sms’er fra DSB-leder efter kritisk opslag i lukket facebookgruppe: 'Det er overvågning'

Ifølge Jernbanearbejdernes Landsklub har de hørt om flere sager, hvor medarbejdere føler, at de får begrænset deres ytringsfrihed.


https://www.dr.dk/nyheder/indland/pl...facebookgruppe

Over hundrede DSB-medarbejdere var her til eftermiddag stimlet sammen til en demonstration ved organisationens hovedkontor i Høje Taastrup.
Det er der flere årsager til, fortæller Kim Olesen. Han er formand for Jernbanearbejdernes Landsklub, der står bag dagens demonstration.
- Vi oplever, at ytringsfriheden bliver knægtet. Hver gang vi udtaler os, får det nogle restriktioner fra ledelsen.

Ifølge formanden har flere medarbejdere i DSB fortalt til landsklubben, at de er blevet indkaldt til en samtale med ledelsen, hvis de har skrevet et kritisk indlæg om arbejdspladsen i en lukket facebookgruppe.

- Vi kalder derfor til demonstration i dag, fordi vi har fået flere henvendelser fra kollegaer gennem det seneste år. Det er et problem, at man føler, at man ikke kan ytre sig, og man føler sig overvåget, siger Kim Olesen.
Leder opfordrede medarbejder til at trække opslag tilbage
En af dem, der har følt sig overvåget af ledelsen, er lokomotivfører David Vedersøe.

Efter en episode, hvor en arbejdsmiljørepræsentant var blevet indkaldt til en samtale med ledelsen, efter han havde kontaktet Arbejdstilsynet med nogle kritisable toiletforhold, skrev David Vedersøe et opslag til sine kollegaer i en lukket facebookgruppe.

- I opslaget opfordrede jeg nogle kollegaer til at møde op og klappe ham ind for at vise vores støtte til medarbejderrepræsentanten, som netop havde gjort det, som vi havde valgt ham til at gøre, siger lokomotivføreren.

Men det er ikke kun David Vedersøes kollegaer, der får kendskab til opslaget.

Få dage efter har han pludselig et såkaldt førerhusbesøg fra ledelsen.
- Et førerhusbesøg er i sig selv ikke mærkeligt, da det sker en gang om året, men det var påtalende, at det skete så kort tid efter, siger David Vedersøe.
Det mere mærkelige er, at samtalen med lederen sporer sig hurtigt ind på andet end lokomotivarbejdet.

- Der gik der ikke mere end to minutter, så drejede samtalen sig om det pågældende facebookopslag, som han gerne ville have, at jeg trak tilbage.
Men dialogen med ledelsen stoppede ikke der. Kort tid efter besøget modtog David Vedersøe en sms fra samme leder, der "ville give ham et godt råd" og understregede ønsket om at få ham til at tage sit opslag ned fra gruppen.
Sms-korrespondancen mellem David og lederen efter besøget.

Er det et udtryk for, at de er inde og lure? Kan det ikke være, at de tilfældigvis har hørt om dit opslag på gangene?
- Det lyder meget usandsynligt, at det er tilfældet. Specielt når der er flere eksempler på overvågningssituationer af forskellige medarbejdere, siger David Vedersøe.

Han mener nemlig, at hans eksempel er langt fra det eneste.
- I forbindelse med den nye bybaneføreruddannelse sidste år var der også en kollega, der lavede et facebookopslag, hvor han kritiserede den nye uddannelse.
I opslaget havde kollegaen tilsyneladende kritiseret uddannelsen for at være kortere og til en lavere løn.

- Der gik heller ikke lang tid, før han blev kaldt til samtale hos en leder, der gerne ville have en forklaring på, hvorfor han ytrede sig kritisk. Det viser med al tydelighed, at der foregår en eller anden form for overvågning af de sociale medier fra ledelsessiden i DSB, siger David Vedersøe.
DSB-chef: 'Jeg kender ikke til episoderne'

Kim Olesen peger på, at følelsen af overvågning fra ledelsen på de sociale medier, får medarbejderne til ikke at turde sige deres mening.
- Vi har haft overenskomstforhandlinger i 2023, og da spurgte vi flere af vores medlemmer, om de i deres fritid kunne stå med et banner med kravene til forhandlingen, men det turde flere ikke, fordi de var bange for, om chefen så det.
Og han forstår godt deres tilbageholdenhed.

- Når du sidder til sådan en samtale, så er det jo nærmest en advarsel. Det betyder også, at når du går tilbage, så er du en tavs hund, siger Kim Olesen.
Kommunikationschef i DSB Niels-Otto Fisker kan ikke genkende det billede i virksomheden, som Kim og David har tegnet.

I et skriftligt svar til DR Nyheder skriver han:
- Jeg kender ikke den konkrete episode. Vi er en virksomhed med mere end 300 ledere og 6500 ansatte, hvor der er en masse dialog mellem os hver dag. Der er højt til loftet i DSB og absolut ingen overvågning. Derfor kan en leder godt have hørt om et opslag på lukkede fora.
Du kan høre mere om DSB's demonstration i P1 Morgen her.


Hilsen Peter

Bilag

Hej David.
Tak for køreturen. Jeg undersøger med hensyn til litra på F&R og vender tilbage.

Med hensyn til samtalen med XXXX, kan jeg af gode grunde ikke fortælle hvorfor han er kaldt til samtale, men jeg kan forsikre dig, at der er tale om, at det er en fredelig samtale uden nogen hensigter udover en dialog. Hvis XXXX ønsker at have dig med som bisidder, så er du velkommen.

Så tænker lidt, at dit opslag er lavet på et forkert grundlag, så måske en god idé at lave et nyt opslag. Så en høne ikke bliver til ti høns.

Fortsat god vagt og fridage de næste dage.

Vh. XXXX
Hej XXXX.

Selv tak, det var hyggeligt. Mht. XXXX har du ret i, at jeg ikke kender grundlaget for samtalen og ser derfor ikke nogen grund til at lave et nyt opslag på et uoplyst grundlag, men du/I kan jo selv lave et opslag og forklare situationen, når du/I tilsyneladende har adgang til facebooksiden.

Fortsat god weekend.
Mvh David.

Jeg/vi har nu ikke adgang til denne facebookside, det er jeres forum, men det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke bliver bekendt med indholdet.

Det vil heller ikke være rigtigt at skrive på Facebook om mine aftaler med medarbejdere.

Det var nu også bare for at informere dig, så meget som jeg kunne, og komme med et godt råd.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat